arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۳۷۵
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۷ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۰

واکنش عباسی به خبر ملاقاتش با مشایی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرپرست وزارتخانه ورزش و جوانان گفت: در آسيا كرسي‌هايي را داريم، اما نزاع برخي افراد در فوتبال باعث شد تا خيلي چيزها را از دست بدهيم.
به گزارش فارس، محمد عباسي اظهار داشت: ياد گرفته‌ايم كه خودمان دنبال جايي نباشيم. يادم نمي‌آيد خودم دنبال گرفتن پستي رفته باشم. اگر پستي را به انسان واگذار كنند، حتي اگر كاستي‌هايي داشته باشيم موظف هستيم كه مطابق اين وظيفه تلاش كرده و به ملت ايران خدمت كنيم.
 
سرپرست وزارتخانه ورزش و جوانان ادامه داد: در حال حاضر هم شرايط همينگونه است. زماني كه وزرات تعاون براي من مطرح شد خودم باور نداشتم كه بخواهم در اين پست كار كنم، چراكه از ابتداي انقلاب در امور آموزشي و فرهنگي فعاليت كرده بودم. به همين دليل زماني كه براي وزارت تعاون انتخاب شدم بسياري از دوستان مي‌گفتند چرا؟
 
وي خاطرنشان كرد: خدمت رئيس جمهور رفتيم و وي اعلام كرد كه وزرا چه كساني هستند و نام من را براي وزرات تعاون معرفي كرد. در آن جلسه اعلام كردم كه اگر انسان به‌روزتري براي اين سمت انتخاب شود بهتر است و زمان خداحافظي از احمدي‌نژاد سوال كردم كه چرا من را برگزيده‌ است كه وي گفت: اشتغال براي ما بسيار مهم است و به همين دليل صلاح ديديم كه شما در اين بخش فعاليت كنيد.
 
عباسي گفت: ابتدا بنا به شرايطي مخالف ادغام وزرات ورزش و جوانان بودم، اما چون اين امر قانون و تصويب شد من و ساير همكارانم بايد قبول مي‌كرديم. زماني كه سرپرستي وزارتخانه ورزش و جوانان به من پيشنهاد شد 2 بحث برايم مطرح شد؛ اول اينكه قبول نكنم چون مخالف ايجاد اين بخش بودم و بخش دوم اينكه اين پست را قبول كنم و با اين پارادوكس مواجه شوم كه كدام را بايد بپذيرم.
 
وي عنوان كرد: به هر حال اين سمت را پذيرفتم و چند دليل براي اين كار خود داشتم و مهم‌ترين بحت اين بود كه ما از بسترهاي نظام به نفع آرماني خود استفاده نكرده‌ايم؛ كسي نيست كه از شور و اشتياق جوانان نسبت به ورزش بي خبر باشد. زماني كه فرزندم مي‌گويد مي‌خواهم بروم ورزش كنم ناگهان دلم مي‌لرزد كه آيا فضاي سالم براي وي وجود دارد يا خير؟ هم هنر و هم ورزش در ايران به خوبي متولد نشده است. مانند دانشگاه كه فرزندانمان را مي‌فرستيم و نمي‌دانيم كه چگونه خارج مي‌شوند.
 
سرپرست وزارت ورزش و جوانان با بيان اينكه اين يك نگراني است كه نظام هزينه‌ها را پرداخت كند و آنچه كه برداشت مي‌كند برعكس آن‌چيزي باشد كه بايد باشد، افزود: برخي مواقع فكر مي‌كنيم اگر ورزش و هنر و دانشگاه و... تعطيل شوند بسيار بهتر است. هنر و ورزش هر 2 همين‌گونه هستند، چراكه افراد مقيد حاضر نيستند فرزندان خود را وارد اين فضا‌ها كنند.
 
عباسي گفت: كسي نيست كه به اثر گذاشتن هنر اعتراف نكند. رهبر انقلاب در همين رابطه مي‌فرمايند: هر تفكري با هنر عجين نشود ماندگار نخواهد بود. در زمان شهيد باهنر در امور تربيتي فعاليت مي‌كردم و نگران بوديم افرادي كه در بخش آموزشي فعاليت مي‌كنند نگاه آموزشي ندارند. همين موضوع در ورزش هم وجود دارد و بايد بستري فراهم كنيم تا نگاه آرماني ما در ميادين و فرصت‌هاي ورزشي اتفاق بيفتد، چراكه اعتقاد دارم اين مهم‌ترين اصل است.
 
