arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۵۰۳
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۵ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۰

آیا ایران ، امروز مالدیو را می برد؟!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تیم ملی فوتبال ایران در اولین گام برای رسیدن به جام جهانی 2014 برزیل ساعت 19:30 دقیقه امروز در ورزشگاه آزادی به دیدار تیم مالدیو می‌رود.
 

تیم‌های ملی فوتبال ایران و مالدیو از دور رفت مرحله دوم مقدماتی جام جهانی 2014 برزیل درحالی به مصاف هم می‌روند که هنوز با آوردن نام مالدیو پس از 14 سال، پیروزی عجیب و خیره کننده 17 بر صفر که در آن دوران رکورد پرگل‌ترین پیروزی جهان نیز محسوب می‌شد، در اذهان زنده می‌شود،‌ بردی نوستالوژیک که روی پیروزی‌های پرگل تیم ملی باقی مانده و با گذشت سال‌ها پس از این اتفاق هنوز این گونه پیروزی‌ها را بردهای مالدیوی می‌نامند.

*شنبه اول مرداد 90؛ قسمت اول آرزوهای کی‌روش

تیم ملی ایران از ساعت 19:30 امشب درحالی رودرروی مالدیو صف‌آرایی می‌کند که بی شک یکی از بهترین و حرفه‌ای‌ترین مربیان جهان روی نیمکت ایران حضور دارد. مربی‌ای که برای لحظه لحظه کارش برنامه دارد و از کوچکترین مسائل هم بی‌تفاوت عبور نمی‌کند.

برای مربی‌ای که آرزو دارد همراه با یک تیم ملی دیگر حضور در جام جهانی را تجربه کند، رقیبان تفاوتی ندارند و بر همین اساس است که کی‌روش فرقی بین برزیل و مالدیو قائل نمی‌شود.

کی‌روش به آینده تیم ملی خوش‌بین است و آینده تیم ملی از بازی امشب آغاز می‌شود. آینده‌ای که می‌تواند به قیمت جهانی شدن فوتبال ایران تمام شود، اگر شاگردان کی‌روش هم مانند خودش حرفه‌ای و بزرگ فکر کنند و اگر حریف هر اندازه کوچک باشد هم ساده نپندارند و اگر همه اهالی فوتبال در این راه حامی تیم ملی باشند.

پس اگر همه این اما و اگرها رنگ واقعیت به خود بگیرد دیری نخواهد بود که با جهانی شدن فوتبال ایران، آرزوهای کی‌روش هم تحقق پیدا می‌کند تا فوتبالی بنا شود که همیشه آرزویش را داشته‌ایم. کی‌روش گفته بود که صعود به جام جهانی 2014 آرزویش است.

سرمربی پرتغالی در آخرین نشست مطبوعاتی‌اش تاکید کرد که دلیلی بر دست کم گرفتن حریفان در فوتبال وجود ندارد و گفت: آنهایی که این انتقاد را مطرح می‌کنند که چرا ما برای بازی با مالدیو اردوی اروپایی برگزار کرده‌ایم آیا می‌دانند که مالدیو چه تحولاتی در فوتبالش انجام داده است؟

*سرمربی مالدیو در اندیشه امری محال ...

دیگو کروسیانی، سرمربی مالدیو در مورد این دیدار اعتقاد دارد که امروز هر نتیجه‌ای ممکن است در فوتبال رخ دهد: اکنون فوتبال با پنجاه سال قبل متفاوت است. دیگر تیم خوب یا بد وجود ندارد. حتی تیم‌های کوچک می‌توانند تیم‌های بزرگتر را با خلق یک شگفتی متوقف کنند. در مقطع کنونی، ما شاید نتوانیم ایران را در ورزشگاه آزادی شکست دهیم و از آن سو نیز دیگر ما آن مالدیوی نیستیم که از ایران 17 گل بخوریم.

