arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۴۲۰
تعداد نظرات: ۲۱ نظر
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۰۷ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۰

قتل داداشی و پایان "قوی ترین مردان ایران" ؛ تعطيلي این کپی ناشیانه با 10 سال تأخير!

تنها سه روز پس از قتل دلخراش «روح ا... داداشي» برخي منابع خبري از تصميم مسؤولان صدا و سيما براي قطع تهيه و پخش مسابقه تلويزيوني «قوي ترين مردان» ايران خبر دادند. اگر همين چند ماه قبل داستان متهم شدن يكي از شركت كنندگان سر شناس اين برنامه به قتل عمد به خاطر سه ميليون تومان پول نقد باعث به وجود آمدن ترديدهايي در رابطه با ادامه توليد اين رقابت سالانه شده بود، ...
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رسول بهروش: تنها سه روز پس از قتل دلخراش «روح ا... داداشي» برخي منابع خبري از تصميم مسؤولان صدا و سيما براي قطع تهيه و پخش مسابقه تلويزيوني «قوي ترين مردان» ايران خبر دادند. اگر همين چند ماه قبل داستان متهم شدن يكي از شركت كنندگان سر شناس اين برنامه به قتل عمد به خاطر سه ميليون تومان پول نقد باعث به وجود آمدن ترديدهايي در رابطه با ادامه توليد اين رقابت سالانه شده بود، حالا ظاهرا حادثه تلخ رخ داده براي يكي ديگر از قوي ترين مردان ايران، شك آقايان را در مورد پايين كشيدن كركره اين مسابقه به يقين تبديل كرده است.

فستيوال تبليغ زور بازو!

تصميم دوستان «جام جم نشين» براي خاتمه دادن به فستيوال تبليغ زور بازو، در حالي اتخاذ مي شود كه اساساً در يك دهه گذشته هرگز به درستي مشخص نشد چنين برنامه اي با تكيه بر كدام دلايل منطقي در كشورمان تهيه مي شده و در بهترين و گران ترين ساعات تلويزيون در شامگاه تعطيلات نوروزي به نمايش در مي آمده است؟ سؤال مهم اين است كه كدام توجيه عقلاني و كدام فلسفه محكمه پسند در اين سال ها دوستان را مجاب كرد تا عيد به عيد، بازوان برهنه و حجيم مردان تنومند ايراني را براي عموم به نمايش بگذارند و مقدمات به وجود آمدن اين همه آفت و آسيب اجتماعي را فراهم كنند؟ آيا حتماً بايد شكم رسانه ها پر مي شد از اخبار دردناك مربوط به ضرب و جرح و قتل و فرار برخي از اين قوي ترين ها تا مديران و مسوولان محترم در صدد جمع كردن اين نمايش نامانوس بربيايند؟

آيا رفقاي عزيز ما در سازمان عريض و طويل صدا و سيما «كار شناس اجتماعي» ندارند كه به خاطر جذب تعدادي مخاطب بيشتر، تن به توليد برنامه اي مي دهند كه نه با نيازهاي فعلي مردم ايران منطبق است و نه مي تواند آثار و تبعات مثبتي از خودش به جا بگذارد؟

كپي برداري ناشيانه

به نظر مي رسد يكي از بزرگترين مشكلات كشور ما در حوزه فعاليت هاي رسانه اي، به فقدان خلاقيت و نوآوري و نيز گرايش پررنگ به سمت تقليد و كپي برداري مربوط باشد. بر همين اساس هم هست كه بسياري از مواقع، عناصر فعال در اين حوزه به جاي تفكر، تحقيق و يافتن ايده هايي متناسب با جنس جامعه، در دام الگوبرداري هاي كوركورانه مي افتند و محصولاتي ارائه مي دهند كه نه تنها كمكي به رفع معضلات موجود نمي كند، بلكه باري بر بار ها ودردي بر دردهاي اجتماعي مردم مي افزايد. اين، دقيقاً   همان اتفاقي بود كه در مورد برنامه شكست خورده «قوي ترين مردان ايران» رخ داد.

