arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۰۱۷
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۰۱ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۰

هشدار شدید کره شمالي درمورد سپر موشکي آمريکا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کره شمالی روز چهارشنبه در آستانه مذاکرات تاریخی با آمریکا اعلام کرد سامانه دفاع موشکی آمریکا منجر به آغاز یک رقابت تسلیحات هسته ای جدید خواهد شد .

به گزارش انتخاب؛ سین سون هو سفیر کره شمالی در سازمان ملل متحد در کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل گفت هدف از این سپر موشکی آمریکا دستیابی این کشور به برتری بر دیگر قدرت های هسته ای در جهان است . کره شمالی و آمریکا قرار است روز پنجشنبه و جمعه مذاکراتی دو روزه را درباره برخی مسائل ازجمله زرادخانه هسته ای پیونگ یانگ برگزار کنند .

سفیر کره شمالی در سازمان ملل متحد گفت این سپر موشکی نشان داد که آمریکا هیچ توجیه اخلاقی برای دیگر کشورها در جلوگیری از تکثیر تسلیحات هسته ای ندارد . سین سون هو افزود در جهان درحال تغییر کنونی هر کسی به سادگی می تواند بفهمد که اینگونه اقدامات خطرناک تنها باعث آغاز یک رقابت تسلیحات هسته ای جدید خواهد شد .

این اقدام آمریکا نشان می دهد بزرگترین کشور دارای تسلیحات هسته ای جهان دیگر هیچ توجیه اخلاقی و قانونی برای بحث درباره مقابله با تکثیر تسلیحات هسته ای ندارد . این مقام کره شمالی تصریح کرد تحولات اخیر ازجمله سپر موشکی آمریکا باعث تیره شدن چشم انداز تلاش ها برای خلع سلاح هسته ای خواهد شد .

کیم کی گوان معاون وزیر امور خارجه کره شمالی سرپرستی هیئت اعزامی این کشور را به آمریکا به عهده دارد .

پیش بینی می شود کیم و استفان بازوورث فرستاده آمریکا در امور کره شمالی درباره بهبود روابط پیونگ یانگ و کره شمالی و همچنین تلاش ها برای کمک به ازسرگیری مذاکرات شش جانبه گفتگو کنند . مذاکرات شش جانبه که کشورهای چین ، ژاپن ، آمریکا ، روسیه و دو کره در آن مشارکت دارند از دسامبر سال دو هزار و هشت تاکنون با بن بست روبرو بوده است .

هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد کیم کی گوان مذاکره کننده هسته ای سابق کره شمالی اواخر هفته به آمریکا سفر خواهد کرد. سفر این مقام کره شمالی به آمریکا درپی مذاکرات اخیر نمایندگان دو کره در اندونزی صورت می گیرد که در حاشیه نشست اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا ( آ سه آن ) برگزار شد . کلینتون در بیانیه ای اعلام کرد آمریکا پس از دور نخست مذاکرات خلع سلاح بین مذاکره کنندگان هسته ای کره شمالی و کره جنوبی ، از کیم کی گوان دعوت کرد اواخر هفته به نیویورک سفر کند .

وی تصریح کرد معاون وزیر امور خارجه کره شمالی در این سفر با یک هیئت میانجی گر از مقامات آمریکا درباره گام های مورد نیاز بعدی برای ازسرگیری مذاکرات خلع سلاح شش جانبه گفتگو خواهد کرد. سفر کیم به آمریکا نشان دهنده ازسرگیری مذاکرات بین کره شمالی و آمریکا آنهم نوزده ماه پس از سفر استفان بازوورث به پیونگ یانگ است .
نظرات بینندگان