*هزاران روز از برد 17 هیچ می‌گذرد؛ هواداران صبور باشند

صحبت با هوادارانی است که بدون وجود آنها به واقع فوتبال هیچ معنایی ندارد. هواداران بهتر از هر فردی فوتبال را تشخیص داده و آن را می‌فهمند و شاید پربیراه نباشد اگر بگوییم در این مملکت 70 میلیون کارشناس فوتبال داریم اما همین هواداران باید بدانند که 5164 روز پس از آن برد تاریخی مقابل تیمی گمنام می‌گذرد و فوتبال مالدیو هم هر چند کم، ولی رشد و توسعه یافته و نباید روزهای ابتدایی کار با کی‌روش را با روزگاری که به راحتی آب خوردن هر حریفی در آسیا مقهور قدرت‌نمایی‌مان می‌شدند، مقایسه کرد؛ چه بسا اگر این چنین بود دیگر احتیاجی به ورود کی‌روش‌ها به فوتبال ایرانی نبود.

با این تفاسیر و ذکر این نکته که بازیکنان تیم ملی به تازگی اردوهای بدنسازی داخلی و خارجی خود را پشت سر گذاشته و آرام آرام به فرم مطلوب می‌رسند، نباید انتظار داشت که تیم ملی فوتبالی تاکتیکی، تمام عیار و تماشاگر پسند و البته مهیج را به نمایش بگذارد.

هرچند که توقع پیروزی در این میدان آسان و البته کم دردسر توقع نابجایی نیست اما اگر دوباره بخواهد اتفاقات بازی با ماداگاسکار تکرار شود، شاید به جای رسیدن به جام جهانی تنها آه و حسرت نصیبمان شود تا دود ناشی از آن به چشم خود هواداران و البته فوتبال ایران برود.

تاریخ بعد از 14 سال تکرار شده است و مسیر صعود تیم ملی فوتبال کشورمان به جام جهانی با بازی مقابل مالدیو آغاز می شود، بازی با تیمی کوچک در آسیا که نامش برای فوتبالدوستان ایرانی آشناست و یادآور پرگل‌ترین بازی تیم ملی ایران است.

 

نام مالدیو که می آید، ناخودآگاه ذهن فوتبالدوستان ایرانی متوجه بازی به یادمانی تیم ملی فوتبال کشورمان مقابل این تیم آسیایی می شود که در تاریخ 12 خردادماه 1376 برگزار شد و طی آن تیم ایران برتری 17 بر صفر را از آن خود کرد. مردم ایران بیشتر مالدیو را با آن بازی خاص می شناسند و کمتر کسی است که بداند مالدیو کشوری متشکل از 26 جزیره است که بزرگترین جزیره آن "ماله" نام دارد و پایتخت کشور کوچک مالدیو است.

مالدیو با 396 هزار نفر جمعیت از جمله کشورهایی است که در آسیا دارای کمترین جمعیت هستند. این کشور جزیره‌ای را می توان کوچکترین کشور آسیا خواند. در حال حاضر بزرگترین دغدغه مردم کشور توریستی مالدیو این است که کشورشان زیر آب نرود! کشور آنها پایین‌ترین کشور سیاره زمین از سطح آب است.

تیمی با رویاهای بزرگ

مالدیو در آخرین رده بندی فدراسیون بین المللی فوتبال رتبه 151 را به خود اختصاص داده است و در این رده بندی تیم سی و یکم آسیاست. این تیم با هدایت "آندرس کروسیانی" می خواهد نمایشی فراتر از 14 سال گذشته داشته باشد و متفاوت عمل کند. انگیزه بازی مقابل ایران مالدیوی‌ها را بر آن داشته تا ماه‌ها تمرین و اردو داشته باشند و با حداکثر آمادگی مقابل تیم کشورمان صف‌آرایی کنند.

