arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۲۵۶۳
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۷ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۵

پوتین به نيروي هوايي اين كشور دستور آماده‌باش داد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
با ورود نیروهای ارتش آلمان به لیتوانی و استقرار آنها در ۱۰۰کیلومتری خاک روسیه، ناتو حلقه محاصره خود علیه مسکو و همچنین صف‌آرایی نظامی‌اش در اروپای شرقی را تکمیل کرده است.

به گزارش انتخاب،اولين گروه از نيروهاي آلماني پس از ورود به ليتواني، ديروز در پايگاهي نظامي در نزديكي مرز كالينينگراد مستقر شدند. قرار است تعداد اين نيروها طي 2‌ماه آينده به هزار و 200نفر برسد. نيروهاي آلماني در ليتواني به نيروهاي بلژيكي، فرانسوي و هلندي اضافه شده‌اند اما قرار است فرماندهي ميدان را به‌دست بگيرند.

يك ماه پيش افسران آلماني به ويلنيوس، پايتخت ليتواني رفته بودند تا زمينه ورود نيروهاي رزمي آلمان به اين كشور را فراهم كنند. همزمان، نيروهاي آمريكايي نيز به همراه يگان‌هاي توپخانه و زرهي به لهستان وارد شدند. حضور اين نيروها در لهستان در چارچوب طرح ناتو براي اعزام 4هزار نيروي نظامي آمريكايي به اين كشور و كشورهاي منطقه بالتيك، بلغارستان و روماني بود. نيروهاي آمريكايي طي هفته‌هاي اخير در لتوني و استوني هم مستقر شده‌اند و قرار است طي 2 تا 3‌ماه آينده نيروهايي از ديگر كشورهاي عضو ناتو ازجمله انگليس و كانادا به آمريكايي‌هاي مستقر در اين 2 كشور بپيوندند.

استقرار اين تعداد نيرو در منطقه اروپاي شرقي طي سال‌هاي پس از جنگ سرد بي‌سابقه بوده و اين از سوي تحليلگران نظامي به‌عنوان «صف‌آرايي تمام‌عيار» ناتو در مقابل روسيه توصيف شده است. ناتو از 3سال پيش و پس از الحاق شبه‌جزيره كريمه به خاك روسيه تمامي روابط خود را با مسكو لغو كرده و افزايش حضور نيروهايش در امتداد مرزهاي روسيه را اقدامي دفاعي و براي رويارويي با «رفتار تجاوزكارانه» روسيه اعلام كرده است. در مقابل، روسيه هم حضور ناتو در نزديكي مرزهايش را اقدام تجاوزكارانه مي‌داند و تأكيد دارد اين اقدام، موازنه امنيتي قاره اروپا را به هم زده است.

روز دوشنبه يگان‌هاي ارتش آمريكا به همراه تانك‌هاي خود براي تقويت حضور نيروهاي ناتو وارد استوني شدند. استوني در شمالي‌ترين نقطه اروپا قرار گرفته و با روسيه هم‌مرز است. استوني، لتوني و ليتواني قبلا عضو شوروي بودند اما پس از استقلال در سال۱۹۹۱ به‌تدريج به عضويت اتحاديه اروپا و پيمان ناتو درآمدند. نزديكي ليتواني به كالينينگراد باعث شده تا مقام‌هاي اين كشور نگران دخالت احتمالي روسيه باشند. كالينينگراد منطقه‌اي جدا از خاك روسيه واقع در ساحل درياي بالتيك و در ميان لهستان و ليتواني است. روسيه در اين منطقه، موشك‌هاي بالستيك اسكندر- ام با قابليت حمل كلاهك‌ هسته‌اي مستقر كرده است.

اعلام آماده‌باش در روسيه
با حضور نيروهاي ناتو در ليتواني، عملا حلقه محاصره در اطراف كالينينگراد تكميل شده است. ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه در واكنش به تحركات ناتو، ديروز با صدور فرماني به نيروي هوايي اين كشور اعلام آماده‌باش داد. پوتين همچنين به سرگئي شويگو، وزير دفاع روسيه دستور داد بررسي‌هاي لازم براي ارزيابي ميزان آمادگي نيروهاي ارتش روسيه براي مقابله با «ضربه محكم و ناگهاني» را انجام دهد. الكساندر گروشكو، نماينده پيشين مسكو در ناتو هم ديروز در گفت‌وگو با خبرگزاري رسمي تاس روسيه گفت كه هيچ نشانه‌اي از تصميم ناتو براي متوقف كردن گسترش حضور نظامي‌اش در شرق اروپا ديده نمي‌شود.

روسيه در مقابل اقدامات اخير ناتو اعلام كرده در سال‌جاري ميلادي برنامه نوسازي و تقويت تجهيزات نظامي‌اش را دنبال خواهد كرد. مسكو حدود 5‌ماه پيش هم از يك موشك هسته‌اي جديد رونمايي كرد كه بزرگ‌ترين و قوي‌ترين موشك از اين نوع در جهان به شمار مي‌رود. اين موشك قابليت حمل كلاهك 40مگاتني را دارد كه 2هزار برابر قدرتمندتر از بمب‌هاي اتمي است كه آمريكا در سال1945 در حمله به هيروشيما و ناكازاكي استفاده كرد.

تنش ميان دو طرف در حالي شدت گرفته و به مرحله صف‌آرايي نظامي رسيده كه نگراني‌ها از بروز «جنگ جهاني سوم» در ميان مردم در كشورهاي غربي افزايش پيدا كرده است. ‌ماه قبل روزنامه اينديپندنت نتايج يك نظرسنجي را منتشر كرد كه نشان مي‌دهد اكثر مردم در 9كشور غربي ازجمله در آمريكا، انگليس و فرانسه وقوع چنين جنگي را بسيار نزديك و محتمل دانسته‌اند.
منبع:همشهری
نظرات بینندگان