پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : فرزانه غلامي، قدس: معاون توسعه بازرگاني داخلي وزارت بازرگاني خيزش قيمتها در بازار مايحتاج مردم را رد کرد.محمدعلي ضيغمي روز گذشته در گفتگويي اختصاصي با خبرنگار ما ضمن رد شايعات گراني گفت: موج يا امواج گراني را قبول ندارم.
تکذيب خيزش چندين بار قيمتها بويژه طي هفته هاي اخير از سوي معاون وزير بازرگاني در حالي است که حتي رسانه ملي هم مدام در اين خصوص گزارش و تحليل پخش مي کند.
ما هم شهرونديم!
اين روزها و با توجه به نزديک شدن ماه مبارک رمضان شهروندان بار ديگر شاهد گراني مايحتاج خود بخصوص اقلام پروتئيني هستند، اما محمدعلي ضيغمي در واکنش به اين مسأله اظهار مي دارد: مگر ما شهروند نيستيم؟ اگر قرار است گراني باشد بايد ما هم آن را احساس کنيم!
خبرنگار ما همچنين خطاب به معاون توسعه بازرگاني داخلي گفت: به نظر مي رسد با همه شعارهاي دولت در زمينه کنترل قيمتها وزارت بازرگاني در اين حوزه موفق عمل نکرده است.
ضيغمي در پاسخ خبرنگار ما تأکيد کرد: اشتباه دوستان اين است که مديريت بازار را با تثبيت بازار يکسان تلقي مي کنند، لذا با هر نوسان و يا تغيير قيمتي تصور مي کنند يک اتفاق غيرمنتظره رخ داده است! در حالي که در فرآيند نظام بازار، تغييرات قيمتي يک امر بديهي و طبيعي است و نبايد اين را به منزله ناموفق بودن برنامه هاي دولت دانست.
وي اضافه کرد: توليدکنندگان هر سال و متناسب با شرايط و سطح عمومي شاخص قيمتها و به فراخور تغييراتي که در هزينه هاي توليد رخ مي دهد و به افزايش قيمت محصولات نهايي منجر مي شود، افزايش قيمت را اعمال مي کنند و اين يک اتفاق جديد نيست.
وي در پاسخ به اين سؤال که آيا تأثير هدفمند شدن يارانه ها را در افزايش قيمتها مي پذيريد؟ گفت: من نمي گويم اين قانون و اجراي آن هيچ تأثيري در افزايش قيمتها نداشته است، اصلاً قانون هدفمندي آمده تا قيمتها را شفاف کند، چون وقتي قيمت حاملهاي انرژي واقعي شود بر مبناي اين نرخ واقعي اتفاقات ديگري رخ مي دهد و ما ناگزير مي شويم توليد، مديريت و نحوه استفاده از منابع را اصلاح کنيم اگر قرار باشد هدفمندي بي تأثير باشد نقض غرض شده و چنانچه از بي تأثيري حرف بزنيم بايد قبول کنيم که قانون درست اجرا نشده است.
رصد بازار
او در مورد کنترل بازار در آستانه ماه مبارک رمضان اظهار داشت: سازمان حمايت از مصرف کنندگان و توليدکنندگان به صورت روزانه کل بازار کشور را رصد، از آن قيمت گيري و بر همين اساس بازرسي را اولويت بندي مي کند و چنانچه نياز به ورود دولت در عرصه تنظيم بازار احساس شود وارد عمل مي شود که در حال حاضر و با توجه به سطح موجودي و عرضه کالا هيچ اتفاق غيرقابل پيش بيني در بازار رخ نداده است.
به گفته ضيغمي در آستانه ماه مبارک رمضان بازار کالاهايي همچون اقلام پروتئيني، شيريني جات و خرما مورد هدف بازرسي ها خواهد بود.
کاهش قدرت خريد مردم نه تأييد، نه تکذيب
وي در واکنش به اينکه قدرت خريد مردم طي ماه هاي اخير کاهش يافته و افزايش قيمتهاي خانوارها را با کسري بودجه روبه رو ساخته است، گفت: شما چطور به اين نتيجه رسيده ايد؟! ما تغييرات قيمتي را قبول داريم، اما اينکه قدرت خريد مردم کاهش يافته را بايد بر اساس تحقيق و پژوهش اثبات کرد و بايد نظرسنجي کرد که آيا مردم توان خريد ندارند! بنابراين من اين موضوع را تأييد يا رد نمي کنم.
به گزارش خبرنگار ما معاون توسعه بازرگاني داخلي وزارت بازرگاني همچنين پس از اين گفتگو در جمع خبرنگاران گفت: براي مديريت بازار در ماه مبارک رمضان از مدتها پيش برنامه ريزي و با بخشهاي تأمين و توليد هم جلسات زيادي برگزار شده است و امسال 300 نمايشگاه ويژه عرضه محصولات مورد نياز مردم با تخفيف 10 تا 15 درصد برپا مي شود.
وي همچنين در مورد سبد کالاي کارمندان دولت در ماه مبارک رمضان اظهار داشت: از آنجا که امسال اعتبارات يارانه اي در اختيار سازمان هدفمند کردن يارانه ها وجود دارد آمادگي کامل خود را براي توزيع اين سبد اعلام کرده ايم و به محض تأمين اعتبار اين اقدام صورت مي گيرد.او کاهش 40 درصدي مصرف شير را پس از تخصيص يارانه به توليدکننده رد کرد و گفت: در اين زمينه نبايد اظهار نظر کلي داشت، بايد متوليان امر اظهارنظر کنند و ما تاکنون هيچ گزارشي از هيچ استاني مبني بر مشکل جذب شير نداشته ايم.
میان آن تعریفی که شما از گرانی در ذهن داری با آن چه که در این وانفسای رشد نرخ بیکاری ، خانواده های کم بضاعت ، زنان سرپرست خانوار ، بسیاری از کارگرانی که ماههاست دستمزدی دریافت نکرده اند ، بازنشستگان
دولت و ... با آن دست به گریبانند، فاصله ای عمیق وجود دارد که شما از درک آن عاجز هستی ؛ آقای معاون !
مهم ما مردمیم که کارمون از قبول کردن گذشتن و افزایش قیمتها رو با پوست و گوشتمون داریم حس میکنیم
معلومه که با حقوق های میلیونی که می گیرن نبایدم گرانی را احساس کنند.
ماها که کارمندیم و با حقوق کارمندی زندگی میکنیم تو فشار هستیم.