کروسیانی 49 ساله که سابقه بازی در تیم‌های آرژانتینی "یونتود" و "استودیانس" را دارد و حتی برای تیم المپیک کشورش بازی کرده، پیش از حضور در مالدیو هدایت تیم‌های ملی فوتبال هائیتی و بنگلادش را نیز برعهده داشته است. این مربی آرژانتینی دلخوش به شگفتی تیم‌های کوچک مقابل بزرگان این رشته ورزشی است و مدعی شده "در شرایط فعلی شاید نتوانیم ایران را در تهران شکست دهیم اما بدون شک آن تیمی نیستیم که از این تیم 17 گل دریافت کرد"!

افتخار به توقف کره جنوبی

نام فوتبال مالدیو در آسیا با شکست عجین شده به همین خاطر است که تساوی بدون گل این تیم با کره جنوبی در مرحله انتخابی جام جهانی 2006 بهترین نتیجه فوتبال مالدیو است. بهترین برد فوتبال مالدیو برتری یک بر صفر این تیم مقابل هند در مسابقات جنوب آسیا بود که در دیدار نهایی این دوره از رقابت‌ها در سال 2008 رقم خورد. در آن مسابقات که به میزبانی مالدیو برگزار شد، این تیم با شکست هند قهرمان شد.

تاریخ تکرار شد

تیم ملی فوتبال کشورمان 14 سال پیش در مرحله گروهی مسابقات فوتبال انتخابی جام جهانی 1998 در قاره آسیا نخستین بازی خود را مقابل مالدیو برگزار کرد. برای حضور در جام جهانی 2014 نیز تاریخ برای فوتبال کشورمان در حال تکرار است و قرار بر این شده تا تیم ملی فوتبال ایران بازهم جهت شرکت در جام جهانی اولین بازی خود را برابر تیم مالدیو برگزار کند. در آن دوره تیم ما با برتری پرگل مقابل مالدیو راه صعود به جام جهانی را در پیش گرفت و با گذر از سد حریفانی از آسیا و اقیانوسیه جهانی شد. آیا این بار تاریخ برای فوتبال ایران تکرار می شود و فوتبال ایران با شکست مالدیو راه جام جهانی را در پیش می گیرد؟

 

اولین بازی رسمی کی‌روش؛ فرصت یا تهدید

تیم ملی فوتبال کشورمان با "کارلوس کی‌روش" رویایی حضور در جام جهانی 2014 را در سر می پروراند. او که با احترام از مالدیو یاد می کند و معتقد است این تیم نسبت به 14 سال گذشته تغییر کرده برای رویارویی با تیم 151 فیفا پنج مرحله اردوی داخلی، یک اردوی اروپایی در اتریش، پنج دیدار تدارکاتی با تیم‌های مختلف و ... داشته است.

کی‌روش اولین بازی رسمی خود با تیم ملی ایران را برابر مالدیو برگزار می کند، دیداری که می تواند برای او یک فرصت و حتی یک تهدید باشد. فرصت از آن جهت که با پیروزی پرگل مقابل تیم سی و یکم کنفدراسیون فوتبال آسیا می تواند شروعی خوب در تیم ملی داشته باشد و تهدید از آن بابت که اگر پیروزی با تعداد گل‌های زیاد مقابل این تیم حاصل نشود، انتقادات از کی‌روش و تیم ملی بالا می گیرد.

معمای کی‌روش در خط میانی

تیم ملی فوتبال کشورمان در حالی به مصاف مالدیو می رود که باشگاه اوساسونا به جواد نکونام اجازه حضور در این مسابقه را نداده است. آندرانیک تیموریان نیز طی هفته گذشته به علت مصدومیت کمتر با تیم ملی تمرین کرده است. با این شرایط کی‌روش در خط میانی با معمایی دشوار روبه‌رو است، تا جائیکه او برای حل آن در دیدارهای دوستانه اخیر بارها ترکیب خط میانی تیم ملی را تغییر داده است.