سرپرست وزارتخانه ورزش و جوانان تصريح كرد: در مجلس هفتم تصويب شد كه ميادين و پروژه‌هاي ورزشي به دست بخش خصوصي آماده‌ شود. اصل آرمان درست است، اما اثر منفي كار اين است كه زماني كه پروژه‌اي را براي مثال به من اجاره مي‌دهيد من بايد مخارجم را از اين پروژه دربياورم و با اين شرايط مردم كشش استفاده از فضاها را نخواهند داشت. اين امر موجب مي‌شود اين مكان‌ها مخصوص افراد خاصي ‌شود، اما با اين استدلال مي‌شود پروژه‌ها را رها كرد؟
 
وي افزود: براي پيشبرد اهداف نمي‌توان تك بعدي فكر كرد. آيا دولت بايد اين كارها را بدهد دست افراد پولدار تا هر طور كه مي‌خواهند خرج كنند و هر طوري كه مي‌خواهند درآمدزايي كنند؟ معتقدم هر 2 روش افراطي و تفريطي است و بايد هم‌افزايي انجام شود.
 
عباسي خاطرنشان كرد: هركسي در اقتصاد اولويت‌هاي خود را در نظر مي‌گيرد. همه قبول داريم كه پيشگيري بهتر از درمان است.چرا در شرايط كنوني كار به‌جايي رسيده است كه 12 يا 13 ميليارد تومان براي درمان خرج مي‌كنيم.
 
سرپرست وزارتخانه ورزش و جوانان تاكيد كرد: سلامتي در اقتصاد هم امر مهمي است، چون اگر فردي در بهره‌وري رشد اقتصادي سالم باشد مي‌تواند بيشتر كار كند، اما اگر سالم نباشد هم خودش كار نمي‌كند و هم چند نفر ديگر را هم از كار مي‌اندازد.
 
عباسي افزود: يك هم افزايي هم بايد با ساير دستگاه‌ها انجام شود. بين ورزش همگاني و ورزش قهرماني اختلاف‌هايي وجود دارد كه بهترين حرف را مقام معظم رهبري مي‌فرمايند. ايشان مي‌فرمايند: بستر حقيقي ورزش قهرماني، ورزش همگاني است و تا ورزش همگاني به عنوان قله نباشد انگيزه براي ساير افراد وجود ندارد.
وي ادامه داد: البته در ارتباط با سلامت، قطعاً ورزش همگاني يك اصل است تا بسترهاي سلامت و عفت براي بانوان و مردان ايران فراهم شود. پايه انقلاب ما فرهنگ است و ساير موارد بايد در اختيار فرهنگ قرار بگيرند. بايد قبول كنيم كه فرهنگ براي تمام دستگاه‌ها مهم است.
 
سرپرست وزارتخانه ورزش و جوانان با اشاره به وزارتخانه محل خدمتش گفت: در چند كشور چنين وزارتخانه‌اي وجود دارد، اما نامش وزارتخانه جوانان و ورزش است. تاثيرگذاري نسل جوان را نبايد ناديده بگيريم. تمام خواسته‌هاي جوانان ورزش نيست و بايد تلاش كنيم كه نيازهاي علمي، تخصصي و ... را مود توجه قرار دهيم.
 
عباسي افزود: يكي از موارد كه براي مردم دغدغه است اشتغال جوانان است. ازدواج هم با اشتغال حل مي‌شود و در نتيجه جوانان نيازهاي ديگري هم دارند و تمام حرف آنها در ورزش خلاصه نمي‌شود. جوانان رشيد ايران اسلامي با جوانان ساير دنيا فرق مي‌كنند. مگر مي‌شود به جوانان توجه نكرد؟
 
وي عنوان كرد: در نظام اسلامي براي مسكن و اشتغال و ساير مشكلات جوانان سازمان‌هاي خاص وجود دارد، البته پايه و اساس توجهات و جهت‌دهي بايد در وزراتخانه ورزش و جوانان ايجاد شود.
 