بيش از يك دهه قبل، دوستان تلويزيوني مان -كه تبحر ويژه اي هم در نقد يكطرفه ديگران دارند!- گرد هم نشستند و با به وجد آمدن از تماشاي تصاوير مربوط به مسابقات قوي ترين مردان جهان، به اين فكر افتادند كه چرا خودشان در ايران دست به كار نشوند و ترتيب جا به جا شدن تخته سنگ هاي غول پيكر و كاميونهاي عظيم الجثه را ندهند. دست بر قضا همين كپي برداري ساده و عاري از توجه به ظرفيت هاي اجتماعي ايران معاصر، ترتيب استارت خوردن ساخت و پخش برنامه اي را داد كه در تمام ده سال گذشته كانون آفت ها و نابه هنجاري هاي فراوان و متنوعي بوده است؛ از زد و خورد دسته جمعي در هنگام ضبط برنامه تا استفاده گسترده از مواد نيروزا، باج خواهي و شرخري ! حالا اما، در حالي ناقوس مرگ اين برنامه وارداتي به گوش مي رسد كه به جا ماندن يك قاتل و يك مقتول از جمع شركت كنندگان آن، تنها بخش بسيار كوچكي از آفتهاي توليد مسابقه مورد نظر بوده است و در واقع قسمت بسيار بزرگتر اين كوه يخ را بايد در آسيب هاي اجتماعي باقي مانده از تماشاي اين قبيل برنامه ها در سطح جامعه جستجو كرد.

شليك با اسلحه «شهرت»

شايد پخش مسابقاتي مثل قوي ترين مردان جهان در خيلي از كشورهاي دنيا يك پروژه موفق بوده باشد، اما بايد بپذيريم چنين برنامه هايي با ساختار اجتماعي فعلي ايران جور در نمي آيند. كشور ما متاسفانه به گواه آمار و ارقام، به خودي خود با مشكل خشونت پنهان مواجه است و در چنين شرايطي، تبليغ زورمندي بازو و تنومندي گردن، اثري غير از تشديد اين قبيل خشونتهاي كور در زير پوست جامعه نخواهند داشت. اصالت دادن به قدرت بدني و تهييج بينندگاني كه بخش بسيار بزرگي از آنان را جوانان و نوجوانان تشكيل مي دهند، به ويژه در كشوري كه با معضل ديرپاي كمبود تفريحات سالم و فقدان راه هاي كافي براي تخليه احساسات و هيجانات جوانان مواجه است، در   نهايت، اوضاع تاسف بار امروز را به دنبال مي آورد؛ امروزي كه در آن، قوي ترين مردان ايران متاسفانه درگير پرونده هاي تكان دهنده جنايي شده اند. در كنار اين مسائل، يك نكته بسيار مهم ديگر هم وجود دارد كه دست اندركاران صدا و سيما نبايد به سادگي و با بي تفاوتي از كنارش مي گذشتند.

حقيقت آن است كه تلويزيون ايران بر خلاف بسياري از كشورهايي كه چنين مسابقاتي را روي آنتن مي برند، تنها از چند شبكه رسمي و دولتي برخوردار است و همين مساله، ضريب نفوذ و اثرگذاري اين رسانه را در مقايسه با نمونه هاي خارجي به شدت افزايش مي دهد. در اين شرايط، برنامه ساختن با محوريت چهره هايي كه بدون هيچ مطالعه و شناختي، صرفاً به واسطه قدرت فيزيكي برترشان برگزيده شده اند، در واقع مشهور كردن افرادي است كه هيچ اطلاعي در مورد خصوصيات اخلاقي و رفتاري آن ها در دست نيست. به تعبيري ديگر، برنامه اي مثل قوي ترين مردان ايران، طي همه اين سال ها اسلحه پراهميت «شهرت» را در اختيار كساني قرار مي داده كه تنها آگاهي همه ما درباره آن ها اين بوده كه زورشان زياد است (!) و البته هرگز نمي دانستيم از اين سلاح مهم، چگونه استفاده خواهند كرد. كپي برداري از رسانه هاي خارجي، بدون توجه به اين تفاوت بنيادين و بسيار مهم تلويزيون ايران با بيشتر همتاهاي خارجي اش، خطاي وحشتناكي بود كه امروز شاهد تبعاتش هستيم.

