arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۲۱۵۸
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۷ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۵

مجوز تولید واکسن فلج اطفال برای صدور به خاورمیانه به ایران/ به زودی؛ صدور واکسن تب برفکی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 رئیس مجتمع تولیدی تحقیقاتی انستیتو پاستور ایران اعلام کرد: با موافقت سازمان بهداشت جهانی، تولید واکسن فلج اطفال برای تامین نیاز کشورهای منطقه به ایران واگذار شد.

به گزارش انتخاب، دکتر مصطفی قانعی روز سه شنبه درمراسم انعقاد تفاهم نامه تولید واکسن فلج اطفال بین مجتمع تولیدی تحقیقاتی انستیتو پاستورایران و شرکت دانش بنیان شفا دارو که با حضور وزیر بهداشت درمان وآموزش پزشکی در استان البرز انجام شد، افزود: با توجه به وجود کانون های آلوده بیماری فلج اطفال در کشورهای همسایه ایران، طبق دستور العمل سازمان بهداشت جهانی، کشورمان به عنوان سازنده این واکسن انتخاب شده است.

وی ادامه داد: اکنون 2 کانون پرخطر افعانستان و پاکستان به لحاظ بیماری فلج اطفال درهمسایگی ایران قرار دارد که با توجه به وجود زیر ساخت های مناسب ، سازمان بهداشت جهانی، تولید واکسن فلج اطفال را به کشورمان واگذار کرد.

قانعی گفت: انستیتو پاستور با تعاملی که با شرکت دارویی شفا وابسته به بانک ملی دارد، قرار است ساخت این واکسن را آغاز کند و در بازده زمانی مشخص واکسن فلج اطفال به نظام ایمن سازی کشور تزریق و جایگزین خوراکی آن شود.

دکتر منصور سمیعی مدیرعامل سرمایه گذاری شفا دارودرآیین انعقاد تفاهم نامه همکاری تولید واکسن گفت: پروتکل درمانی جدید سازمان بهداشت جهانی (WHO) مبنی بر این است که باید واکسن فلج اطفال به صورت تزریقی باشد.

وی ادامه داد: تولید این واکسن برای پوشش دادن کشورهای ایران، پاکستان، افغانستان و سایر کشورهای آلوده خواهد بود که امیدواریم ظرف یک تا 2 سال آینده واکسن فلج اطفال در ایران تولید و به بهره برداری برسد. سرمایه گذاری اولیه برای تولید واکسن فلج اطفال حدود 300 میلیارد ریال است.

سمیعی اظهار داشت: این تفاهم نامه به صورت همیشگی بین مجتمع تحقیقاتی انستیتو پاستور ایران و شرکت شفا دارو وابسته به بانک ملی منعقد شده است.

وی گفت: امیدواریم بتوانیم از امکانات این 2 مجموعه برای برطرف کردن نیاز کشوربه واکسن فلج اطفال و تولید داخل استفاده کنیم.

دانش تولید واکسن فلج اطفال تزریقی در ایران

رئیس موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی گفت که در سال جاری این موسسه در تولید واکسن تب برفکی کشور را به خود کفایی رساند و در سال آینده جزء کشورهای صادر کننده این واکسن خواهیم بود.

دکتر حمید کهرام عصر سه شنبه در نشست خبری که به مناسبت ایام الله دهه مبارک فجر برگزار شد، افزود: این موسسه بزرگترین تولید کننده واکسن های انسانی، دامی و طیور کشوردرخاورمیانه است.

وی اظهار داشت: میزان تولیدات انواع واکسن در این موسسه حدود 3 میلیارد دز در سال است که برای تولید این میزان واکسن تمام مواد اولیه خریداری شده کنترل کیفی می شود که کار بسیار مشکلی است که برای این منظور از آبی که خریداری می شود و در واکسن ها استفاده می شود تا تمام مواد شیمیایی قبل از پروسه تولید یک پروسه کنترل کیفی انجام می شود.

وی با بیان اینکه تمام محصولات پس از تولید هم کنترل کیفی می شود، گفت: یکی از وظایف اصلی موسسه کنترل کیفی محصولات است که پس کنترل کیفی مشاهده می شود که بعضی از تولیدات در خاورمیانه بی نظیر است.

کهرام یکی از این تولیدات را واکسن فلج اطفال عنوان کرد و گفت: این واکسن در هیچ کدام از کشورهای خاورمیانه تولید نمی شود و ایران بیش از 40 سال سابقه در تولید این واکسن دارد.

