arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۳۵۱۶
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۲۰ - ۰۵ فروردين ۱۳۹۶

خواص و مضرات قهوه سبز

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 قهوه سبز همان قهوه خام است که قبل از بودادن مورد استقاده قرار میگیرد.خواص و مضرات قهوه سبز را درکتابهای طب سنتی مورد مطالعه قرار میدهیم که مخاطبان عزیز  با توجه به منابع موثق قهوه سبز را مورد استفاده قرار بدهند

خواص درمانى قهوه سبز: 
آب دم‏کرده قهوه را بنوشید. مدرّ بول و محرّک و بازکننده گرفتگى‏ ها است
قهوه سبز مسکّن غلیان خون و مسکّن حدّت صفرا و سودا و سوزاندن آن مى‏باشد
براى رفع مسمومیت از تریاک و فرآورده‏هاى تریاک و سایر مواد مخدّر قهوه سبز مفید است و حالت چرت و خواب مسمومین را از بین مى‏برد
قهوه سبز تبهاى عضوى را تسکین مى‏دهد
قهوه سبز بدن را در مقابل ناراحتی‏هاى روحى مقاوم مى‏سازد
قهوه سبز عمل هضم را سهل مى‏کند
قهوه سبز بواسیر، احتناق روده، یرقان، وبا و جذام را درمان مى‏کند
قهوه سبز سردردها و چشم دردها را تسکین مى‏دهد
قهوه سبز براى درمان مالیخولیا مفید است
قهوه سبز ناراحتى‏ هاى مثانه، قولنج مثانه و کلیه را برطرف مى‏سازد
قهوه سبز براى کسانى که خواب زیادتر از حالت طبیعى دارند مفید است و خواب آنان را متعادل مى‏کند
قهوه سبز خشک‏ کننده رطوبات زیادى امعاء مى‏باشد، قابض است و در قطع بعضى اسهال‏ها مؤثر واقع مى‏شود.
خوردن دانه‏ هاى خام و نارس قهوه براى رفع میگرن یا همى‏کرنیا و تب‏هاى نوبه‏اى مفید است.
یک قاشق قهوه بوداده را با سه قاشق شکر در آب جوش حل کنید بعد یک برش لیمو در آن بیندازید و بخورید. خستگى را برطرف مى‏سازد، سردردى که از خستگى باشد را تسکین مى‏دهد.
یک یا دو عدد قهوه بوداده را در دهان خوب بجوید و بخورید. بوى سیر را از دهان مى‏برد.
انگشت‏ پیچ(شکلات سنتی) قهوه سبز با عسل براى درمان سرفه بلغمى و سیاه‏ سرفه مفید است.
براى درمان چشم دردى که از زکام باشد و یا زکام در موقع مالاریا. قهوه خام را بجوشانید و با آن بخور دهید و نصف استکان آن را هم بنوشید. بهبود حاصل مى‏شود.
گرد کوبیده قهوه سبز براى معالجه سوختگى از آتش و آب جوش نافع است.
ضماد قهوه سبز با عسل براى ترمیم عضو از جا دررفته مصرف مى‏شود.

تذکر در مورد قهوه سبز و مضرات قهوه سبز: 
مداومت در خوردن قهوه سبز ایجاد سردردهاى مزمن مى‏کند،
قهوه سبز افرادى که قلب ضعیف دارند آنان را به خفقان مبتلا مى‏سازد
قهوه سبز در دستگاه گوارش ایجاد نفخ مى‏کند
قهوه سبز ایجاد قولنج مى‏کند
قهوه سبز بدن را آماده براى ابتلا به بیمارى کابوس و مالیخولیا مى‏سازد
قهوه سبز ریه را خشک و خشن مى‏سازد
قهوه سبز قدرت جنسى را کاهش مى‏دهد
قهوه سبز به خصوص براى افرادى که داراى طبیعت سرد و خشک هستند، براى اشخاصى که ناراحتى عصبى دارند مضر است.
مزاج قهوه سبز:سرد و خشک
نوشیدن آب پخته قهوه سبز باز کننده سدد و مسکن درد و گرمى و سوزش صفرا و سودا و پاک کننده اخلاط غلیظ است.
قهوه سبز نیز در تبهاى خونى و صفراوى و سوداوى در اوایل و بعد از بروز حصبه و آبله و تب ربع مفید است.
قهوه سبز همچنین نافع یرقان و مدر بول و خشک کننده رطوبات و دافع سرفه بلغمى و نزلات و مقوى معده و نافع انواع سردرد و مالیخولیا، بواسیر و به قول حکیم عماد الدین محمود قهوه سبز نافع جذام مى‏باشد.
نیمه بریان قهوه نافع اسهال و کثرت خواب و تشنگى زیاد است.
از ضررهاى قهوه سبز این است که سردرد همراه دارد و نیز باعث بیدارى، لاغرى، کم شدن منى، خفقان، نفخ، قولنج، مالیخولیا، کابوس و بواسیر است. البته قهوه سبز براى اشخاص سرد و رطوبتى مزاج و صاحبان اخلاط فاسد بسیار ضرر دارد. و این ضررها بیشتر در کهنه بسیار بریان کرده سیاه باشد، نه خام آن.
صاحب مخزن گوید: حق آن است که مبالغه بسیار از طرفین در منافع و مضار آن بیجا است و ضرر و منافعش بیشتر به مقدار خوراک، عادت، نو و کهنه بودن قهوه و مزاجهاى مختلف دارد. چون قهوه براى قلب ضرر دارد، بهتر است آن را با مروارید مصرف کنند و بخصوص در بیماریهاى حصبه و آبله.