وقتي رئيس جمهور با من به توافق رسيد سوابق ورزشي من را نمي‌دانست. وزارتخانه ورزش و جوانان فردي را مي‌خواهد كه سبقه فرهنگي قوي‌تري داشته باشد. مطهري، نماينده مجلس گفته بود كه من سبقه فرهنگي ندارم كه در جواب ايشان گفتم برعكس است و با توجه به شرايط بايد در اين وزراتخانه فعاليت كنم؛ در ادامه پرسيد سابقه ورزشي نداريد كه گفتم اين هم درست نيست.
 
سرپرست وزارتخانه ورزش و جوانان تصريح كرد: اگر منظورتان اين است كه در همه امور سابقه ندارم، بايد بگويم بله؛ نه تنها من بلكه هيچ‌كسي نيست كه در تمام موارد سابقه داشته باشد. در دانشگاه‌ها هم كه همه بايد تخصص داشته باشند هر كسي تنها يك تخصص دارد؛ من هم مديريت خوانده‌ام و در فيزيك تا كلاس يازده بيشتر سواد ندارم. اينگونه نيست كه فردي در تمام مسائل تخصص داشته باشد، بلكه آشنايي اجمالي به موارد و مديريت كار و هدايت امر و شرايط بايد داشته باشد.
 
وي گفت: همگي در مسائل فوتبال و ورزش‌هاي رزمي آشنايي داريم. يك ورزش سنتي هم به نام كبدي داريم كه از من خواستند وارد اين ورزش شوم و من چون دنبال مهم‌ و غير مهم نبودم پذيرفتم كه تيم ملي اين رشته در اولين مسابقه جهاني خود عنوان دومي را كسب كرد.
 
عباسي ادامه داد: پس از آن فردي از هندوستان رئيس فدراسيون جهاني اين رشته شد و من هم به عنوان نايب رئيس در كنار وي فعاليت كردم؛ بنابراين تنها فردي كه از ايران كرسي جهاني ورزش را دارد من هستم. البته در آسيا چند نفر را داريم، افرادي مانند علي‌آبادي و برخي از افراد در فوتبال كه نزاع‌هاي آنها باعث شد تا خيلي از چيزها را از دست بدهيم. ما چون در موضع خدمت كردن تمام زمان خود را صرف مي‌كنيم نمي‌توانيم روي اين كارهايي كه انجام داده‌ايم مانور دهيم.
 
وي در ادامه برنامه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. عباسي درمورد برنامه‌هاي خود و هماهنگي با ارگان‌هاي مختلف اظهار داشت: همان‌روزي كه سركار آمدم به كميته ملي المپيك رفتم تا موضوعات مختلفي را مطرح و حل كنيم. اگر حلقه‌هاي اركان‌ نظام متصل نباشد زنجير شكل نمي‌گيرد. با دانشجو، وزير علوم هم جلسه‌اي داشتم تا شرايط دانشگاه تربيت بدني را بررسي كنيم.
 
وي ادامه داد: آموزش‌ و پرورش براي ورزش همگاني و آموزش عالي براي ورزش حرفه‌اي مهم هستند و بيشتر بايد سعي كنيم تا بستر را براي حضور مذهبي‌ها فراهم كنيم تا هر كسي وارد اين فضا نشود كه بخواهيم پس از مدتي با وي برخورد كنيم. جريان را بايد اصلاح كرد تا نگراني پيش نيايد.
 
سرپرست وزارتخانه ورزش و جوانان درخصوص ورزش بانوان عنوان كرد: بهترين كار به‌نظر من كه در بازخواني فرمايشات مقام معظم رهبري هم به آن رسيدم اين بود كه فلسفه ورزش، سلامت جسم و روح است و در اين بحث زن و مرد هم نمي‌شناسد. با حفظ ارزش‌ها بايد تلاش كنيم كه بانوان هم از شرايط بهره‌مند شوند.
 
وي افزود: در اقتصاد و تعاون هم بحث داشتيم و برخي‌ها به ديگري مي‌گفتند كه تو نبايد نظر بدهي و در دانشگاه مي‌توانيد بحث كنيد و به جمع‌بندي برسيد، در صورتي‌كه بايد نظر حاكميت اصل باشد. موضع ما در بخش ورزش بانوان روشن است و زماني كه به فكر سلامتي مردم هستيم نبايد آنها را تخريب اخلاقي كنيم، چراكه اين كار مخالف اصل فلسفه است.
 
