arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۴۳۶
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۰۱ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۰

فصل بازگشت تماشاگران؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رسول بهروش
1 - «تماشاگران» بدون ترديد يکي از مهم ترين پايه ها و مباني فوتبال به حساب مي آيند. اين يکي از پذيرفته شده ترين اصول حاکم بر اين رشته ورزشي است که به نوعي مرگ و زندگي فوتبال به آن بستگي دارد. اگر امروز سردمداران و سياستگذاران فوتبال ايتاليا دور هم جمع مي شوند، ستاد بحران تشکيل مي دهند و به دنبال راهکاري براي مقابله با سير نزولي حضور تماشاچي ها در استاديوم هاي خودشان مي گردند و اگر فوتبال آلمان به رغم نتايج نه چندان مطلوب نمايندگانش در مسابقات بين المللي، موفق مي شود يک سهميه تازه ليگ قهرمانان را به خودش اختصاص بدهد، ريشه را بايد در اهميت اين فاکتور جستجو کرد.
تماشاگران مشتاق و پرشمار، شريان حياتي دنياي فوتبال هستند و در تک تک تصميمات کلاني که در سراسر جهان براي اين رشته ورزشي اتخاذ مي شود، جلب رضايت اهالي سکوها در اولويت اول قرار مي گيرد.
با اين وجود، چنين اهميتي متاسفانه به ندرت خودش را در عمل نشان مي دهد و تماشاگران ايراني غالبا با مشکلات رفاهي در استاديوم ها و نيز ساير موانع و کمبودها مواجه هستند. بي توجهي به اين قشر، به ويژه در ليگ دهم به اوج رسيد و برنامه ريزي نسنجيده در مورد افزايش دو برابري بهاي بليت ها در کنار افت کيفي مسابقات فوتبال باعث شد تا به استناد آمار و ارقام موجود، ليگ دهم کم تماشاگرترين فصل برگزاري کل رقابت هاي باشگاهي سراسري در تاريخ کشورمان لقب بگيرد.
حتي کاهش «دستوري» نرخ بليت ها نيز نتوانست عادت نرفتن به ورزشگاه را از سر مردم ميندازد و سکوها تا پايان فصل لخت و خالي باقي ماندند. در اين شرايط، خبر خوش اين است که ظاهرا بايد با اين کابوس روحفرسا وداع کنيم. در آستانه ليگ يازدهم، نشانه هايي وجود دارد که تاييد مي کند فصل جديد قرار است بار ديگر در ميان هياهو و هلهله دلنشين تماشاگران استارت بخورد.
2 - بي شک مهم ترين نشانه آشتي قريب الوقوع تماشاگران با سکوها، تقويت دو تيم پرسپوليس و استقلال است. طي ساليان اخير، برخي از کارشناسان بارها در نکوهش فوتبال دوقطبي سخن گفتند و حتي متاسفانه سياست هاي کارشناسي نشده اي هم در مورد رفع اين به اصطلاح معضل(! ) به اجرا گذاشته شد که تنها نتيجه اش افت فني فوتبال باشگاهي و ملي کشور بود. با اين حال راه گريزي از پذيرش اين واقعيت وجود ندارد که اقتدار دو قطب سنتي ايران، باعث تداوم گردش خون در رگ هاي فوتبال کشورمان است و نمي توان تنور اين پديده را با سرخابي هاي ضعيف و کم رمق داغ نگه داشت. در همين راستا، تحرکات تابستاني فوتبال ايران باعث شد پرسپوليس و استقلال هم جان دوباره اي بگيرند و هواداران شان را براي رونمايي از ورژن جديد اين دو تيم مشتاق نگه دارند.
3 - يک «توفيق اجباري» ديگر اما، به کمک جذب تماشاچي در ليگ يازدهم آمده است. نگاهي به تقويم بازي ها، يادمان مي آورد فصل جديد فوتبال باشگاهي در کشورمان بايد در ساعات اوليه شب و زير نور مصنوعي آغاز شود. در واقع تقارن شروع ليگ با ايام ماه رمضان، باعث شده است بازي ها در هفته هاي نخستين فصل جديد، در ساعاتي آغاز شوند که تماشاگران ايراني نشان داده اند مورد علاقه و توجه آنهاست. طي سال هاي اخير و از زماني که بازي هاي ليگ برتر در چنين زماني به موعد بعد از افطار منتقل شدند، مردم گرايش بيشتري به حضور در ورزشگاه ها نشان دادند و به ويژه در تهران استقبال خيلي خوبي از مسابقات به عمل آمد. چنانچه همان رويه امسال نيز ادامه بيابد - که احتمال آن بسيار زياد است- اين بار بر خلاف فصل قبل، عادت خوب حضور در ورزشگاه ها براي فوتبالدوستان ايجاد خواهد شد که مي توان به ادامه آن در کمرکش رقابت ها نيز خوشبين بود. در اين زمينه، همچنين تقسيم قواي موجود در فوتبال ايران بين تعداد بيشتري از باشگاه ها نيز مي تواند به افزايش استقبال عمومي از آغاز ليگ کمک کند؛ آنجا که علاوه بر سرخابي هاي تهراني، تيم هايي مثل تراکتورسازي، داماش و شاهين هم در کنار دوقلوهاي اصفهاني به جمع باشگاه هاي جذاب ليگ برتر اضافه شده اند. حتي راه آهن را هم با علي دايي نبايد به اين آساني ها ناديده گرفت!
4 - شواهد و قرائن حکايت از فرارسيدن فصل بازگشت تماشاگران روي سکوها دارند. در اين ميان، اميدواريم مسوولان امر نيز به ياري اين جريان خوشايند بيايند و با فراهم کردن تسهيلات و امکانات بيشتر براي صاحبان اصلي و ولي نعمتان فوتبال کشور در ورزشگاه ها، به سهم خودشان گامي در اين مسير بردارند. به ويژه تماشاگران محتاج برخوردهاي صميمانه و مناسب تر در استاديوم ها هستند که اميدواريم اين حق طبيعي شان محفوظ داشته شود. باور کنيد مردم ما شايسته احترام بيشتري هستند.
نظرات بینندگان