زنگ خطر را بشنويم

شبكه اول تلويزيون ايران، حدود دو دهه قبل يك شوي اجتماعي پربيننده پخش مي كرد كه محبوب ترين قسمت آن، بخش «دوربين مخفي» بود. يكي از همان روز ها، اين دوربين مخفي براي دقايقي يك متكدي خياباني را زير نظر گرفت و بعد كساني را كه به وي كمك مي كردند، به عنوان شهروند نمونه و همشهري نوعدوست مورد ستايش قرار داد! پخش اين برنامه كار شناسي نشده با آن ايده اشتباه، به سرعت به رواج تكدي گري در كلانشهر ها انجاميد و مردم بي خبر هم به خيال آنكه كار خيري انجام بدهند يا حتي شكار دوربين مخفي شوند (!) با كمك
به گدا ها، ناخواسته اين روند را تشديد كردند. در ساليان اخير اما، توليد مسابقه قوي ترين مردان ايران نشان داد هنوز عمر برنامه سازي بدون مطالعه در تلويزيون كشورمان به سر نيامده است و ما امروز، اميدواريم تعطيلي اين «هيكل شو» با ده سال تاخير، سرانجام زنگ خطر را در اين زمينه براي دوستان به صدا در بياورد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۱
7
15
بخدا كه درست ميگي .بيشتر مواد نيروزا در باشگاههاي اين افراد بخاطر اينكه چهره تلويزيوني شدتد بفروش ميرسه وباشگاههاي شلوغي دارند
عبدالله
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۱
8
5
ما در تمام زمینه ها متاسفانه مقلد محض غربیها هستیم اقتصاد، بانکداری، صنعت، کشاورزی، آموزش و... و تاسف بار تر از آن وجود برخی مسئولین ناکارآمد است چه هزینه هایی که صرف یک طرح نابخردانه یک مسئول نمی شود و آخرش هم آب از آب تکان نمی خورد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۱
1
16
همه تقصيرا افتاد گردن يه برنامه تلويزيوني. عزيز من ديگه خودمونو كه نمي تونيم گول بزنيم.
علیرضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۱
4
9
مزخرفترین مقاله ای که تا الان خونده بودم
نویسنده نظر شخصیشو نوشته مقایسه ای هم که با دوربین مخفی کرده صد در صد مقایسه اشتباهیه.
سر تا پای این مخالفه مزخرفه
میدونم که این نظرو نمایش نمیدین
علیرضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۱
3
13
تو مصاحبه رضا جاودانی(مجری قوی ترین مردان) گفته بود هیچ وقت درگیری که چاقو کشی بشه تو برنامه ندیدم ؛چرا گیر دادین به این برنامه؟ این برنامه هیچی نداشت حداقل با دیدنش چندتا جون میرن سراغ باشگاه وزنه؛اگرم چندتا از ورزشکاراش اشتباهی کردن گناه بقیه چیه؟مگه تو فوتبال ما این همه آدم هرزه بی قید بند هست؛ما فوتبال لیگ تعطیل کردیم؛یا اگه چندتا خبرنگار پاچه خوار اهل زدبند هست باید همه خبرگزاریارو تعطیل کرد؟؟؟ این چه مقاله ای نوشتید؟
alireza
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۱
4
11
با سلام من نميدونم چرا هر بنده خدايي كه از خونه اش قهر ميكنه فوري ميشينه يك مقاله مي نويسه و در مورد نظر كل جامعه هم تحليل ميكنه و نتيجه ايي را هم كه ميخواهد ميگيره يكي نيست بگه برادر من مگه تو نظر سنجي علمي انجام دادي كه فهميدي اين برنامه بده و طرفدار نداره از كجا به اين نتايج من در آوردي ميرسي و اونو رسانه ايي هم ميكني يعني اگر بوكسوري دعوا كرد بايد مسابقات بوكس را تعطيل كرد و ديگه اون را از تلويزيون نشون نداد اگر كاراته بازي زد يكي رو كشت بايد كاراته را تعطيل كرد خسته نميشي از اين همه اراجيف بافتن صدمن يك قاز برنامه ايي كه نشون داده ميشه و بيشترين آمار تماشاگر را داره چطور ميتوني بگي برنامه خوبي نيست چون تو از برنامه بدت مياد اين حرفو ميزني يا اينكه ديدي الان يك موجي راه افتاده گفتي يك مقاله ايي بنويسم و اظهار فضلي بكنم متاسفانه مشكل امروز جامعه ما همين كارها و نظرات بي پايه و بدون پشتوانه است مشكل جامعه ما مشكل فرهنگي هستش كه متاسفانه روزبروز داره بدتر ميشه در عوض اينكه به محض يك اتفاق اساس و بنيان يك كار را زير سئوال ببري برو دنبال ريشه هاي اين ناهنجاريها
پاسخ ها
داری
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۲
واقعا درست میگی ! ولی بهتره شما با این فکر باز از کلمات سبک که در شان تفکرات شما نیست استفاده نکنی ! ببخشید !
ناشناس
|
POLAND
|
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۱
7
6
به نظر من این برنامه میل جوونا به قوی شدن ولات بازی رو زیاد کرد.نمونش خودم!
نوید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۱
6
5
فضیلت از آن کسی است که زور بیشتر و بازوی کلفت تری دارد . صدا و سیما طی 10 سال گذشته این مفهوم را ترویج و نهادینه کرد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۱
7
7
به نظر من خيلي هم گزارش خوب و واقع گرايانه ايه. اين همه دعوا و چاقوكشي بس نيست كه تو تلويزيون هم جوون ها رو تحريك ميكنيم؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۱
5
4
مقاله خوبي بود. مرسي از سايت شما.
خطاب به عليرضا:
ببخشيد مگه تلويزيون ما چقدر كاراته نشون ميده كه ميگي رو مردم تاثير بد نمي ذاره؟ بيشتر از سالي نيم ساعت كاراته پخش ميشه؟
باور كن بيشتر نشون بدن، مردم مثل فيلم صمد آرتيست مي شود ميفتن به جون هم.
پاسخ ها
alireza
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۱
بنده خدا قويترين مردان سالي دوازده روز و نهايتا دوازده ساعت پخش ميشه ولي بقيه برنامه هاي ورزشي در طول سال نشون داده ميشه اگر شما فرصت تلويزيون ديدن نداري چرا همه چيزو منكر ميشي بهتره يك كمي دقت كني خودت متوجه ميشي
داری
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۱
2
5
چه ربطی داره ؟چرا صورت مسئله رو پاک میکنیم ؟؟اگه یه فوتبالیست کشته میشد فوتبالو باید تعطیل میکردن نه ؟! چرا ما نوک انگشتو میبینیم فقط ؟
موسی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۱
3
6
خیلی مقاله ابکی بود برادر من اگه اینطور باشه که شما مگین فردا فوتبالیست ها و هنر پیشه ها هم باید کشته بشن اون موقع باید تلویزیون تعطیل بشه چون هر کس توش دیده بشه کشته میشه متاسفم برای این مقاله ابکی تون
فرزاد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۱
2
5
شاید ان چنانی که باید می بود نبود اما برنامه خوبی بود.من و خانواده که این برنامه رو می دیدیم.

