پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : عابدزاده گفت: تا پیش از برجام حیاط خلوت هواپیماهای کهنه و فرسوده بودیم.
به گزارش انتخاب، علی عابدزاده در نشست «اطلاع رسانی دستاوردهای برجام» افزود: امروز مجوز این را داریم که موتورهایمان را به معتبرترین مرکزهای تعمیر هواپیما در آلمان و فرانسه بفرستیم و موتور را با ضریب اطمینان بالا پس بگیریم.
وی تاکید کرد: آمریکا از تحریم صنعت هوایی ایران حداکثر بهرهبرداری را کرد و گفت تا پیش از برجام در حاشیه صنعت هوایی بودیم و حتی دریافت راههای هوایی که چاپ میشود و در اختیار خلبان قرار میگیرد از ما دریغ میشد و از ساختار بینالمللی حذف شده بودیم.
عابدزاده اعلام کرد: سال ۲۰۱۶ بر اساس آمار انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی(یاتا)، کل مسافر حمل شده ایران نزدیک ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بود که توسط ماهان و ایرانایر جابجا شدند؛ درحالیکه یک شرکت در ترکیه به تنهایی ۶۰ میلیون نفر مسافر و در امارات ۵۱ میلیون مسافر جابجا کردند.
عابدزاده ادامه داد: برای تعمیرکار هواپیما و خلبان خیلی مهم است که بداند از ابزار اصل و نه کپی استفاده میکند. البته این وضع به معنی حل همه مشکلات نیست اما درها باز شده است و در مسیر درست قرارگرفتهایم.
به گفته وی، بهرهوری مناسب از ۲۰۰ هزار میلیارد ریال سرمایهگذاری فرودگاهی با ناوگان مناسب و با نوسازی ناوگان هوایی میسر است.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: متوسط عمر ناوگان ما نزدیک به ۲۴ سال است؛ درحالیکه عمر ناوگان پاکستان ۱۱ سال و عربستان هشت، امارات پنج و ترکیه ۶ سال است.
وی گفت: در سال های گذشته هواپیما را در مرکزهای واسطهها تعمیر میکردیم که روی آن نظارتی نبود اما امروز مجوز این را داریم که موتورهایمان را به معتبرترین مراکز تعمیر هواپیما در آلمان و فرانسه بفرستیم.
عابدزاده افزود: پیش از این اجازه نداشتیم هواپیماهای دارای ثبت اروپا را در ایران به پرواز در بیاوریم و حتی این اواخر افغانستان نیز این اجازه را به ما نمیداد اما بتازگی توانستیم تفاهمنامهای با ایرلند امضا کنیم که اجازه میدهد اپراتورهای ایرانی با هواپیمای ثبت شده در آن کشور پرواز کنند.
وی گفت: ۱۷ سال گذشته نتوانسته بودیم رادار تحویل بگیریم اما تازگی سه دستگاه رادار خریدیم که یکی از آنها رسیده و دیگری درحال حمل است. رادارهای کنونی نیز در حال تعمیر در بزرگ ترین شرکت فرانسوی است.