arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۲۶۳
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۰۹ - ۳۰ تير ۱۳۹۰

ماليات، صداي اهالي سينما را درآورد!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
گروهي از اعضاي اصناف خانه سينماي ايران روز دوشنبه در خانه سينما گرد هم آمدند تا در مورد بحران مالياتي پيش روي سينما تصميماتي اتخاذ کنند.

در اين نشست، مسؤولان پيگيري ماليات سينماگران، وضعيت کنوني دريافت ماليات ها و پيگيري هاي صورت گرفته در مورد معافيت مالياتي اهالي سينما را به نمايندگان صنوف سينمايي ارائه کردند.

فرشته طائرپور، تهيه کننده سينما در ابتداي اين نشست گفت: «امروز زنگ خطر براي 28 صنف سينمايي که مشمول پرداخت ماليات مي شوند به صدا در آمده است و اتفاق چندان دور از انتظاري نيست اگر اعضاي صنوف با اين وضعيت مواجه شوند که تهيه کنندگان از آنان برگه معافيت مالياتي بخواهند، زيرا تهيه کنندگان در مقابل قوانين موجود، راهکار ديگري غير از اين ندارند. پيش از اين،براي رهايي از چنين شرايطي به معاون رئيس جمهور، معاونت سينمايي و وزير ارشاد نامه هايي نوشته بوديم، اما به نظر مي رسد چون ما از دل خانه سينما هستيم حرف هايمان پذيرفته نيست. در صورتي که نتيجه اين تصميمات تمامي اهالي سينماي ايران را درگير مي کند.»

منوچهر محمدي ديگر تهيه کننده سينما هم با اشاره به پيشينه پرداخت ماليات سينماگران، گفت: «در پي مجموعه اقداماتي که در سال 1377 انجام شد، اهالي فرهنگ و هنر از پرداخت ماليات معاف شدند. اين قانون در سال 1379 در مجلس شوراي اسلامي و در شوراي نگهبان تصويب شد و در ذيل اين قانون توضيحاتي آمده که مشاغل مرتبط با حوزه سينما از تهيه، توليد، توزيع، نمايش و تمامي شاغلان سينما شامل بازيگران، تدوينگران، لابراتوارها، امور صدا و... از پرداخت ماليات معاف هستند، اما الان وضعيت به گونه اي است که تهيه کنندگان در شرايطي مي توانند از معافيت بهره ببرند که پنج درصد ماليات را از دستمزد افرادي که با آنان کار مي کنند کسر کنند. ما بعد از پيگيري هاي متعدد اعلام مي کنيم که ديگر نمي توانيم از حقوق شما دفاع کنيم و با تشريح شرايط از شما مي خواهيم وارد عرصه شويد و هرکاري که امکان انجام دادن آن را داريد انجام دهيد تا وضعيت مالياتي به شرايط عادي برسد. ما نيز در کنار شما خواهيم بود.»

مصطفي شايسته نيز يکي از عواملي که به مشکل مالياتي سينماگران دامن زده را اختلافات جناحي سينماگران عنوان کرد و گفت: «اين اختلافات باعث شده طرفين که در مورد يک موضوع اتفاق نظر دارند نتوانند آن را به نتيجه برسانند.»

در ادامه اين جلسه فرهاد توحيدي نيز از سينماگران خواست تا 31 تير ماه براي ارائه برگه اظهارنامه مالياتي اقدام کنند و قرار شد تا کميته اي در خانه سينما تشکيل شود تا بحران ايجاد شده در زمينه ماليات را بررسي کند.
نظرات بینندگان