arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۸۱۱
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۱ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۰

صادرات خودروهاي ايراني ، زير قيمت داخلي

بنابر آخرين آمار اعلام شده از سوي گمرک کشور، در حالي خودروسازان کشور در بهار امسال مجموعا حدود پنج هزار و 600دستگاه انواع خودرو را صادر کرده اند که نگاهي به قيمت خودروهاي صادر شده، از ارزان تر بودن آنها نسبت به مدل هاي مشابه داخل حکايت مي کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دنیای اقتصاد نوشت: بنابر آخرين آمار اعلام شده از سوي گمرک کشور، در حالي خودروسازان کشور در بهار امسال مجموعا حدود پنج هزار و 600دستگاه انواع خودرو را صادر کرده اند که نگاهي به قيمت خودروهاي صادر شده، از ارزان تر بودن آنها نسبت به مدل هاي مشابه داخل حکايت مي کند.

به عبارت بهتر، خودرويي که شما به عنوان مشتري داخلي خريداري مي کنيد، با قيمتي بسيار کمتر (حتي نصف) به دست مشتري خارجي مي رسد.

    آن طور که در آمار موردنظر آمده، «مگان» با قيمتي 29 هزار و 410 دلاري گران ترين خودرو صادراتي کشور به شمار مي رود و پرايد نيز با قيمتي معادل چهار هزار و 200 هزار دلار، ارزان ترين آنهاست. البته اين قيمت مربوط به يکي از مدل هاي پرايد به نام «101» است و برخي ديگر از مدل هاي اين خودرو با قيمت بيشتري صادر شده اند.

طبق آمار، پرايد در مدل هاي 141، 132 و 131 با قيمتي برابر با پنج هزار و 455 دلار صادر شده و نکته قابل توجه تر اينجاست که «تيبا» نيز دقيقا با همين قيمت قدم به مرزهاي خارج از کشور گذاشته است.

 اين قيمت ها در شرايطي است که هم اکنون پرايد در بازار داخل، هشت ميليون و 700 هزار تومان (يعني حدود سه ميليون تومان گران تر) به فروش مي رسد. تيبا نيز در حال حاضر حدود 5/11 ميليون تومان در بازار ايران به فروش مي رسد و اين بدان معناست که مشتري داخلي بايد اين محصول را نزديک به 8/5 ميليون تومان گران تر خريداري کند.
    در ميان ديگر خودروهاي صادراتي نيز، تندر-90 با وجود آنکه قيمتي برابر با 15 ميليون و 700 هزار تومان در بازار داخل دارد، اما مشتري خارجي مي تواند تنها با هشت هزار دلار اين خودرو را خريداري کند.

 اين شکاف قيمتي در مورد پژو 405 و پارس نيز به شکل فاحش تري به چشم مي آيد، به نحوي که قيمت پارس صادراتي تنها هشت ميليون تومان بوده و 405 نيز با قيمتي معادل شش ميليون و 300 هزار تومان به دست مشتري خارجي رسيده است.

 اين در شرايطي است که پارس و 405 به ترتيب 18 ميليون و 200 هزار تومان و 13 ميليون و 500 هزار تومان در بازار ايران به فروش مي رسند. در بين ديگر خودروهاي صادراتي نيز، سمند LX دوگانه سوز صادراتي تنها 9 ميليون و 400 هزار تومان قيمت دارد، حال آنکه اين محصول در بازار داخل 15 ميليون و 600 هزار تومان خريد و فروش مي شود.

 خودرو «رانا» نيز که گفته مي شود قرار است با قيمتي حدود 12 ميليون تومان روانه بازار داخل شود، فقط با قيمت هفت ميليون و 300 هزار تومان به بازارهاي خارجي صادر شده است. همچنين مگان نيز که گرانترين خودرو صادراتي کشور طي سه ماه نخست امسال به حساب مي آيد، با قيمتي معادل 30 ميليون و 800 هزار تومان در اختيار مشتريان خارجي قرار گرفته است.

