arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۲۵۳۸
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۵ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۵

دفاع قاطع و صریح وزیر خارجه کشورمان از برنامه موشکی ایران

محمدجواد ظریف با تأکید بر این‌که «ما در چارچوب قوانین بین‌المللی حق داریم از خودمان دفاع کنیم» گفت: صنعت موشکی ایران ابزار دفاعی ما است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محمدجواد ظریف با تأکید بر این‌که «ما در چارچوب قوانین بین‌المللی حق داریم از خودمان دفاع کنیم» گفت: صنعت موشکی ایران ابزار دفاعی ما است.
 
به گزارش انتخاب، کانال تلگرامی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز فیلمی چند دقیقه‌ای مربوط به سخنان سال گذشته ظریف در پارلمان اروپا را منتشر کرد که در این جلسه  این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه موشکی  و دفاعی ایران، اظهار کرد: در طول 300 سال گذشته ایران از خود دفاع کرده و بسیار شجاعانه هم دفاع کرده است.
 
وی خطاب به حضار ادامه داد: وقتی صدام حسین به ایران حمله کرد را به یادتان می‌آید؟ اکثر شما نمی‌خواهید که به یاد بیاورید وقتی صدام حسین به ایران حمله کرد همه به او سلاح دادند اما هیچ کس حتی ابزار دفاع در اختیار ایران قرار نداد و اکنون شما می‌پرسید چرا ما برنامه موشکی خود را توسعه می‌دهیم؟ ما چگونه از خود دفاع کنیم؟ چه ابزاری برای ایران باقی مانده تا از خود دفاع کند؟ دوستان من قطعنامه 1929 دیگر مرده است و عملیاتی نیست. امروز قطعنامه 2231 را داریم که به ایران اجبار نمی‌کند و صرفاً از ایران می‌خواهد که موشک‌هایی تولید نکند که برای حمل سلاح هسته‌ای طراحی می‌شوند.
 
ظریف با بیان اینکه ما اساساً کلاهک هسته‌ای نداریم پس چیزی طراحی نمی‌کنیم که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای داشته باشد که ما آن را نداریم، ادامه داد: موشک‌ها برای ما تنها ابزار دفاع از خودمان است. اگر شما واقعاً نگران مخارج نظامی هستید بروید و با دولت‌های خودتان صحبت کنید که اینقدر سلاح به منطقه ما نفرستند.
 
این دیپلمات شناخته شده کشورمان در عرصه بین‌المللی، افزود: 130 میلیارد دلار سلاح فقط به کشورهای خلیج فارس فروخته شده است، این آمار و ارقام من نیست. آمار آقای جان کری است. در برابر بالاترین برآوردی که از میزان هزینه نظامی ایران شده فقط 15 میلیارد دلار است در حالی که جمعیت ما به تنهایی از تمام کشورهای خلیج فارس بیشتر است و نیروهای نظامی ما از مجموعه نیروهای نظامی این کشورها بیشتر است. اما با این حال هزینه‌های نظامی ما فقط یک دهم هزینه نظامی این کشورهاست.
 
وزیر امور خارجه کشورمان خطاب به اعضای پارلمان اروپا، تأکید کرد: ما در چارچوب قوانین بین‌المللی حق داریم از خودمان دفاع کنیم. با این حال حاضریم هزینه‌های نظامی در منطقه را به صورت مشترک و نه یکجانبه کم کنیم. ما پیشاپیش تنها کسری از آنچه که دیگران صرف سخت‌افزارهای نظامی می‌کنند، خرج می‌کنیم.
 
وی ادامه داد : پس اگر  موشک‌ها ابزار دفاعی ما هستند و ما کشوری را هدف قرار نمی‌دهیم، تنها کشوری را هدف می‌گیریم که به ما حمله کند آن هم برای اینکه به ما حمله نکنند چون قبلاً به ما حمله شد و همه سکوت کردند،‌ با سلاح‌های شیمیایی بمباران شدیم و همه برای هشت سال خفه شدند.
 
ظریف خطاب به حضار تصریح کرد: شاید شما بخواهید فراموش کنید اما ما نمی‌توانیم. ما ایرانی‌ها نمی‌توانیم فراموش کنیم، نمی‌توانیم فراموش کنیم. این یک تجربه شخصی است؛ وقتی در سال 1986 به دیدار رئیس شورای امنیت سازمان ملل رفتم به او گفتم که ایران را دارند با سلاح‌های شیمیایی بمباران می‌کنند، او به من گفت من نمی‌توانم حرف‌های تو را بشنوم.
 
این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: تا زمانی که صدام حسین بر سر کار بود در حال نقض تمامیت ارضی ایران بود. حتی یک قطعنامه شورای امنیت که استفاده او از سلاح‌های شیمیایی را محکوم کند تصویب نشد. اولین قطعنامه سازمان ملل در محکومیت استفاده صدام از سلاح‌های شیمیایی بعد از اتمام جنگ با ما صادر شد.
 
ظریف ادامه داد: پس فکر می‌کنم توجه به این نکته ضروری است که اکنون که ایران می‌خواهد با کشورهای جهان همکاری کند وقتی ایران آماده همکاری با اروپا در زمینه کاهش تنش در منطقه است شما باید باور کنید که این فقط ما نیستیم که باید اعتماد شما را جلب کنیم بلکه هر دو ما نیاز داریم اعتماد یکدیگر را به دست بیاوریم.
نظرات بینندگان