کهرام به بیان عملکرد موسسه در سال جاری پرداخت و افزود: این موسسه تمام واکسن های مورد نیاز کشور را بر اساس قراردادهایی که با وزارت بهداشت و دامپزشکی منعقد شده بود، تولید و تحویل داده است.

وی از جمله نشانه های کیفیت و عملکرد مناسب تولیدات موسسه را نبود بیماری در کشور دانست و گفت: هر زمان که در کشور خبری از بیماری واگیر نیست نشان دهنده این است که موسسه خوب کار می کند و می توان گفت اکنون که خبری از بیماری تب برفکی نیست نشان دهنده این است که موسسه به اندازه کافی واکسن تب برفکی تولید کرده است.

رئیس موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی ادامه داد: تولید این واکسن در سالجاری نسبت به سال گذشته حدود 60 درصد افزایش داشته است.

وی گفت: در سال جاری این موسسه با همکاری شرکت روناک 23 میلیون دزواکسن تب برفکی تولید کرده که 9 میلیون دزآن توسط شرکت روناک و مابقی توسط موسسه تولید شده است و تا پایان سال تولیدات موسسه به 16 میلیون دز می رسد.

کهرام بیان داشت: اکنون اعلام می کنیم که کشور احتیاج به واردات تب برفکی ندارد که اولین سال است که این واکسن وارد کشور نشده و درسال 96 صادر کننده واکسن تب برفکی خواهیم شد.

وی با بیان اینکه ایران برای اولین بار صادر کننده واکسن تب برفکی خواهد بود، افزود: یکی دیگر از تولیدات این موسسه تولید واکسن نیوکاسل مقاوم به گرما است به طوریکه 2 ماه پیش یک طرح خیلی بزرگ در کشور اجرا شد و از این واکسن ستفاده شد.

وی گفت: در این طرح تمام طیور خانگی کشور به وسیله سازمان دامپزشکی و بسیج سازندگی با استفاده از این واکسن مایه کوبی شدند. نیوکاسل یکی از بیماری های بزرگ طیور است که در سیستم R&D نوع مقاوم به گرمای آن تولید شد که دیگر برای انتقال در سطح ک شور احتیاجی به زنجیره سرد ندارد.

کهرام یکی دیگر از برنامه های بزرگ موسسه در 2 سال اخیر را برنامه تجاری سازی محصولات موسسه رازی برشمرد و یادآور شد: انتقال دانش فنی به خارج از موسسه رازی و به بخش خصوصی انجام شده است که در این زمینه قرارداد تب برفکی بود و موسسه رازی اکنون آمادگی دارد دانش فنی خود را به بخش خصوصی انتقال دهد.

رئیس موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی  یکی دیگر از فعالیت های موسسه رازی در سال جاری را تهیه سند دانش فنی موسسه رازی عنوان کرد و افزود: این سند بیش از 6 هزار صفحه است و به صورت خلاصه در 600 صفحه تهیه شد که موسسه رازی با وجود این سند می تواند به صورت مستند اعلام کند که دارای چه دانش فنی است که قابل انتقال می تواند باشد.

وی بیان داشت: امسال برنامه ی کسب و کار برای فناوری های موسسه مشخص شد که 40 برنامه تعریف شد و قراردادآن با یک شرکت برای سرمایه گذاری منعقد شد.

رئیس موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی عنوان کرد که یکی دیگر از برنامه ها انتقال دانش فنی به بخش خصوصی است به طوریکه موسسه با داشتن 13 شرکت دانش بنیان در 2 مرکز رشد توانسته فعالیت های خوبی داشته باشد و موسسه به هر شرکت دانش بنیان 300 میلیون تومان تهسیلات برای تحقیقات می دهد که اگر آن طرح اجرایی شود نیمی از آن تسهیلات بخشیده می شود.

وی اظهارداشت: تا کنون 3 قرارداد در این زمینه به امضاء رسیده که یکی از آن ها تولید اولترا سانتریفیوژ که در کشوراست که قبل از آن تولید نمی شد و سرعت بالایی دارد و تولید آن دارای فناوری بسیار پیچیده ای دارد که 5 کشور در دنیا دارای این فناوری هستند.

کهرام بیان داشت: یکی دیگر از فعالیت ها قیمت گذاری برای فناوری های موسسه است که بعد از مستندسازی فناوری ها باید قیمت آن نیز مشخص شود.

وی گفت: بر اساس آماری که گرفته شده بیش از 70 فناوری در موسسه وجود دارد که هر فناوری ممکن است در دل خود چند فناوری داشته باشد که قرارداد بزرگی با یک شرکت برای مشخص شدن قیمت فناوری ها منعقد شده است.

