arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۶۱۲
تعداد نظرات: ۱۸ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۵ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۰

زندگی یک جانباز در حمام متروکه+عکس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : ورامین، روستای عباس آباد، انتهای روستا، یک حمام متروکه آدرس محل زندگی جانباز نابینای جنگ تحمیلی است که سابقه 210 روز حضور در جبهه دارد. جانبازی که اگر روستاییان غذایی به او ندهند شاید از گرسنگی جانش را از دست بدهد.



به گزارش انتخاب به نقل از مهر، پس از گذشت 22 سال از جنگ تحمیلی و ایجاد سازمانی دولتی برای حمایت و دفاع از حقوق جانبازان و خانواده شهدا و ایثارگران این پرسش در جامعه مطرح است که چرا هنوز شاهد زندگی رقت بار گروه زیادی از جانبازان جنگ تحمیلی هستیم؟

اخباری همچون زندگی یک جانباز شیمیایی (کارتن خواب) در خیابانهای تهران، هزاران جانباز روستای نسار دیره و سردشت بدون پزشک و کلینیک، عدم پذیرش فرزندان جانبازان زیر 50 درصد در مدارس شاهد، اعتراض جانبازان به کمیسیونهای تعیین درصد جانبازی، ماجراهای واردات خودرو و تحویل خودرو به جانبازان و صدها خبر دیگر در سالهای اخیر تیتر رسانه های کشور بوده است بی آنکه پاسخی از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران داده شود.
شهر ورامین - روستای عباس آباد - انتهای روستا- حمام متروکه آدرس محل زندگی جانباز نابینای جنگ تحمیلی است که اگر روستائیان غدایی به او ندهند شاید از گرسنگی جانش را از دست بدهد.

غلامعلی ظفرعلی جانبازی افغانی است که هفت ماه و 23 روز سابقه حضور در جبهه دارد و حدود دو سالی است که در حمامی متروکه در حاشیه شهر ورامین زندگی می کند. این جانباز 48 ساله سالهاست که در تاریکی زندگی می کند و از ناحیه دو چشم نابیناست.

رزمنده چالاک گردان مقداد تیپ محمد رسول الله (ص) امروز در سایه سهل انگاری مسئولان زندگی می کند. وقتی از او پرسیدم پدرجان آیا مدرکی داری که ثابت کند در جبهه بودی و جانباز شدی؟ از زیر پتویی که سالها شسته نشده بود کیسه حاوی مدارکش را بیرون آورد و گفت: همین کاغذ پاره ها از زندگی من مانده است.

کارت شناسایی سابقه جبهه با مهر بسیج که تمامی سوابقش را ثبت کرده بود همراه با برگه ای که بنیاد جانبازان گواهی می داد غلامعلی ظفرعلی دارای 30 درصد از کار افتادگی است.

از این جانباز افغانی پرسیدم چه آرزویی داری گفت: مرگ تنها آرزوی من است. جایی را نمی بینم. کسی را ندارم حتی همسرم هم سالهاست از من جدا شده و فرزندی ندارم و مسئولان هم مرا فراموش کرده اند و در این حمام متروکه بیتوته کرده ام و هرشب منتظرم یا درندگان مرا پاره کنند و یا ماری یا گزنده ای مرا نیش بزند... آیا مرگ توقع زیادی است؟
به راستی اگر حاج رضا باصری فرمانده گردان مقداد ظفرعلی را پیدا نمی کرد کسی سراغی از این کهنه سرباز هشت سال دفاع مقدس می گرفت؟ روایت جانبازانی مانند غلامعلی ظفرعلی سالهاست در کشور تکرار می شود. فرمانده اش که پیگیر پرونده اوست می گوید: نهایت پاسخی که به من دادند این بود: باید تحت پوشش کمیته امداد قرار بگیرد.
پیرمرد گوشهایش سنگین شده بود و یک سوال را چند بار تکرار می کردم. برای پاسخ به هر سوال کمی تامل می کرد و بعد پاسخ می داد. پس از هر مرتبه پاسخ دادن به سوالاتم می گفت: حالا چکار می کنند، وضع من تغییر می کند؟ نه می توانستم قولی بدهم و نه او را امیدوار کنم زیرا گزارشها و گفتگوهایی مانند شرح حال ظفرعلی را بارها نوشته ام اما وضعیت زندگی آنها هیچ تغییری نکرده بود.

