arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۴۵۶
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۰۲ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۰

طالبان:‌ امیرالمومنین نمرده است؛ هک شدیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : به گزارش روزنامه آمریکایی لس‌آنجلس تایمز، یک سخنگوی طالبان گفته است که خطوط تلفنی و وب‌سایت این گروه دست‌کاری شده است. این گروه در ای‌میل‌هایی تازه خبر مرگ رهبر این گروه یعنی ملامحمد عمر را به شدت تکذیب کرده است.

لس‌آنجلس تایمز می‌نویسد که در عصر حکمرانی [روپرت] مرداک شاید شنیدن این خبر عجیب نباشد که طالبان نیز اعلام کنند تلفن‌های‌شان هک شده است.

روز چهارشنبه گروه شبه‌نظامی طالبان افغانستان اعلام کرد که پیامک‌هایی که پیشتر از قول این گروه خبر مرگ ملامحمد عمر، رهبر ارشد این گروه، را اعلام کرده بودند ساختگی بوده و خطوط تلفنی سخنگوی اصلی طالبان به علاوه وب‌سایت گروه دست‌کاری شده است.

روز چهارشنبه گذشته، ۲۹ تیرماه، پیامک‌ها و ای‌میل‌هایی که به ظاهر از حساب‌های کاربری متعلق به ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، ارسال شده بودند مرگ «امیرالمؤمنین»، عنوانی که طالبان به رهبر خود اطلاق می‌کنند، را اعلام کردند.

پس از مدتی کوتاه آقای مجاهد تلفنی این نکته را تکذیب کرد و گفت که او ارسال‌کننده این خبر نبوده است و همچنین افزود که ملاعمر زنده است و هم‌چنان رهبری عملیات طالبان در افغانستان را بر عهده دارد.

مقام‌های غربی مدت‌ها گمان می‌کردند رهبر گوشه‌گیر طالبان در شهر کویته یا در محلی نزدیک آن در پاکستان به سر می‌برد؛ با این حال پس از مرگ اسامه بن لادن گزارش‌ها حاکی از نقل مکان وی به نقطه‌ای دیگر بوده است.

در ادامه لس‌آنجلس تایمز می‌افزاید که کمی بعد از پخش گزارش مرگ ملاعمر، ذبیح‌الله مجاهد و یک سخنگوی اصلی دیگر گروه طالبان به نام قاری یوسف احمدی، ای‌میل‌هایی ارسال کردند که در آن‌ها به شدت خبر مرگ ملاعمر را تکذیب کرده و آن را به دشمنان «مکار» خود نسبت داده‌اند که مرتکب «سرقت فنی» شده‌اند.

در بیانیه‌های طالبان در این زمینه همچنین آمده است که «کارمندان فنی کمیسیون اطلاع‌رسانی و فرهنگی امارت اسلامی»، تیم IT طالبان، بررسی این امر را آغاز کرده‌اند. خبرگزاری رویترز نیز در این باره نوشته است که طالبان شرکت‌های تلفن را تهدید به انتقام‌گیری کرده‌اند.

به نوشته لس‌آنجلس تایمز، گروه ستیزه‌جوی طالبان مدت‌هاست که به امکانات فن‌آوری در انتشار پیام‌هایش پی برده است. طالبان دارای یک وب‌سایت به زبان انگلیسی و پشتو و یک حساب کاربری در شبکه توئیتر است و به تازگی پیام‌های خود را به زبان انگلیسی بر روی توئیتر منتشر می‌کند.

در سال‌های اخیر، اعلامیه‌های فوری گروه طالبان مبنی بر حملات این گروه علیه نیروهای ناتو و نیروهای دولتی افغانستان نیروهای نظامی غربی را بر آن داشت که به کمک فیس‌بوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی موضعی تهاجمی‌تر در عرصه روابط عمومی اتخاذ کنند.

مقام‌های افغان نیز در پی ساقط کردن اعتبار ماشین رسانه‌ای طالبان هستند که پیوسته خبر از پیروزی‌های بزرگ این گروه می‌دهد و در عین حال جزئیاتی مانند مکان حمله را نیز چاشنی خبر خود می‌کند.

در اوایل سال جاری، سرویس اطلاعاتی اصلی دولت افغانستان تلاش کرد مقر سخنگوی طالبان را بیرون از مرزهای افغانستان معرفی کرده و اعلام کرد که ذبیح‌الله مجاهد نام مستعار مردی است به نام حاجی اسماعیل که در یک شهر مرزی پاکستان به نام چمان مستقر است. گروه طالبان نیز در مقابل گفت که پیام‌های خود را از داخل افغانستان منتشر می‌کند.
نظرات بینندگان