arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۵۴۴
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۰۰ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۰

صداوسیما: مشایی، بقایی، قالیباف و معتمدآریا ممنوع التصویر نیستند

«اسفندیار رحیم مشایی»، «حمید بقایی» و «محمدباقر قالیباف» در میان سیاستمداران و «اصغر فرهادی»، «فاطمه معتمدآریا» و «رخشان بنی‌اعتماد» در میان هنرمندان، كسانی هستند كه گفته می‌شود تصاویر و گزارش‌های خبری كه از آنها در نهادهای خبری وابسته به صداوسیما مانند باشگاه خبرنگاران جوان تهیه می‌شود، به دلیل ممنوع‌التصویر بودنشان كنار گذاشته می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ماهنامه مدیریت ارتباطات: «اسفندیار رحیم مشایی»، «حمید بقایی» و «محمدباقر قالیباف» در میان سیاستمداران و «اصغر فرهادی»، «فاطمه معتمدآریا» و «رخشان بنی‌اعتماد» در میان هنرمندان، كسانی هستند كه گفته می‌شود تصاویر و گزارش‌های خبری كه از آنها در نهادهای خبری وابسته به صداوسیما مانند باشگاه خبرنگاران جوان تهیه می‌شود، به دلیل ممنوع‌التصویر بودنشان كنار گذاشته می‌شود.

محمود عاطفی، مدیركل روابط‌عمومی سازمان صداوسیما درباره اینكه آیا فهرست جدیدی از ممنوع‌التصویرها در صداوسیما وجود دارد یا نه؟ به ماهنامه مدیریت ارتباطات- مردادماه 90- می‌گوید: «در طول این هفته درباره این افراد اخباری منتشر شده است. این‌گونه كه برخی القاء می‌كنند، نه، چنین فهرستی وجود ندارد و اگر قرار باشد چهره فردی از تلویزیون پخش نشود، در رده‌هایی كه مصلحت نظام و مردم در آنجا اولویت دارد، تصمیم‌گیری می‌شود». اما به هر حال هستند افرادی كه پخش صدا و تصویرشان از صداوسیما ممنوع است.

عاطفی در این باره می‌گوید: «هر فردی كه مقابل ملت قرار گیرد و با ضد انقلاب همكاری داشته باشد، در صداوسیمای ایران جایی ندارد».

اظهارات اخیر «اصغر فرهادی» در فرانسه به بهانه فیلم «جدایی نادر ازسیمین» و حمایت از اعتراضات بعد از انتخابات در ایران باعث شده بود تا برخی رسانه‌های اصولگرا به شدت از این كارگردان انتقاد كنند اما عاطفی رویكرد صداوسیما را درباره اظهارات «فرهادی» این‌گونه بیان می‌كند: «آقای «فرهادی» نظر شخصی خود را اعلام كرده‌اند و همان‌طور كه می‌بینید، نظام موضع نجیبانه‌ای دارد. این‌گونه نیست كه اگر كسی اینجا حرفی بزند با او برخورد شود. بارها گفتند «فرهادی» دستگیر می‌شود اما دیدید كه فیلم ایشان در بهترین سینماها به نمایش درآمد و تشویق هم شدند. ما افرادی را ممنوع از صدا و تصویر می‌كنیم كه روبه‌روی ملت باشند و با ضد انقلاب همكاری كنند و به صرف اظهار نظر شخصی چنین اتفاقی نمی‌افتد».

كاهش مخاطبان صداوسیما در سال جاری نسبت به زمان مشابه در سال‌های گذشته با استناد به صحبت‌های «خجسته»، معاون برنامه‌ریزی و نظارت صداوسیما مسأله دیگری بود كه عاطفی بدون اشاره به آمار و ارقام از آن سخن گفت: «آمار جلب رضایت مخاطبان صداوسیما از چندین مجرا مانند مركز نظرسنجی سازمان، سامانه 162، ای‌میل و پیامك به دست ما می‌رسد. در یكی دو سال اخیر در بخش‌های سریال و برنامه‌های نمایشی، صداوسیما موفق به جلب رضایت بسیاری از مخاطبان شد. حتی شبكه‌های خبری مانند بی‌بی‌سی كه خبرمحور بودند، بخش‌های خبری را كاهش و با نمایش فیلم و سریال سعی در جذب مخاطب دارند. برخی شبكه‌های ماهواره‌ای كه در یكی دو سال اخیر فعالیت خود را آغاز كردند و متأسفانه برخی سایت‌های داخلی هم برای آنها تبلیغ كردند، امروز كجا هستند؟ این نشان از آن دارد كه مخاطبان صداوسیما مانند گذشته به رشد صعودی خود ادامه می‌دهند».

با این حال هستند برخی مخاطبان صداوسیما و كارشناسان رسانه كه معتقدند صداوسیما در پوشش اخبار تحولات منطقه خاورمیانه و به‌ویژه سوریه نسبت به كشوری مانند بحرین كم‌كاری می‌كند. عاطفی در پاسخ به این انتقاد نیز می‌گوید: «موضع نظام در قبال اتفاقات منطقه كاملاً شفاف و مشخص است. آنچه به مصلحت مردم ما و اراده مردم منطقه باشد، پوشش داده خواهد شد. اخباری كه ما از سوریه داریم كمی با اخباری كه از دیگر كشورها می‌رسد متفاوت است. آنچه مشخص است این كه سوریه دچار مشكل است اما نمی‌توان از نقش اسرائیل و آمریكا در انتقام‌گیری از مردم این كشور گذشت. بنابراین در انتشار این اخبار نیز باید ملاحظاتی داشت. البته این اخبار در شبكه‌های برون‌مرزی ایران پوشش داده می‌شود. با این حال اشكال انعكاس اخبار توسط صداوسیما از سوریه چه بوده است؟»

«احمدی مقدم»، فرمانده نیروی انتظامی چندی پیش از جمع‌آوری 90 درصدی ماهواره‌ها خبر داده بود. با این حال چگونه مخاطبان ایرانی می‌توانند به این اخبار كه در شبكه‌های برون‌مرزی درباره سوریه پخش می‌شود دسترسی داشته باشند؟ این سؤالی بود كه عاطفی درباره آن گفت: «به نظر من این‌گونه نیست. برای تنظیم و انتشار خبر در صداوسیما تناسبی باید رعایت شود و پوششی كه صداوسیما از اتفاقات سوریه داده است، پوششی پاك و همه‌جانبه بوده است. مسائل سوریه با دیگر كشورها از نظر خبری به نظر ما فرق دارد و قضیه با بحرین كمی متفاوت است كه در آنجا عاملی خارجی دست به قتل عام مردم می‌زند و از این‌رو اتفاقات بحرین برای پوشش خبری در اولویت دارد».

نظرات بینندگان