مصلح قهوه سبز:
گفته‏اند: مصلح قهوه زنجبیل و نبات و گلاب است. انطاکى نوشته است: کسانى که قهوه را براى نشاط و رفع بیخوابى مى‏نوشند باید همراه با آن شیرینى و روغن و پسته میل کنند. کسانى که قهوه را با شیر مى‏خورند احتمال بروز برص در ایشان مى‏باشد. مؤلف مخزن بهترین مصلح آن را عنبر اشهب و بعد زعفران نوشته است(منبع: محیط اعظم، ج ۱، ص ۳۳۷؛ تحفه حکیم، ص ۲۱۲؛ قرابادین کبیر، ص ۳۴۵٫)
قهوه سبز نیز داراى مواد ترى گونل لین و همچنین اسید کوفالیک، اسید سیتریک، پکتین، نوعى فرمان امولسین مرکب از اکسیداز و غیره است.
قهوه بو داده: قهوه سبز قابلیت مصرف از نظر تغذیه ندارد و چون پس از بو دادن، عطر قوى و مطبوع پیدا مى‏کند از این جهت آن را پس از بو دادن، به‏صورت نیمکوب یا گرد در آورده، دم کرده آن را مصرف مى‏کنند.

بر اثر بو دادن، مواد قندى قهوه کاهش کلى پیدا مى‏کند و به ۱/ ۱ درصد مى‏رسد. بر اثر بو دادن، ماده‏اى به نام کافئون در دانه قهوه به وجود مى‏آید که نوعى روغن فرّار، سنگین، قهوه‏اى و بسیار معطّر است.

عمل فیزیولوژیکى و سمیّت قهوه: بر روى جریان گردش خون تأثیر نموده، ضربان نبض و انرژى انقباضات ماهیچه دل را به‏طور محسوسى افزایش مى‏دهد ضمنا ترشح و دفع ادرار را زیاد مى‏کند.
مصرف زیاد قهوه عوارضى دارد بخصوص در اشخاص عصبى به‏وجود مى‏آورد مانند آنکه موجبات بیخوابى، طپش قلب، درد معده، سوء هاضمه، بى اشتهایى، احساس صداهایى در گوش، سرگیجه، مشاهده اشباحى در مقابل چشم، کابوس، لرزش، زیاد شدن عمل رفلکس‏ها، کم شدن تمایلات جنسى و ضعف عمومى را فراهم مى‏کند. با قطع شدن مصرف قهوه، عوارض مذکور معمولًا از بین مى‏رود ولى در این مورد باید حساسیت اشخاص در مقابل مصرف قهوه نیز به حساب آورده شود.

خواص درمانى قهوه سبز :
قهوه سبز کمتر به مصارف درمانى مى‏رسد فقط از خیسانده آن گاهى براى رفع رماتیسم و از گرد آن به‏عنوان تب بر استفاده به عمل مى‏آید.
از قهوه بو داده به‏عنوان نیرو دهنده در رفع ضعف قوا، در طى دوران بیمارى حصبه و در برخى بیماریهاى ریوى مانند ذات الریه و همچنین در رفع سردردهایى که پس از مصرف غذا حاصل مى‏شود، استفاده مى‏گردد.
از قهوه در رفع مسمومیت‏هاى ناشى از مصرف الکل، بخصوص در مسمومیت‏هاى تریاک استفاده به عمل مى‏آید. دم کرده گرم آن، طعم ناپسند بعضى از فرآورده‏هاى دارویى مانند سولفات منیزى و املاح کینین را مخفى مى‏سازد. گرد قهوه اثر قابض و ضد عفونى کننده دارد و از آن، جهت رفع بوى بعضى از ترکیبات دارویى و همچنین مخفى ساختن بوى یدوفرم مى‏توان استفاده کرد.
کافئین اثر مقوى قلب و مدرّ دارد و در ضعف قلب ناشى از بیماریهاى عفونى نظیر ذات الریه و تب حصبه و همچنین در سنکوپها، آب آوردن انساج و خیزهاى سطحى بدن اثر مفید ظاهر مى‏کند. به‏علاوه کافئین داراى اثر نیرو دهنده سیستم عصبى و ماهیچه‏اى است و از آن در رفع بعضى دردهاى عصبى و همچنین ضف اعصاب استفاده مى‏گردد.

صور دارویى:
قهوه سبز به‏صورت خیسانده ۲۰ گرم در ۱۵۰ گرم آب سرد و صاف کردن پس از ۱۲ ساعت یا گرد آن به‏صورت کاشه‏ هاى محتوى ۲۵/ ۰ گرم مصرف مى‏شود. قهوه بو داده به‏ صورت دم کرده، شربت و تنقیه به کار مى‏رود.
کافئین در مصارف داخلى به مقادر ۵۰/ ۰ تا ۵۰/ ۱ گرم در ۲۴ ساعت به‏صورت کاشه، حب، شربت یا محلول به دفعات ۱ تا ۲۵/ ۰ گرم در اشخاص بالغ مصرف مى‏شود. مصرف بیش از اندازه قهوه مى‏تواند عامل مهمى در ایجاد سکته قلبى در مردان شود. اداره بهداشت برلین اعلام کرد: مصرف زیاد قهوه، در بالا رفتن چربى خون و در نتیجه، سکته‏هاى قلبى مردان مؤثر است.

 

منبع : بوعلی

نظرات بینندگان