 اين محصول هم اکنون حدود 36 ميليون تومان در بازار داخل خريد و فروش مي شود و قيمت کارخانه اي آن نيز نزديک به 33 ميليون تومان است.اما قيمت هاي مذکور در شرايطي است که ايران خودرو سمند LX معمولي را گرانتر از بازار داخل صادر کرده، به نحوي که مشتري خارجي براي خريد اين خودرو بايد حدود 300 دلار بيشتر پول بپردازد.
    
    
    پرايد بيشترين خودرو صادراتي

    اما آن طور که در آمار آمده، پرايد بهترين و پرتيراژترين خودرو صادراتي کشور است. اين محصول که پرتيراژترين و ارزانترين خودرو داخلي نيز به شمار مي رود، پنج هزار و 20 دستگاه صادرات داشته است.

 پس از پرايد، خودروهاي پژوپارس و 405 با 223 دستگاه صادرات، رتبه دوم را در اختيار دارند و سمند و تندر-90 نيز به ترتيب با آماري 147 و 118 دستگاهي، به ترتيب سومين و چهارمين خودروهاي صادراتي کشور در سه ماه نخست امسال بوده اند. خودروسازان کشور همچنين 10 دستگاه مگان، دو دستگاه رانا و دو دستگاه خودرو متفرقه را نيز در اين بازه زماني صادر کرده اند.

نکته بسيار قابل توجه اينجاست که 99 درصد از خودروهاي صادراتي کشور به عراق صادر و 51 دستگاه خودرو نيز ميهمان 10 کشور فرانسه، آلمان، افغانستان، اسپانيا، ارمنستان، کره، آلمان، چين، روماني و اتريش شده اند.

    ارزانتر بودن خودروهاي صادراتي نسبت به مشابه هاي عرضه شده در داخل، در شرايطي است که سالهاست مشتريان ايراني نسبت به اين موضوع معترض بوده و مي پرسند «چرا آنها در مقايسه با مشتريان خارجي بايد پول بيشتري بابت خودروهاي داخلي بپردازند؟»
    اين اعتقاد مشتريان ايراني در شرايطي است که کارشناسان، پايين تر بودن قيمت خودروهاي صادراتي را در مقايسه با خودروهاي مشابه عرضه شده در بازار داخل، موضوعي طبيعي عنوان کرده و نوعي عرف بين المللي مي دانند.

به گفته اين کارشناسان، خودروسازان خارجي نيز معمولابراي افزايش قدرت رقابت، محصولات صادراتي خود را ارزان تر از بازار داخل به فروش مي رسانند. و در واقع از اين راه به عنوان يکي از راهکارهاي جذب مشتري استفاده مي کنند. همچنين دليل ديگري که کارشناسان در اين مورد روي آن تاکيد دارند، حذف هزينه هاي مالياتي و در نظر گرفتن مشوق هايي از طرف دولت براي صادرکنندگان کشور است.

 در واقع دولت تسهيلاتي را براي خودروسازان در نظر گرفته، که شرکت هاي خودروساز با استفاده از آنها قيمت محصولات صادراتي خود را کاهش مي دهند. به گفته آنها پرداخت هزينه هايي مانند ماليات بر ارزش افزوده، عوارض گمرکي و شماره گذاري، قيمت تمام شده خودروهاي توليد داخل را بالابرده است، حال آنکه خودروهاي صادراتي از پرداخت چنين هزينه هايي معاف هستند.

دبير انجمن خودروسازان در اين مورد با تاييد ارزان تر بودن قيمت خودروهاي صادراتي، مي گويد: جداي از اينکه در تمام دنيا قيمت خودروهاي صادراتي نسبت به محصولات مشابه عرضه شده در بازار داخل، پايين تر است، مي توان چهار دليل ديگر براي ارزان تر بودن خودروهاي صادراتي کشور ذکر کرد.