رئیس موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی

 ادامه داد: یکی دیگر از کارها در این موسسه که تا آخر سال به نتیجه می رسد ساخت ساختمان جدید تولید سرم های درمانی است به طوریکه قبل از این در یک ساختمان قدیمی تولید می شد ، کیفیت این سرم ها بهترین کیفیت ها در دنیا است که یک ساختمانی برای آن تجهیز کرده ایم که بیش از 30 میلیارد تومان هزینه برده است.

کهرام بیان داشت: تولید موسسه با راه اندازی این ساختمان سه برابر می شود و یکی از مهمترین محصولات موسسه سرم های ضد مار و عقرب است که صادرات خوبی نیز در این زمینه داریم. قیمت هر ویال از این سرم ها بیش از 100 دلار است که در مقایسه با قیمت نفت بیش از 2 برابر بشکه نفت ارزش دارد.

وی افزود: ازدیگر پروژه های ساختمانی تفاهم نامه با شهرداری کرج است که حدود 3 هکتار از زمین های موسسه در اختیار شهرداری قرار گرفته که بلوار ماهان از بخش شمالی این موسسه عبور می کند و یکی از پروژه های بزرگ این شهرستان است که به اتوبان کرج می رسد.

رئیس موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی ادامه داد: در قبال آن شهرداری کرج حدود 40 میلیارد تومان پروژه در داخل موسسه شروع به ساخت کرده است.

ایران جزو 5 کشور دارای دانش فنی فلج اطفال تزریقی است

کهرام اضافه کرد : بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی ایران در سال 95 از کشورهایی شده که عاری از ویروس تیپ 2 فلج اطفال است که یکی ازبزرگترین اخباری بوده که به وسیله WHO اعلام شده که این امر به دلیل استفاده از واکسن فلج اطفال موسسه رازی بوده که همان واکسن قطره ای که تمام کودکان کشور از آن استفاده می کنند.

وی گفت: تمام کسانی که حدود 40 سال سن دارند از این واکسن استفاده کرده اند و اکنون بیش از 15 سال است که در ایران حتی یک مورد فلج اطفال مشاهده نشده در حالیکه در کشورهای منطقه مثل عراق، سوریه، افغانستان و پاکستان متاسفانه این بیماری وجود دارد و از غرب کشور ما به شرق کشور ما وجود دارد ولی در ایران نیست.

رئیس موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی افزود: طبق مصوبات WHO از سال 2018 به جای واکسن خوراکی وقطره ای باید واکسن تزریقی فلج اطفال استفاده شود که این قدم بسیار سختی است در تمام دنیا باید انجام شود و در نتیجه تولید این واکسن در دنیا باید به اندازه ای باشد که تمام کودکان دنیا بتوانند از آن استفاده کرده و بخرند.

وی یادآور شد: کشورایران بیش از 40 سال است که این واکسن را تولید می کند و ما افتخار می کنیم جزء 10 کشور دنیا هستیم که قادر به تولید این واکسن هستیم.

کهرام در خصوص این واکسن گفت: این واکسن از ویروس زنده تهیه می شود ولی در واکسن تزریقی فلج اطفال ویروس کشته شده است و دلیل تزریقی شدن این است که ریسک بیماری به شدت کاهش می یابد.

وی بیان داشت: بعید است که طبق دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی در سال 2018 استفاده از واکسن تزریقی برای تمام کشورها اجباری شود و این در حالی است که ایران دارای دانش فنی تولید واکسن تزریقی است. تنها دردنیا 5 کشور وجود دارند که دارای این دانش فنی هستند و ایران نیز جزو آن هاست.

کهرام یکی از الزامات برای تولید واکسن تزریقی را راه اندازی کارخانه واکسن فلج اطفال تزریقی عنوان کرد و افزود: تاکنون چند باراعلام عمومی شده برای سرمایه گذاری که متاسفانه تاکنون موفق به جذب سرمایه گذار نشده ایم اخیرا یک سرمایه گذار آمده که با وزارت بهداشت جلساتی داشته ایم وامیدواریم به نتیجه برسد.

وی بیان داشت: ازدولت و مجلس کمک بودجه ای می خواهیم تا ایران از دیگر کشورها عقب نیافتد که بعد از 40 سال به گونه ای نشود که 5 سال دیگر ایران از دنیا عقب بیافتد و بخواهد از دیگر کشورها بخرد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان