arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۰۱۲
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۰۱ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۰

"اگر اطاعت و ولايت پذيري انسان به غير از معصوم باشد، بزرگترين ظلم به انسان و همه هستي شده است"

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مراسم اختتاميه چهارمين دوره همايش «انديشه هاي آسماني» با حضور 800 تن از مديران کانونهاي فرهنگي و هنري مساجد کشور ديروز در مرکز تربيت معلم شهيد بهشتي مشهد برگزار شد.

به گزارش انتخاب؛ در اين مراسم استاد حسن رحيم پور ازغدي عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي، با تأکيد بر جايگاه مساجد در اصلاح جامعه گفت: مسجد، قبرستان و يک ساختمان معمولي نيست، بلکه روح جامعه و محله و يک قلب زنده است. هر محله اي که زنده، بيدار، بانشاط و اخلاقي است، مسجد خوبي دارد و هر محله اي که مشکل دارد، مسجدش مشکل دارد.


وي با اشاره به نقش اصلاحي و تأثيرگذاري فرهنگي آحاد جامعه اسلامي تأکيد کرد: هيچ کس نيست که هيچ تأثيري در جامعه نداشته باشد. هر کسي در هر جايگاهي از جامعه بر بخشي از محيط اطراف خود تأثير مي گذارد.

وي افزود: احتمال تأثير که شرط امر به معروف و نهي از منکر است، کم و بيش در همه موارد وجود دارد. لازم نيست تأثير فوري باشد، ممکن است امر به معروف و نهي از منکر در دراز مدت نتيجه بدهد.رحيم پور با اشاره به توأم بودن مسؤوليتها و آزاديهاي انسان از نظر اسلام خاطرنشان کرد: حدود الهي به معناي مانع و بازدارنده از رشد نيست، بلکه حد و مرزي در برابر سقوط و گمراهي است، مانند سيم خارداري که در برابر پرتگاه مي کشند. دين آمده است تا تمام موانع رشد را از پيش پاي بشر بردارد که قرآن از آن به «اغلال» يعني غل و زنجيرها تعبير مي کند.وي با تأکيد بر اصلاح وجدان دروني جامعه گفت: منطق اسلام در جامعه اين است که اول، ايمان و وجدان ديني و انساني و بعد، قوه قهريه و پليس و جريمه مورد توجه قرار گيرد، نه بر عکس. اتفاقاً اگر جامعه اي موفق شود مسايل دروني و اخلاقي را از طريق تعليم و تربيت و فرهنگ درست کند، نيازش به نظارتهاي بيروني و دادگاه و پليس و زندان کمتر خواهد شد.

رحيم پور تأکيد کرد: کار فرهنگي به معناي تشريفات فرهنگي نيست و در کار فرهنگي پول در درجه دوم قرار دارد. اصل مسأله، يکي خلوص و ديگري داشتن حرف در اين زمينه و پرداختن هزينه آن در عمل است.

دبير ستاد عالي کانونهاي فرهنگي هنري مساجد کشور نيز گفت: مودت همراه با معرفت، به ولايت پذيري منجر مي شود.

حجةالاسلام والمسلمين حميدرضا سليماني تأکيد کرد: اگر اطاعت و ولايت پذيري انسان به غير از معصوم باشد، بزرگترين ظلم به انسان و همه هستي شده است، چون همه هستي از نگاه قرآن براي انسان آفريده شده است و انسان هم بايد در سايه بندگي به قله تسليم و اطاعت برسد.
نظرات بینندگان