پیراهنش را بالا زد و گفت: جوون لاغر شدم... ولی یک روز بدن قوی داشتم و به تنهایی با تیربار یک گردان را حریف بودم. ظفرعلی در حالی که با تیربار از ورود تانکهای عراقی به خط مقدم جلوگیری می کرده بر اثر اصابت گلوله تانک مجروح شده بود.
 
به او گفتم آقا ظفرعلی چای داری؟ گفت: نه برای چند روز قبل است. بعد از زیر پتو یک کیسه کوچک بیرون آورد و گفت: یک تکه نان و یک عدد گوجه دارم برای شام... بفرمائید شام...

وقتی که از این جانباز نابینا خداحافظی می کردم غروب شده بود و او با چوب دستی که به دست داشت لنگان لنگان مرا تا درب حمام بدرقه کرد....
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
taha
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۲
0
15
ما که تو کشورمون گرسنه نداریم...اینا همش دروغه
تاسف (یک جانباز)
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۲
0
5
کاش در این بیغوله بازار
کسی مرا یاد میکرد
کاش در غربت تنهایی ها
می آمد صدای آشنا از دور
تا کی از این دست نامردمی ها ای رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران بداد این قشر که با پای سر در جبهه ها دویدند هم باشید نمونه ها بسیا رند مانند آن مادر شهید(یا جانبازی ) که چندی پیش رسانه ای شد و در زیر زمین
تاریک و نمور در اسلام شهر یا شاد شهر زندگی میکرد واقعا بعد از 23 سال که از جنگ میگذرد نمیخواهید این اوضاع رو درست کنید احساس خفقان بهم دست داد من از اینکه بیشتر شمایان بدنبال حفظ قدرت بهر قیمتی هستید بسیار تاسف میخورم این است منویات امام راحل (ره) وصایای امام را خوب است بانجام برسانید من از اینکه این بنده خدا به اینصورت زندگی میکند احساس گناه میکنم و احساس شرم بر پیشانی .
من هم خود قربانی ندانم کاری کسانی از همین مسئولینم که بماند به فردای قیامت ....
امام خمینی روحت شاد ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۳
نگذارید پیش کسوتان جهاد و شهادت در پیچ و خم زندگی روز مره به فرامیشی سپرده شوند. ..

هنوز در گوش زمان میپیجد این آوای امام خمینی ....
هل من ناصر...
اگر انسان از این خبر دچار سکته ناگهانی و مرگ شود جای تعجب ندارد.
ای مسئولین از خواب غفلت بیدار شوید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۳
اگر معلوم شود که کسانی در امر خدمت به ایثار گران کار شکنی میکنند باید بعنوان ضد انقلاب مورد محاکمه قرار گیرند.

