arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۳۱۷
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۳ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۰

چگونه در مصاحبه به سوالات مربوط به اخراجتان پاسخ دهيد

آيا شما از کار قبلي خود اخراج شده ايد؟ در اين صورت خيلي سخت است که بدانيد چگونه به سوالات مربوط به اخراجتان، در مصاحبه شغلي ديگري پاسخ دهيد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دنیای اقتصاد نوشت:   آيا شما از کار قبلي خود اخراج شده ايد؟ در اين صورت خيلي سخت است که بدانيد چگونه به سوالات مربوط به اخراجتان، در مصاحبه شغلي ديگري پاسخ دهيد.

    اگر به دلايلي غير از تعديل نيرو از شغل قبلي خود اخراج شده ايد،بهترين راه آن است که واضح و صادقانه دلايل اخراجتان را توضيح دهيد.

     اين احتمال وجود دارد که کارفرماي جديد اطلاعات و سابقه کاري شما را با بررسي مدارک شغلي قبلي تان يا مشورت با يک منبع آگاه به دست آورد. بنابراين در مصاحبه براي استخدام، اطلاعاتتان را بدون هيچ شبهه اي ارائه دهيد و سعي کنيد دلايل اخراجتان را بي طرفانه توضيح دهيد.

    در اينجا تکنيک هايي را در مديريت صحيح پاسخگويي به اين سوال بسيار مهم (دلايل اخراج از کار قبلي) ارائه مي دهيم.

    به عنوان مثال اگر مشکل شما درگيري با مديرتان بود، در بحث خود از ضمير «ما» استفاده کنيد و در گفت وگوي خود نشان دهيد، شما و کارفرمايتان مشترکا مسوول مشکل پيش آمده بوده ايد. به عنوان مثال مي توانيد از اين نوع عبارات استفاده کنيد:
    «ما براي انجام موثر کارها در کنار يکديگر مناسب نبوديم.»

    نشان دهيد که مي توانيد در زمان محدودي و با ارزيابي انتقادي بيان کنيد که چه اتفاقي افتاده است. شما بايد طوري رفتار کنيد که مصاحبه کننده شما را به عنوان فردي در نظر بگيرد که ياد گرفته است از اشتباهاتش در جهت رشد خود استفاده کند، در نظر بگيرد. به عنوان مثال بهتر است، وضعيت خود را به اين شکل بيان کنيد:
    «من به مشکلي که پيش آمده بود، فکر کردم و تازه متوجه شدم که چه اشتباهي کرده ام. من هيچ پيش زمينه روشني در مورد وظايف آن شغل نداشتم. من بايد از ابتدا سوالاتي را در اين زمينه، براي آشنايي بيشتر مي پرسيدم. من از اين موضوع تجربيات زيادي بدست آوردم و حال آماده هستم که با اين سازمان همکاري بالقوه اي را آغاز کنم.»
    بهتر است به دنبال مقصر نباشيد. دادن صفاتي ناشايست به کارفرما يا مدير قبلي، شما را به عنوان يک کارمند ناتوان به تصوير مي کشد که توانايي پيشرفت و حرکت رو به جلو ندارد. معمولامصاحبه کنندگان در داوطلبين به دنبال صفاتي چون توانايي در پاسخگويي، انطباق و سازگاري، بلوغ و دانش حرفه اي موفق براي يک شغل هستند.
    وقتي تصميم گرفتيد چگونه به سوالات مصاحبه در مورد اخراجتان پاسخ دهيد، موضوعي را که با آن احساس راحتي بيشتري داريد، براي شروع انتخاب کنيد. تمرين کنيد به آرامي و با اعتماد به نفس آن را بيان کنيد و توانايي بازنويسي آن را در صورت لزوم داشته باشيد.
    نسبت به لحن گفتاري و زبان بدن خود دقت لازم را داشته باشيد. از مواردي چون دست به سينه نشستن، قوزکردن، لم دادن، به پايين نگاه کردن و نداشتن ارتباط چشمي با فرد مصاحبه کننده اجتناب کنيد. اينها همه پيام هاي دفاعي و کوتاهي است که به مصاحبه کننده منتقل مي کنيد.
    بنابراين سعي کنيد زمان مناسبي را در طول مصاحبه براي توضيح دلايل اخراجتان اختصاص دهيد و اطمينان حاصل کنيد که آن را به طور شفاف براي مصاحبه کننده توضيح دهيد. بعد از تکميل توضيحات خود، صحبت هاي خود را با اين جمله به پايان برسانيد:
    «اميدوارم که توضيحات من نگراني هاي شما را برطرف کرده باشد.»
    اذعان داريم که مصاحبه يک نگراني واقعي است، اما با کمک پيشنهادهايي که در اينجا شد، به شما اين اجازه را مي دهد که در يک مسير صحيح به سوالات پاسخ دهيد.
    تلاش براي دفاع از خود معمولانتيجه اي جز يک بحث طولاني و بي نتيجه نخواهد داشت و اين موضوع منفي مي تواند تمام مصاحبه شما را تحت الشعاع خود قرار دهد. براي مقابله با چنين وضعيتي مصاحبه خود را در يک مسيرصادقانه و صحيح پيش ببريد. زمانبندي مناسب براي بحث هاي مصاحبه به موفقيت شما و موقعيت تان کمک خواهد کرد. هرکس به نحوي مي تواند وضعيت خود را بهبود بخشد. برخي افراد بسيار موفق نيز در طول دوره حرفه اي کار خود اخراج شده اند. دانستن اينکه چگونه به سوالات مربوط به اين معضل پاسخ دهيد از اهميت ويژه اي برخوردار است. شما با تاکيد بر اينکه از تجربيات خود درس هاي زيادي آموخته ايد و با باور اينکه داوطلبي مناسب براي اين کار هستيد، فرد مصاحبه کننده را نيز متقاعد به باور توانايي هاي خود براي دريافت اين شغل کنيد.
   
نظرات بینندگان