arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۴۲۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۰۱ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۰

تمجید بی نظیر محمود دولت آبادی از كیارستمی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در مراسم دیدار با عباس كیارستمی و رونمایی از كتاب "آتش" محمود دولت آبادی - نویسنده مشهور به تمجید از عباس كیارستمی پرداخت.

به گزارش انتخاب به نقل از پارس توریسم، محمود دولت آبادی با اشاره به نگارش كتاب «آتش» توسط عباس كیارستمی گفت: خوشحالم كه زحمت كیارستمی باعث شده ما در اینجا باشیم اما من معذورم كه درباره‌ی شمس مولانا اظهار نظر كنم و تنها خاطره‌ای را می‌گویم؛ در جوانی افراد اهل ذوق سراغ شعر می‌روند. من هم چیزهایی می نوشتم كه فكر می‌كردم به شعر نزدیك است. شاعران معاصر و حافظ و سعدی را می‌شناختم و بعد غزلیات شمس را شروع كردم.

دولت آبادی خاطرنشان كرد: البته همه‌ آن كتاب بزرگ را نخوانده‌ام. اما متوجه شدم كه من در زبان فارسی مرد شعر نوشتن نیستم. زیرا به نظرم مولانا در اوج‌های پرواز كرده است كه شخصا مگر بتوانم اوج‌های را كه او پرواز كرده تصور كنم. آموزه‌ی من از غزلیات شمس این بود كه گمراه نشدم. اما همواره با این غزلیات بوده‌ام و یادم هست كه شفیعی كدكنی آموزگار گزیده‌ای داشت كه این گزیده، همواره با من بود تا آن كه آن را در آتن به جوان ایرانی دادم.

او با اشاره به كتاب كیارستمی گفت: وقتی كتاب «آتش» به من رسید بسیار مشتاق شدم آن را بخوانم و آن را با دقت خواندم. كار مشكلی است كه در این بحر بی‌كران -كه منم مولانا- فرو شدن و با غربال، درهایی را فراهم آوردن و ارائه دادن.

وی افزود: من به كیارستمی گفتم كه او فردی شجاع است و اكنون اضافه می كنم كه او جسور هم هست. ما با كیارستمی آشنایی داریم و همواره كارهای او متفاوت بوده ‌است. علی‌الاصول او چهره‌ای ممتاز و متفاوت در هنر ماست و ما باید او را چون یك غنیمت محترم و گرامی بدانیم. درباره‌ی كتاب او نكاتی به نظرم رسیده كه آن را به خود كیارستمی می‌دهم. مانند این نكته كه در ابتدای یك بیتی از غزلیات شمس آه آورده درحالی كه به نظر من باید وه می‌آورد. زیرا آه صدای حسرت و وه صدای بهجت و شگفتی است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
AUSTRIA
|
۰۴:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۲
0
0
هر دو عزیز بزرگند و قابلاحترام. خدا حفظشون کنه.
نظرات بینندگان