    احمد نعمت بخش ادامه مي دهد:دليل اول اين است که خودروسازان داخلي به طور متوسط براي هر خودرو حدود يک ميليون و 200 هزار تومان در قالب ماليات به دولت مي پردازند، اما خودروهاي صادراتي از اين هزينه معاف هستند.

وي با اشاره به اينکه اين هزينه ها شامل مواردي مانند ماليات بر ارزش افزوده، عوارض گمرکي و شماره گذاري است، به دليل دوم اشاره کرده و تاکيد مي کند: خودروهاي داخلي کم و بيش به برخي قطعات وارداتي نياز دارند و اين موضوع به معناي وابستگي ارزي خودروسازان است، حال آنکه طبق قانون، گمرک پولي را که بابت اين قطعات در توليد خودروهاي صادراتي هزينه مي شود، به خودروسازان پرداخت مي کند. وي مي افزايد: اين موضوع موجب مي شود قيمت تمام شده خودرو کمتر شود.

    دبير انجمن خودروسازان در مورد دليل سوم ارزان تر بودن خودروهاي صادراتي، به اصلاح قانون ماليات اشاره کرده و مي گويد: چند سال پيش خودروسازان مي بايست بيش از 50 درصد بابت ماليات از ناحيه سود خود پرداخت مي کردند، اما با اصلاح آن در دولت هشتم، اين ماليات به 25 درصد کاهش يافت و همچنين خودروسازان از پرداخت ماليات براي خودروهاي صادراتي خود معاف شدند. به گفته نعمت بخش، خودروسازان براي آنکه بتوانند سطح رقابت خود را بالاببرند، در عوض عدم پرداخت ماليات در خودروهاي صادراتي، قيمت آنها را کاهش مي دهند.

دبير انجمن خودروسازان در توضيح دليل چهارم نيز مي گويد: طبق قانوني ديگر، دولت در جبران پايين نگه داشتن قيمت ارز، به صادرکنندگان جايزه صادراتي مي دهد و خودروسازان معادل اين جايزه را نيز از قيمت محصولات صادراتي خود کم مي کنند. نعمت بخش مي افزايد: در واقع خودروسازان همه اين کارها را براي افزايش قدرت رقابت در بازارهاي صادراتي انجام مي دهند.
    
    
    کره؛ سلطان صادرات به ايران

    به سراغ خودروهاي وارداتي برويم و ببينيم کدام خودروها از کدام کشورها ميهمان ايران شده اند.طبق آمار، کره بيشترين خودروها را در خرداد ماه امسال به ايران فرستاده و ترکيه نيز تنها يک دستگاه خودرو به ايران صادر کرده است.

 در نگاهي تفکيکي، کره اي ها در مجموع يک هزار و 295 دستگاه خودرو شامل 657 دستگاه سوناتا، 298 دستگاه هيوندايي IX35، 92 دستگاه سانتافه، 231 دستگاه جنسيس (کوپه و معمولي)، هشت دستگاه استينتال صادر کرده اند. البته کره اي ها محصولات کيا را نيز به ايران فرستاده اند، منتها با اين تفاوت که اين خودروها از کشور امارات ميهمان ايران شده اند.

 اين در شرايطي است که طبق قانون جديد، از اين پس تمام خودروها بايد بدون واسطه و از کشور سازنده به ايران وارد شوند.اما در ميان ديگر کشورهاي صادرکننده خودرو به ايران، فرانسه 200 دستگاه، عمان 103 دستگاه، ژاپن 29 دستگاه و آلمان هم 21 دستگاه خودرو به کشور صادر کرده اند. همچنين چين و ترکيه نيز به ترتيب پنج و يك دستگاه خودرو را در خردادماه امسال به ايران فرستاده اند.