عباسي خاطرنشان كرد: يكي از كارهاي خوبي كه در حال انجام است اين است كه تنها كشوري كه ورزشكاران بانوي آن با حجاب در مسابقات شركت مي‌كنند ايران است. ايران تنها كشور مسلمان نيست، اما ساير كشورهاي مسلمان با حجاب ظاهر نمي‌شوند؛ اين كار يعني اينكه توانسته‌ايم مسئولان جهاني را قانع كنيم كه نمايندگان كشورمان با حجاب در مسابقات مختلف حضور پيدا كنند. نظر مقام معظم رهبري از همه چيز مهم‌تر است و تمام موارد را بايد با صحبت‌هاي ايشان تطبيق دهيم.
 
عباسي در خصوص جريان انحرافي و مخصوصاً مشايي و بقايي تصريح كرد: جرياني كه در دولت اتفاق مي‌افتد به اين معنا نيست كه تماماً اجتماعي باشد. برخي از اخبار اشتباه منتشر شده است و تصميم احمدي‌نژاد به خودش مربوط است. برخي مواقع بايد تكليف نظام را مشخص كنيم. نمي‌گويم از همه ولايتمدارترم، هميشه مواضع من مشخص بوده و مواضعم هميشه در راستاي صحبت‌هاي مقام معظم رهبري بوده است.
 
وي در پاسخ به اين سوال كه چرا احمدي‌نژاد پس از سجادي كه فردي كاملاً ورزشي بود وي را انتخاب كرده است، گفت: دليل انتخاب را بايد از احمدي‌نژاد بپرسيد و من بي‌تقصر هستم. اگر قرار بود تنها به ورزشي بودن اتكا كند كه افراد ديگري هم وجود داشتند.
 
عباسي ادامه داد: برخي‌ها مصاحبه مي‌كنند كه عباسي آدم خوبي است، اما به ورزش آشنا نيست. بايد اعلام كنم كه هركسي معيارهايي دارد و پس از بررسي افراد را انتخاب مي‌كنيم و معمولاً شاخص‌ها مشخص هستند.
 
براي حضور در وزراتخانه ورزش و جوانان و جاهاي ديگر مشايي با من صحبتي نكرده است. از ابتدا فضايي را ايجاد نكردم كه كسي در كارهايم دخالت كند، لذا اين بحث‌ها به هم مربوط نيستند.
 
سرپرست وزارتخانه ورزش و جوانان درخصوص ايجاد گسست بين نسل‌ها عنوان كرد: ما نمي‌توانيم تئوري‌هايي را كه غربي‌ها روي آن كار مي‌كنند را ادامه دهيم و آنها را بررسي كنيم. موضع ما كاملاً مشخص است و نسل ما بايد با شرايط انقلاب تربيت شود.
 
وي افزود: ساختارهاي ما مشخص شده و بايد خودمان را به انقلاب متصل كنيم، چراكه خيلي از چيزها به صورت واضح مشخص مي‌شود. وقتي تلاش كنيم ولايي باشيم تمام گسست‌ها برطرف خواهد شد.
 
عباسي با بيان اينكه معتقدم در انقلاب گسستي وجود ندارد ادامه داد: برخي‌ها تلاش مي‌كنند كه اين گسست را ايجاد كنند. اگر چنين گسستي وجود داشت نسل كنوني خيلي از انقلاب دور مي‌شد، اما شاهد هستيم كه جوانان ايراني نسل كنوني بسيار قوي‌تر و محكم‌تر از انقلاب دفاع مي‌كنند.
 
عباسي در پايان سخنان خود اظهار داشت: براي موفقيت بيش از همه به اتحاد نياز داريم و اين موضوع توسط امام (ره) هم بسيار سفارش شده است. در دولت هم به دنبال اتحاد هستيم و همگي بايد به اين امر توجه داشته باشيم. من هم كاستي‌هايي دارم كه با دعا و همكاري شما آنها را برطرف خواهم كرد.
نظرات بینندگان