امید به رفع مشکل گلزنی و افزایش سرعت تیم ملی

آنچه در بازی با ماداگاسکار به چشم آمد سرعت پایین تیم ملی و البته ضعف گلزنی این تیم بود، مشکلاتی که حتی کارلوس کی‌روش نیز بدان اذعان کرد و امیدوار بود که در آینده برطرف شد. بدون شک مالدیو در بازی رفت مقابل تیم کشورمان به میدان می آید که کم گل بخورد و برای رسیدن به این هدف یک بازی تدافعی را به نمایش می گذارد. بازی تدافعی مالدیو اگر با حملات ضعیف و کم دامنه تیم ملی همراه شود، بازهم شاهد اعتراض و نارضایتی هواداران و علاقمندان به تیم ملی خواهیم بود.

نیاز به یار دوازدهم واقعی

در بازی دوستانه ایران - ماداگاسکار آنچه به چشم آمد بازی نه چندان دلچسب تیم ملی نبود. تیم ملی بد بازی نکرد و مشکلش تنها ضعف در گلزنی بود اما تماشاگران حاضر در ورزشگاه که تعدادشان به زحمت به بیش از 13 هزار نفر می رسید، رسم هواداری را به جای نیاوردند و به جای همراهی تیم ملی شروع به شعار دادن و تشویق تیم ماداگاسکار کردند. در بازی تیم ملی مقابل مالدیو مانند همیشه نیاز به حضور و همراهی تماشاگران احساس می شود، البته تماشاگرانی که صبور باشند و از تیم ملی حمایت کنند.

مالدیو همیشه بازنده مقابل ایران با حسرت گلزنی!

تیم‌های ملی فوتبال ایران و مالدیو تا به امروز چهار بار باهم بازی کرده‌اند که حاصل این چهار بازی چهار پیروزی برای تیم ملی فوتبال کشورمان بوده است. نخستین بازی تیم‌های ملی فوتبال ایران و مالدیو در تاریخ 2 ژوئن 1997 در چارچوب مسابقات فوتبال مقدماتی جام جهانی 1998 برگزار شد که این بازی به برتری 17 بر صفر تیم کشورمان انجامید.

در زیر نتایج دیدارهای تیم‌های ملی فوتبال ایران که همه رسمی و زیر نظر فیفا و afc برگزار شده، به شرح زیر است:

* مالدیو صفر - ایران 17 (مرحله انتخابی جام جهانی 1998) - ورزشگاه عباسیون دمشق - 2/6/1997

گل‌ها: کریم باقری (83 و 67، 66، 60، 16، 13، 9)، حمید استیلی (55 و 47 و 29)، خداداد عزیزی (36 و 35)، علی دایی (77 و 75)، رضا شاهرودی (56)، مهدی مهدوی کیا (63) و مهرداد میناوند (87)

* ایران 9 - مالدیو صفر (مرحله انتخابی جام جهانی 1998) - ورزشگاه آزادی تهران - 11/6/1997

گل‌ها: علیرضا منصوریان (44 و 15)، کریم باقری (39 و 22)، علی دایی (43 و 33)، مهدی مهدوی کیا (38)، رضا شاهرودی (68) و خداداد عزیزی (87)

* مالدیو صفر - ایران 8 (مرحله انتخابی جام ملت‌های 2000 آسیا) - ورزشگاه ملی حلب - 31/3/2000

گل‌ها: مهدی هاشمی نسب (19)، سیروس دین محمدی (20)، مهدی مهدوی کیا (23)، حمید استیلی (32)، علی دایی (72 و 61، 39) و علی موسوی (78)

* ایران 3 - مالدیو صفر (مرحله انتخابی جام ملت‌های 2000 آسیا) - ورزشگاه آزادی تهران - 11/4/2000

گل‌ها: بهنام ابوالقاسم‌پور (5)، حمید استیلی (30) و علی دایی (65 - پنالتی).
نظرات بینندگان