arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۱۱۳
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۲۱ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۰

تشکیل 27 هزار پرونده تخلفات گازی پس از اجرای قانون هدفمندی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون وزیر نفت با اشاره به تشکیل 27 هزار پرونده تخلفات گازی پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها از افزایش گروه‌های نظارت و بازرسی برای پیشگیری از تخلفات گازی خبر داد و گفت: جرایم نقدی و قطع انشعاب گاز از مهمترین برنامه‌های برخورد با متخلفان است.

به گزارش انتخاب، جواد اوجی در گفتگو با مهر با بیان اینکه پیش بینی می شود امسال همزمان با فرا رسیدن فصل زمستان متوسط مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی کاهش قابل توجه ای یابد، گفت: در چهار ماهه نخست سالجاری با اضافه شدن یک میلیون و 200 هزار مشترک جدید مصرف گاز در بخش خانگی حدود 2 تا 2.5 درصد افزایش یافته است.
مدیرعامل شرکت ملی گاز با اعلام اینکه متوسط مصرف گاز در صنایع هم بین 11 تا 13 درصد افزایش پیدا کرده است، تصریح کرد: در حال حاضر روزانه حدود 80 میلیون متر مکعب گاز طبیعی تحویل صنایع عمده می شود.
 
معاون وزیر نفت با یادآوری اینکه این افزایش مصرف در حالی به وقوع پیوسته است که در سالجاری هیچ گونه افزایش تولید گازی حاصل نشده است، بیان کرد: سال گذشته تولید گاز کشور به حدود 545 میلیون متر مکعب در روز افزایش یافت.
 
وی، افزود: برای زمستان امسال پیش بینی می شود برخی از چاههای فاز 9 و 10 پارس جنوبی و واحد شیرین سازی فاز 15 و 16 این میدان مشترک گازی راه اندازی شود.
 
این عضو هیئت مدیره شرکت ملی گاز با اعلام اینکه برای زمستان سالجاری راهکارهای افزایش تولید گاز در دستور کار قرار گرفته است، اظهار داشت: به منظور افزایش پایداری شبکه سراسری گاز در زمستان تعمیرات اساسی و دوره ای پالایشگاهها، تاسیسات تقویت فشار و خطوط لوله مراحل پایانی خود را پشت سر می گذارد.
 
گاز مشترکان متخلف قطع می شود

اوجی در ادامه در تشریح مهمترین برنامه های شرکت ملی گاز ایران برای مقابله با متخلفان گازی پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، گفت: از ابتدای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تاکنون ۲۷ هزار مورد تخلف گازی در کشور انجام گرفته که با تمام آنها برخورد قانونی شده است.
 
این مقام مسئول با اعلام اینکه از ابتدای شکل‌گیری شرکت ملی گاز مأموران گازبان و گروه‌های ویژه بازرسی برای نظارت بر شبکه و پیشگیری تخلفات گازی تشکیل شده است، تاکید کرد: در حال حاضر گروه‌های نظارت و بازرسی در تمام استان‌های کشور فعال هستند.
 
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با یادآوری اینکه در حال حاضر یکهزار و ۵۰۰ بازرس آموزش ‌دیده با وظیفه بررسی انشعابات غیر‌ مجاز و دستکاری کنتور در سراسر کشور مشغول انجام وظیفه هستند، ادامه داد: با فعالیت این گروهها به میزان قابل توجه ای از افزایش تخلفات گازی جلوگیری شده است.
 
وی در مورد میزان جریمه متخلفان، بیان کرد: میزان جریمه و شدت برخورد با متخلفان نسبت به نوع تخلف متفاوت است به طوری که جرایم نقدی سنگین و قطعی گاز مشترکان متخلف از جمله این برخوردها به شمار می رود.
 
ثبت 27 هزار تخلف گازی پس از هدفمندی یارانه ها
 
اوجی همچنین با تاکید بر اینکه بازرسان شرکت ملی گاز ایران به صورت نامحسوس در مناطق شهری و روستایی انشعابات را بررسی می‌کنند، تاکید کرد: در حال حاضر در سطح کشور حدود ۹۵ درصد شهرها و ۴۴ درصد روستاها از نعمت گاز برخوردار هستند. بر این اساس بیش از 877 شهر و حدود 10 هزار و 350روستا گازرسانی شده‌اند.
 
معاون وزیر نفت در پایان با اشاره به اینکه 13.6 میلیون مشترک و 17.3 میلیون خانوار تحت پوشش گاز طبیعی هستند، خاطر نشان کرد: ۲۷ هزار تخلف گازی در مقایسه با تعداد مشترکان و خانوارهایی که از نعمت گاز برخوردارند، نشان می‌دهد میزان تخلفات ناچیز است.
 
به گزارش مهر، بر اساس آمارهای رسمی در شرایط فعلی در برخی از استانهای جنوبی کشور همچون کرمان در کنار استان جدید تاسیس البرز بیشتر گزارشهای تخلفات گازی گزارش می شود و حتی در برخی از شهرهای کشور میزان این تخلفات به حدی بالا رفته که منجر به افزایش چند برابری میزان گازهای گمشده در سطح شبکه سراسری شده است.
 
در حال حاضر مسئولان مختلف وزارت نفت برای برخورد با پدیده سرقت از شبکه ملی گاز راهکارهای جدیدی را تعریف و اجرایی کرده اند به طوری که از یک سو با مشارکت بسیج و نیروهای انتظامی برخورد با متخلفان گازی شدت گرفته و از طرف دیگر سامانه های جدیدی برای ردیابی نقاط سرقت خیز در مرحله طراحی و اجرا است.
 
هم اکنون تمامی گاز تحویلی به پالایشگاه‌ها پس از تصفیه و شیرین ‌سازی از طریق خطوط سراسری به تاسیسات تقلیل فشار در ورودی شهرها یا روستاها منتقل شده و در نهایت به مصارف بخشهای مختلف می‌رسد.
 
در این شبکه تولید، انتقال و توزیع موجود به ‌دلیل دقیق ‌نبودن شرایط اندازه‌ گیری گاز طبیعی، امکان محاسبه دقیق انرژی‌های اتلاف شده در مسیر خطوط لوله، ایستگاه‌های تقویت و تقلیل فشار، نشت گاز و حتی سرقت‌های گازی وجود ندارد.
 
بر این اساس دولت به‌ منظور مقابله با تخلفات گازی، اعمال جرایم نقدی سنگین، قطع موقت گاز مشترکان متخلف و حتی تشویق مشترکان خوش حساب را در دستور کار خود قرار داده است اما هیچ کدام از این روشها تاکنون منجر به کاهش تخلفات گازی نشده است.
نظرات بینندگان