arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۱۹۶
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۳ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۰

سئوال از احمدي‌نژاد حتما انجام مي‌شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
داریوش قنبری تاکید می‌‌کند آنهايي که مخالف طرح سئوال از رييس دولت هستند به نوعی مخالفت خود با قانون اساسي را اعلام مي‌‌كنند و به همين دليل بايد افكار عمومي پاسخ اين كارشكني‌‌ها را بدهد.
اين عضو فراکسیون خط امام در اين زمينه با خبرنگار ايلنا به گفت‌وگو نشسته كه در ذيل مي‌آيد:

ظاهرا طرح سئوال از رییس دولت در حال منتفی شدن است ؟
نه تنها چنین چیزی نیست، بلکه نماینده‌‌های مجلس همچنان مصمم هستند تا سئوالات خود را از احمدی‌‌نژاد بپرسند. این یک واقعیت است که ذهنیت مجلس‌‌نشینان رای به این می‌‌دهد که دولتی‌‌ها اگر احساس کنند که نظرات مجلس با نظراتشان همخوانی ندارد، خود را ملزم به توجه نشان دادن به قانون نمی‌‌دانند. این اتفاق ناخوشایند و آسیب‌‌رسان موجبی شده تا نگرانی‌‌های زیادی به وجود آید و در نتیجه این نگرانی‌‌ها،100 امضاء برای طرح سئوال از نفر اول دولت جمع‌‌آوری شود. این مساله یکی از راه‌‌کارهایی است که قانون اساسی به مجلس فرصت داده تا از این طریق از تدوام خطاها و ایرادات ضرر رسان توسط قوه مجریه جلوگیری کند.

پس چرا این همه حاشیه درباره یک طرح قانونی به وجود آمده است؟
به هر حال متاسفانه برخی فقط دنبال این هستند که اهداف خود و طیف سیاسی خود را پیگیری کنند و به همین دلیل مشخص، نمی‌خواهند احمدی‌‌نژاد برای پاسخگویی به مجلسی‌‌ها، در مجلس حاضر شود. این در حالی است که هدف اول و مهم همه باید این باشد که در همه امور قانون سرلوحه قرار بگیرد. پس وقتی مشاهده می‌‌شود که دولت قانون را رعایت نمی‌‌کند و به قانون‌‌گریزی هم اصرار دارد، مجلس برای سئوال مصم شده است و هیچ اراده‌‌ای نمی‌‌تواند امضاء‌‌کنندگان را از این کار منصرف کند. به هر حال باید این را در نظر گرفت که نادیده گرفته شدن قانون، جامعه را با تهدیدهای مختلفی مواجه کرده است و به همین دلیل ضرورت دیدیم تا با دعوت از احمدی‌‌نژاد چرایی مشکلات اخیر و همچنین سرپیچی آشکار دولتی‌‌ها از قانون را از او جویا شویم.

اما مثل اینکه امضاءکنندگان در حال پس گرفتن امضاهای خود هستند؟
این حرف و حدیث‌‌هایی که درباره پس گرفته شدن امضاها و همچنین لغو سئوال از رییس دولت شنیده می‌‌شود، بیشتر به فضاسازی‌‌های رسانه‌‌ای می‌‌ماند که با هدفی مشخص مطرح می‌‌شوند. اگر نماینده‌‌ای تا به امروز به هر دلیلی امضای خود را پس گرفته است، خب! او را معرفی کنند تا همه بدانند که چه کسانی امضاءکنندگان را از نیمه راه تنها گذاشته‌‌اند.

احمدی‌‌نژاد اولين مقام مهمي است که مورد سئوال مجلسي‌‌ها قرار می‌‌گیرد، چقدر در به وجود آمدن چنین فضایی سهم دارد؟
بايد قبول كرد كه رييس دولت دهم‏ بارها نشان داده كه هر وقت لازم مي‌‌بيند‏، به خود اجازه بي‌‌توجهي به تصميم‌‌گيري‌‌هاي مجلس را مي‌‌دهد. و حتي به طور آشكار اعلام كرده كه نظرات دولت به قوانين مجلس ارجحيت دارد كه اين ذهنيت منافاتي مشخص با اصل قانون اساسي و وظيفه‌‌اي كه براي مجلس مشخص شده است‏، دارد. با نگاهي به روندي كه دولتي‌‌ها از خود نشان داده‌‌اند‏،گمان مي‌‌كنم اذهان عمومي به مجلسي‌‌ها اين اجازه را بدهند كه نفر اول اجرايي كشور را براي پاسخگويي به مجلس دعوت كند.

ريشه شايعات مبني بر انصراف از سئوال را در كجا مي‌‌توان مشاهده كرد؟
آنهايي كه هنوز هم در كمال تعجب گمان مي‌‌كنند، مي‌‌توان به اين دولت اميدوار بود و تحت هر شرايطي دنبال حمايت‌‌هاي غيرمنطقي هستند، به اين فكر افتاده‌‌اند كه به نوعي اين طرح مهم را تعليق كنند و حتي در اين راستا از تحركاتي عليه نظام صحبت مي‌‌كنند. اين اظهارات در حالي مطرح مي‌‌شود كه قانون اساسي اجازه سئوال ار هر مسئولي را به مجلس‌‌نشينان داده است و به همين دليل مي‌‌توان گفت آنهايي كه اين كار را برخلاف منافع نظام مي‌‌دانند، با قانون اساسي جمهوري اسلامي مشكل دارند كه خب! اين از طرف هيچ كس قابل-پذيرش نيست كه عنوان كند اصولي از قانون اساسي را قبول ندارد.

فكر مي‌‌كنيد سئوال از رييس‌‌جمهوري تغييري در عملكرد رييس دولت به وجود بياورد؟
نمي‌‌توان پيش‌‌بيني كرد كه واكنش احمدي‌‌نژاد به اين مساله چه خواهد بود و آيا در رفتار خود تغييراتي به وجود خواهد آورد يا نه. مهم‏، اين مساله است كه جايگاه مجلس حفظ شود و همانطور كه امام خميني گفته‌‌اند در راس امور ديده شود. چون يك مجلس قوي در نهايت مي‌‌تواند اشتباهات احتمالي دستگاه‌‌هاي مختلف را به پايين‌‌ترين حد ممكن خود برساند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۸
0
4
كاش اعلام ميشد چه كساني طرح سوال را امضا كرده اند ؟
و اي كاش اعلام ميشد چه كساني امضا خودشان را پس گرفته اند ؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۸
6
0
باسمه تعالی
درآستانه ماه مبارک رمضان برای نجات شما از وسوسه های شیطانی که همواره بدنبال تنش درکشور هستید دعامی کنم،بگذارید دولت به وظایفش عمل کند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۸
0
1
سلام یکی از سئوال ها این باشد چرا حقوق شاغلین قوه قضائیه را 50 درصددرسال جاری افزایش دادیدولی سایرین رانه؟ چرا به بازنشسته ها در این خصوص توجهی نشده ( قوه قضائیه) نماینده ها در خواب ...؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۹
0
0
ایشان هم حتماً به شما جواب قــــــــانـــــــــــــع کننده‌ای
می‌دهد!
نظرات بینندگان