امیدوارم این برنامه به شکل بهتری ادامه داشته باشه
حمید جاسمی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۱
5
4
عالی بود.
متاسفم برای کسانی که مسابقه قوی ترین مردان رو با مسابقات فوتبال مقایسه می کنن. فوتبال خودش باعث تخلیه انرژی بیننده میشه ولی پخش مسابقات پرورش اندام، فقط جوانان را به فکر گردن کلفتی و استفاده از مواد نیروزا می اندازد. شبی چند درگیری فیزیکی در این باشگاه های بدنسازی نشون دهنده همه چی هست.
پاسخ ها
داری
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۲
ورزش ربطی به گردن کلفتی نداره که عموجان ! فکر و فرهنگ آدمه که به آدم خط و ربط میده !!
hoveida
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۱
4
5
به نظر من حساب دو دو تا چهارتاست. این برنامه بیشتر نفع رسونده یا ضرر زده؟ معلومه که همش ضرر بده پس باید تعطیل شه. حالا یه عده هم ممکنه بیننده مردان اهنین باشن ناراحت شن اما واقعیتش همینه.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۲
2
7
باز اظهار نظر های غیر کارشناسانه !!! مسابقه قویترین مردان چه ربطی به چاقو کشی داره !!!! اگر صحنه های خون و خونریزی سریال مختارنامه را میگفتی قبول بود!!!!
مسعود
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۲
5
2
جالبه. به نوع نظر گذاشتن طرفدارا و موافقای این برنامه نگاه کنید تا همه چیز دستگیرتون بشه. همش دارن با خشونت و توهین و تحکم حرف میزنن. اینا احتمالا همون کسایی هستند که اگه تو خیابون بهشون بگی بالای چشتون ابرو هست، شکم آدم رو سفره میکنن. اصلا همون موقعی که برادران ق آدم کشتن و فرار کردن اون ور مرز باید این برنامه رو توقیف میکردن
دینورزاده
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۵:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۳
2
2
دیدم تهیه کننده این برنامه مسابقه خودش رو با دوچرخه سواری مقایسه کرده و گفته حالا چون چهارتا دوچرخه سوار دوپینگ کردن، باید پیست ها رو تعطیل کرد؟
چرا خودمونو گول می زنیم. چهارتا دوپینگی دوچرخه سواری کجا، بدنسازی افراطی که امورات نود درصد آدماش بدون دوپینگ نمی گذره کجا؟ چه فایده از برنامه ای که جوونا رو تشویق میکنه هی قرص بخورن، دعوا راه بندازن و تو آینه به هیکل خودشون نگاه کنن؟
نظرات بینندگان