arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۲۴۵
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۷ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۰

چاوز مي خواهد خود را رئيس جمهوري مادام العمر کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رائول ایسایاس بادوئل وزیر دفاع سابق ونزوئلا که از سال دوهزار و ده به جرم فساد مالی در زندان بسر می برد، عقیده دارد هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا که از دوستان دوران ارتش او بوده است می خواهد خود را به عنوان رئیس جمهور کشوری ویرانه تحمیل کند.

به گزارش انتخاب؛ این ژنرال بازنشسته سال دوهزار و ده به جرم اختلاس و سوء استفاده از قدرت در زمانی که وزیر دفاع بود (دو هزار و شش - دو هزار و هفت) به حدود هشت سال زندان محکوم شد. او مدعی است پس از کناره گیری از دولت مورد آزار و اذیت های سیاسی چاوز قرار گرفته است. در عین حال، این دو تن به هم بسیار نزدیک بودند و دوستی آنان به حدود چهل سال قبل برمی گردد، هنگامی که آنان در آکادمی نظامی با هم قرار گذاشتند برای برقراری دموکراسی بهتر تلاش کنند.

بادوئل در مصاحبه ای با این خبرگزاری در سلول خود در رامو ورده در اطراف کاراکاس اعلام می کند: سال هزار ونهصد وهشتاد ودو ، من و چاوز هم قسم شدیم بی وقفه برای دموکراسی واقعی تلاش کنیم اما او تصمیم گرفت این سوگند را به فراموشی بسپارد و خود را به عنوان رئیس جمهوری مادام العمر یک کشور ویرانه مطرح کند.

ژنرال بادوئل، چاوز را به محض رسیدن به قدرت در سال هزار و نهصد و نود و نه همراهی کرد.

در آوریل دو هزار و دو ، او حتی عملیاتی را که به رئیس جمهور ونزوئلا امکان داد پس از تلاش برای کودتا در مسئولیت های خود ابقا شود فرماندهی کرد. اما روابط این دو تن رو به وخامت گرایید تا اینکه در سال دو هزار و هفت این روابط قطع شد. این نظامی ونزوئلایی توضیح می :  mark ماه آوریل دو هزار و دو ، من وظیفه ام را انجام دادم و به قانون اساسی وفادار ماندم من قهرمان نیستم.

در سال دو هزار و هفت ، من بار دیگر احساس کردم نیاز است اعلام کنم مسائل روند نامناسبی به خود گرفته است.

در سال دوهزار وهفت، بادوئل که وزیر دفاع بود علیه پیش نویس قانون اساسی جدید الهام گرفته از سوسیالیسم که رئیس جمهور ونزوئلا از آن دفاع می کرد و سرانجام در همه پرسی رد شد، تبلیغ می کرد. وی پس از کناره گیری از دولت متهم و سپس در ماه مه دوهزار وده به هفت سال ویازده ماه زندان محکوم شد. بادوئل می گوید: هیچ روند دادرسی در محاکمه من رعایت نشد، موضوع جرم هرگز مشخص نشد و آنان نتوانستند درباره مبلغی که مدعی بودند اختلاس کرده ام به توافق برسند.

من می توانستم فرار کنم اما تصمیم گرفتم بمانم زیر اعتقاد دارم بیگناه هستم.

وی می افزاید: من را به خیانت متهم می کنند.

خیانت به چه ؟ به چه کسی ، به یک فرد؟ من این مسئله را به خیانت به میلیون ها تن ترجیح می دهم .

این مرد پنجاه وشش ساله با تاسف می گوید: امروز ،فکر می کنم کسی را که من می شناختم به من دروغ گفته است.

من فکر می کنم چاوز همواره برنامه ای پنهان داشته است.

به عقیده بادئول، دولت فعلی دیکتاتوری نقاب زده، به همراه پرستش شخصیت غلو شده از رئیس جمهور است که به گفته وی تلاش می کند هموطنان خود را به حکومت وابسته کند. وی می افزاید: باید به شکلی مدنی و دموکراتیک بسیج شد زیرا ونزوئلایی ها با ناکامی های زیادی مواجه شده اند .

در عین حال بادئول اذعان می کند دشواری های کشور با کناره گیری چاوز از بین نخواهد رفت زیرا به عقیده او ، اقلیت هایی که طرفداران چاوز و مخالفان نمود آن هستند کشور را به گروگان گرفته اند. در فاصله زمانی یک سال مانده به انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا ، بادوئل امکان برخورداری از عفو را رد نمی کند.

به عقیده او ، هوگو چاوز که برای سومین دور خود را نامزد خواهد کرد احتمالا پیروز بالقوه این انتخابات است. سرانجام این ژنرال در خصوص مشکلات جسمانی دوست دوران ارتش خود که یک ماه پیش به علت ابتلا به سرطان تحت عمل جراحی قرار گرفت عقیده دارد این مشکل به چاوز یادآور شد انسانی با محدودیت های خاص خود است.
نظرات بینندگان