    در بين خودروهاي وارد شده به کشور، انواع تويوتا مانندلندکروز، محصولات لوکس مانند بنز SL و همچنين خودروهايي مانند «ون فيات دوکاتو» و سيتروئن C5 به چشم مي آيند. البته خودروهاي غير سواري (کارتينگ) نيز جزو ميهمانان واردشده محسوب مي شوند که از چين به ايران آمده اند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
نسل سوخته
|
FRANCE
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۴
0
6
انتخاب حق ماست! خودرو بیکیفیت گران داخلی یا خودرو دوبرابر قیمت خارجی! چقدر ما خوشبختیم با این همه انتخاب..آه ، یعنی میشه یه روزی برسه ما هم حق انتخاب داشته باشیم؟
آزرمین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۴
0
4
به نظر شما آدم با خوندن این آمارها چه حالی بهش دست میده برای خودمون متاسفم !
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۵
0
0
حداقل حالا که قیمت بنزین به سمت قیمت جهانی در حال حرکت است با برداشتن گمرگی چند برابر اتومبیل های خارجی مردم را در انتخاب گزینه های ارزانتر ، ایمن تر و کم مصرف تر برای مصرف بهینه سوخت و هزینه خانوار یاری کنید.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۵
0
1
هم ماشین داخلی را باید گرانتر بکیریم هم خودروی خارجی را خوب کشوری است
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۵
0
0
ببخشید ، قبل از اینکه به من فحش بدید خوب به حرفام توجه و بعد دقت کنید. بطور مثال اگه عازم کربلا هستید می تونید از نمایندگی ایران خودرو و سایپا در نجف سئوال کنید. چون من پرسیدم. این آمارها دروغه مثل بقیه آمارها! یا احتمالا این خودرو سازها عمدا برای اینکه حق گمرکی کمتری بدن اینجوری نرخ هاشو بسته. سال گذشته موارد ذیل از نمایندگی های این دو خودروساز در نجف سئوال کردم:
پراید معمولی 7000 هزار دلار
ساپیا 141 7700 دلار
روآ معمولی ( که عراقی ها خیلی طالبش) 8500 دلار
پژو پارس بدون آپشن های توای ایران 15500 دلار
ال90 ای صفر هم حدود هزار دلار کمتر از ایرانه.
حالا شماها که به همه آمارهای دولت ایراد دارید همین یکی رو حتما باور می کنید ها!! خوبه یه خورده تعادل داشته باشید. ضمنا آدرس نمایندگی این دو خودرو ساز در نجف ابتدای جاده کربلا است. حتما خودتو برید سئوال کنید براتون جالب خواهد بود. ضمن التماس دعا هم داریم.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
0
0
با سلام
دبیر محترم خودروسازان شما اظهار میدارید قیمت خودروداخلی کمی بیشتر از کشورهای دیگر است. باید عرض کنم دروغ ورانت خواری تا کی؟ پژو صندوق دار داخلی 15 الی 17 میلیون تومان به لطف رانت خواری شما ها میباشد ولی همان خودرو صادراتی به فرانسه در حدود 5 میلیون تومان میباشد. حال اگر قیمت فروش خارجی به قیمت تولید واقعی یعنی 5 میلیون تومان است چرا چند برابر از ملت دزدی میکنید واگر قیمت واقعی (پژو صندوقدار )تولید همان 15 الی 17 میلیون تومان است که به مردم غالب میکنید. به چه علت از بیت المال مردم به کشور خای خارجی سوسیت میدهید.
ای لعنت ابدی بر شما وامثال شما که جیره خوار رانت خواران هستید
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
0
0
زماني كه ميخواستند تندر 90 را در ايران توليد كنند قيمت جهاني انرا 6 ميليون اعلام كردند وگفتند با ساخت قطعات داخلي قيمت آن نيز كمتر خواهد شد وخودرور ارزان وبا كيفيت به مردم خواهيم فروخت. حال با گذشت چند سال اين رويا بر آورد شده وملت ايران تندر 90 را 14 ميليون ميخرند.لعنت بر رانت خواران وغارتگران بيت المال
نظرات بینندگان