arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۱۹۰۶
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۵ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۵

چرا هنگام پایین آمدن امام خمینی از پلکان هواپیما، خلبان فرانسوی کنار ایشان قرار گرفت؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 دبیر اجرایی کمیته استقبال از امام می‌گوید: قرار بود آقای مطهری تنها بالا برود و با امام پایین بیاید. اما ما روی خلبان کنترل نداشتیم چون او خلبان ما نبود. ادب خودش بود که همراه امام پایین آمد.

به گزارش انتخاب، علی دانش منفرد دبیر اجرایی کمیته استقبال از امام با حضور در کافه خبر خبرگزاری خبرآنلاین از برنامه ریزی دقیق این کمیته برای برگزاری مراسم استقبال 12 بهمن 57 صحبت کرد و درباره چرایی حضور خلبان فرانسوی کنار امام هنگام پایین آمدن از پلکان هواپیما توضیحاتی ارائه داد.

*چه کسی قرار بود در فرودگاه از پله های هواپیما بالا برود و امام را برای پایین آمدن از پلکان همراهی کند؟

شهید مطهری.

*اما گویا این اتفاق نیفتاد و یک خلبان کنار امام بود.

آن خلبان فرانسوی به عنوان میزبان به امام ادای احترام کرد و همراه او پایین آمد. ولی شهید مطهری بالا رفت.

*ظاهرا حاج احمدآقا از پلکان پایین می آیند و با آقای مطهری و آقای صباغیان دیده بوسی می کنند و هر سه بالا می روند. وقتی امام پایین می آمدند در کنار یک خلبان و پشت سرشان حاج احمد آقا بودند. آیا این از قبل طراحی شده بود که امام چگونه پایین بیایند؟

بله، همه اینها مشخص بود.

*یعنی حتی آنجا مشخص شده بود که خلبان این کار را بکند؟

ما روی خلبان کنترل نداشتیم چون او خلبان ما نبود. ادب خودش بود که همراه امام پایین آمد ولی آقای مطهری قرار بود بالا برود و ایشان را پایین بیاورد.

* در عکسی که گرفته شد فقط خلبان، امام بودند و احمدآقا پشت سرشان حضور داشت. آیا این هم تصمیم گیری کمیته استقبال بود که کسی دیگر نیاید؟

این سوال خوبی است که چه کسی قرار بود امام را پایین بیاورد؟ آنچه در کمیته استقبال که 7، 8 نفر بودیم تصمیم گیری شد، قرار بود آقای مطهری تنها بالا برود و با امام پایین بیاید. من بعنوان مسئول برنامه ریزی در مدرسه رفاه ماندم و فقط بیسیم داشتم و با بیسیم با دوستانی که با ستاد مرکزی در ارتباط بودند، تماس داشتیم که چه شده و کجا هستند. درواقع من در فرودگاه نبودم و پای پلکان نرفتم و دوستان دیگری مثل آقای صباغیان و مطهری رفتند. لابد آقای مفتح هم بودند. به هر صورت وجب به وجب اینها برنامه ریزی بود. افراد استقبال کننده هم معلوم بودند چون باید مورد تائید کمیته استقبال قرار می گرفتند و ما هم از بین افراد شناخته شده کمیته رفاه یا مدرسه علوی انتخاب می کردیم که حادثه ای رخ ندهد و مثلا ساواکی ها وارد نشوند.
 
تمام اینها و اصناف و بازاریان باید اسامی شان را می دادند تا چک شوند و به آنها کارت داده شود تا در جایگاه خود قرار بگیرند. اینکه چه تیمی سرود بخواند بررسی شد، چندین روز آمدند و در کمیته استقبال تمرین کردند. تا هنگام ورود امام در آنجا بخوانند. چه کسی مقاله بخواند و خیرمقدم بگوید؟ دو، سه نفر دانشجو انتخاب شدند که یکی از آنها پسر شهید مطهری و پسر شهید امانی بود که جلوی ما می خواندند تا ببینیم صوت و بیان کدام یک خوب است. انتخاب می شدند تا در آنجا بخوانند. تمام کارهایی که مربوط به استقبال و ورود حضرت امام بود با همین ستاد مرکزی کمیته استقبال بود. مثلا همراهان امام که با هواپیما آمدند، دقیقا مشخص بود و ما صورت گرفتیم.
نظرات بینندگان