در ضمن در پارگراف اول دوست بالایی فراموشی صحیح است .
محمد مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۲
0
10
اینا واقعیتهای تلخ جامعه ماست۰ باز هم مسؤلان کتمان کنند؛ هر چه زودتر بهتر۰واقعأ متأسفم از این همه نامردی۰ آدم باید دق کنه
داری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۲
0
5
واقعا نامردیه !! کاشکی بیدار شیم !!! زندگی اونقدرها هم مهم نیست ! که اینقدر به خاطرش ظلم کنیم !!
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۲
0
6
با سلام ؛ بنده که خود نیز افتخار حضور در جبهه های دوران دفاع مقدس را دارم ، نمی دانم چگونه بنویسم که شما مصلحت را در عدم درج نظرم ببینید اما از اینکه لااقل یک نفر خواننده این سطور خواهد بود، خدا را شاکرم .
همانند بسیاری از عرصه ها در جامعه ی ما که مدعی اسلامی بودنش هستیم ، چهره ی ناپاک " تبعیض "
و رانت جویی و رانت خواری در امور مربوط به جانبازان نیز
قلب های بسیاری را می فشارد ؛ نمی دانم چگونه بنویسم.
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۲
0
0
لطفا" یک کلمه از پیام بنده را اصلاح بفرمایید:
" در جمله ی " نمی دانم چگونه بنویسم که شما ...."
به جای " ببینید" ، " نبینید" درج شود. با تشکر
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۲
0
6
احتمالا باز يه وزير پيدا ميشه و ميگه كار استكبار بوده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۲
0
6
مسو لین باید خجالت بکشند
رضا رزمنده
|
United States
|
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۲
0
5
گوشهایش سنگین نشده اين يكي از مشخصه كساني كه در جبهه بودند است صداي توپ و تفنگ اين بلا را به سر همه ما اورد همه كساني كه در خط بودند به نوعي مشكل شنوايي پيدا كردند....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۲
0
5
وقتي با مسئولان رده بالاي زمان جنگ چنين برخوردي ميكنند كه بدون رسيدگي و حكم قانون محكوم به حصر خانگي بكنند و با ساير مسئولان آن زمان چنان برخوردهائي بكنند معلومه با رزمنده اش چه ميكنند!!
پاسخ ها
...
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۳
روزی ز سر سنگ عقابی به هوا خاست
از بهر طمع بال و پر خویش بیاراست
شاید روزی هم خودشون دچار این وضع بشند دنیا رو چه دیدی
نخود آش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۳
0
2
خاک تو سر مسئول رسیدگی به امور جانبازان.میخوای چاپ کن میخوای نکن انتخاب. نمینوشتم میترکیدم.
نيما
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۳
0
2
چرا دروغ مينويسي در كشور ما عدالت وجود دارد -يكي بدون يك درصد جانبازي خانه و ماشين ميگيرد و از ماليات معاف و ديگري!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
علي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۳
1
1
با سلام بنده يكي از كساني هستم كه افتخار دارم سهم ناچيزي در جنگ داشته ام ، از حال تعدادي از رزمندگان آن دوران اطلاع دارم كه متاسفانه بر خلاف فرمايش امام راحل در پيچ و خم زندگي به فراموشي سپرده شده اند . در بعضي از كشورها بنا بر صحبتهاي رييس كميسيون ايثارگران مجلس تمام كساني كه در جنگ شركت كرده اند را تحت روانكاوي قرار مي دهند وكاملا تحت نظر قرار ميگيرند متاسفانه پس از جنگ و با شرايطي كه ما در جنگ داشتيم يعني كمترين امكانات و جنگهاي شبانه تاكنون كه بيش از بيست سال از جنگ ميگذرد هيچ احدي از من و امثال من سراغي نگرفت اند به خاطر همين از ديدن عكس بالا اصلا ناراحت نشدم فقط آرزو كردم خدا صبر بدهد .
linda
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۳
0
1
ولي ديدين داشت غذا مي خورد پس گرسنه نيست. درود بر احمدي نژاد!!!!
امراله مهماندوست
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
0
0
کلاس اول ابتدایی (قبل از انقلاب) بودم که خانم گشاده رو یا زیبا که احتمالا از اهالی شهر لار مرکز شهرستان لارستان یا شهر جهرم مرکز شهرستان جهرم بودند که خیلی مختصر اما با توجه به قدرت سرکوب حکومت شاهنشاهی حاکم بر کشور ایران احتمالا تمام توان ایشان بوده است اینجانب را با مرحوم امام خمینی و کاری که می خواهد انجام دهد (انقلاب اسلامی) آشنا کردند اما ازاول انقلاب بود که تا کمی قیل ازهم اکنون درشهرهای خنج و کلان شهر شیراز و شهرجدید صدرا بسیجی فعال بوده ام حدود بیش از دو سال داوطلبانه از طرف بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلاامی درخط مقدم دفاع مقدس از جنوبی ترین محور مرزی کشور تا غربی ترین محورمرزی کشور در دفاع مقدس حضوری فعال داشته ام حدود یکسال به عنوان وظیفه ای که صد درصد داوطلبانه بوده از طرف کمیته انقلاب اسلامی درخط مقدم محورهای مرزی جنوب کشور حضوری فعال دردفاع مقدس داشته ام از اول دفاع مقدس تا پایان آن چند باری تا مرز اسارت و شهادت پیش رفته ام اما جانبازی در دفاع مقدس نصیبم شده است با این سابقه طولانی که به شرح فوق در زندگی داشته ام حال می گویم که تمام کارهایی که دولت ایران می گوید برای ایثارگران انجام داده می شود تبلیغاتی دروغین است برای مثال اینجانب اشتغالم در ... را مدیون شخص آقای عزیز منصوری هستم نه جانباز بودنم خیلی دوست دارم تا محلی پیدا شود تا موارد دیگری را بنویسم و منتشر شود.
نظرات بینندگان