arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۹۹۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۰۸ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۰

سوخت «سهميه اي» همچنان قاچاق مي شود!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ا افزايش طرحهاي پيشگيري دولت، قاچاقچيان سوخت شگردهاي جديدي را براي انحراف فراورده هاي نفتي در دستور کار قرار داده اند که اين روزها گازوئيل در صدر فهرست قاچاقچيان سوخت قرار گرفته است.

در سالهاي اخير قاچاقچيان سوخت با وجود افزايش طرحهاي پيشگيري و مقابله با قاچاق سو خت، همچنان با اجراي طرح ابتکارانه به نوعي به اين تجارت سودآور خود ادامه مي دهند.

به عبارت ديگر، پس از کشف و شناسايي شبکه هاي لوله کشي در برخي از اسکله هاي غيرمجاز حاشيه خليج فارس که امکان انتقال سوخت مايع را به طور مستقيم از مخازن ساحلي به لنج و نفتکشها فراهم مي کرد، قاچاقچيان سوخت با تشديد طرحهاي پيشگيري دولت، پروژه هاي جديدي را براي انحراف فراورده هاي نفتي تعريف و اجرايي مي کنند.

در حال حاضر هيچ گونه آمار رسمي و دقيقي درباره ميزان قاچاق سوخت مايع در سطح کشور وجود ندارد، اما آمار کشفيات در هفت ماهه نخست اجراي قانون هدفمندي يارانه ها نشان مي دهد، قاچاق سوخت به هيچ وجه صفر نشده است.يکي از روشهايي که اخيراً قاچاقچيان براي انحراف فراورده هاي نفتي مورد استفاده قرار مي دهند، استفاده از ذخاير فراورده نفتي نيروگاه ها و بويژه گازوئيل است.

بر اين اساس، با توجه به اينکه آموزش کافي براي متصديان تحويل سوخت مايع نفتکشهاي جاده پيما در محل مخازن نيروگاه ها داده نشده است، برخي از افراد سودجو با استفاده از ناآگاهي متصديان تحويل فراورده نفتي، کل محموله نفتکش را در مخازن نيروگاه ها تخليه نمي کنند.با توجه به اينکه در مخازن ذخيره سازي نيروگاه ها چندين هزار و حتي ميليون ليتر گازوئيل و نفت کوره ذخيره سازي شده است، کسري چند هزار ليتري عدم تحويل محموله نفتکش جاده پيما به مخازن مشخص نمي شود.

يکي ديگر از مهمترين دلايل وجود قاچاق سوخت با وجود راه اندازي سامانه هايي همچون تجارت آسان و شناسايي مصرف کنندگان واقعي فراورده نفتي، اختلاف نظر بين مسؤولان مختلف محلي در تعيين سهميه سوخت مايع هر يک از مصرف کنندگان صنعتي، کشاورزي، چاه هاي آب و مرغداريهاست.

با وجود تعيين سهميه مناسب توسط يک دستگاه متولي، مصرف کنندگان با انجام برخي از نامه نگاريها به مسؤولان محلي عملاً سوخت بيشتري دريافت مي کنند که اين افزايش سهميه ها منجر به انحراف فراورده نفتي مي شود.

يکي ديگر از روشهاي جديد قاچاقچيان سوخت مايع، خريد فراورده هاي نفتي چاه هاي کشاورزي، ادوات و ماشين آلات کشاورزي با قيمتهاي نيمه يارانه اي از کشاورزان است.

بر اين اساس، پس از تحويل سهميه سوخت مايع با قيمتهاي يارانه اي و نيمه يارانه اي به کشاورزان، افراد سودجو اين فراورده نفتي يارانه اي را با قيمتي مناسب خريداري مي کنند و سپس از مبادي مرزها به طرف خارجي مي فروشند.همچنين در سالهاي اخير با عرضه کارتي گازوئيل به کاميون و اتوبوسها تا حدودي از انحراف اين فراورده راهبردي نفتي جلوگيري شده است، اما با تعيين قيمت آزاد 350 توماني براي گازوئيل هنوز اختلافي 500 تا 700 توماني با کشورهاي همسايه وجود دارد.

مهر در اين باره نوشت که در برخي از اتوبوسهاي برون شهري باکهايي سه تا پنج هزار ليتري ايجاد شده است به طوري که 50 درصد از کل حجم اين اتوبوسها را باک تشکيل مي دهد و صندلي ها بر روي اين مخزن بزرگ قرار مي گيرند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۶
0
0
قاچاق سوخت به آن وسعت کار چند نفر با چند نیسان وکامیون نیست.کار تشکیلاتی و منظم است .اگر قرار باشد بنده همراه چند نفر سوخت از کشور قاچاق کنیم نیاز یک روستای کوچک کویری را هم نمیتوانیم تامین کنیم.پس دستهایی بزرگ و سازماندهی شده در کار است که احمدی نزاد به یک مورد اشاره کرد و گفت قاچاق سیگار 2 میلیارد دلار درآمد دارد پس بیخود نیست برادران قاچاقچی وسوسه میشوند.منظور از برادر که بو؟ من یا تو یا...منظور برادرانی بود که در قدرت دست دارند ودر این مجموعه نظام برادر محسوب میشوند.عین کلمات احمدی نزاد است که گفتم.حال که سوخت کارتی شده وبه زمان کوپنی برگشتیم اینبار چه کسی قاچاق میکند؟ من یا تو یا او یا برادر به قول احمدی نزاد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۶
0
0
شما که راه چارشو بلدید بنزین را بکنید لیتری 2 هزار تومان و گازوئیل و فراورده های دیگر را لیتری 1500 تومن
انوقت بیچاره افغانیها و پاکستانیها که باید س.ختشان به ایران قاچاق شود .
در سایه مهرورزی هم دست سودجویان رو از پشت خواهید بست.
نظرات بینندگان