arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۴۰۹
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۰۰ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۰
گزارش «انتخاب» از

رقابت بر سر سرعت اینترنت در دنیا؛ از آخر ششم شدیم!

ايران در فهرست دسترسي به اينترنت با ميانگين سرعت کمتر از 256 کيلوبيت در ثانيه پس از کشورهاي لبنان، ازبکستان، ليبي، بوليوي و نيجريه در مقام ششم قرار دارد که با روند جاري توسعه اينترنتي و اختلاف نظرهاي کنوني ميان مراجع تصميم سازي و اجرايي، هيچ بعيد نيست صدرنشين شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اميرحسين کريمان: برمه اي ها اول شدند وما ششم شديم!

به گزارش انتخاب؛ هنگامي که با واژه اي مانند «آکاماي» رو به رو مي شويد احتمالاً تصور مي کنيد با نشان تجاري يکي از توليدکنندگان لوازم خانگي رو به رو هستيد غافل از اينکه باز هم صحبت از فناوري در ميان است و اين بار مي خواهيم به کانون پايش 15 تا 30 درصد ترافيک اينترنتي دنيا سري بزنيم تا ببينيم روزگار در دنياي «دنياي صفر و يک» چگونه مي گذرد؟

راهبري 15 تا 30 ترافيک جهاني اينترنت از طريق زيرساخت اينترنتي شرکت «آکاماي» در کمبريج ايالت ماساچوست آمريکا انجام مي شود.نزديک به 100 هزار سرور شرکت «آکاماي» - که در 72 کشور دنيا مشغول فعاليت هستند - عمليات پادمان پيوسته وضعيت اينترنت را بر عهده دارند و اين شرکت بر پايه اطلاعاتي که از اين رهگذر به دست مي آورد گزارش وضعيت سه ماهه اينترنت را تهيه و منتشر مي کند.

معمولاً در گزارش هاي «آکاماي»، واقعيت ها و آمارهاي جالب توجهي را - از دارندگان کمترين و بيشترين سرعت اينترنت گرفته تا کانونهاي حملات اينترنتي- مي توان يافت.

در گزارش سال گذشته «آکاماي»، فهرست 10 کشور منتشر شد که بر پايه آمارهاي تحليلي اين شرکت نزديک به 70 درصد از افزون بر 584 ميليون از يکتا «آي پي» آدرس هاي منحصر به فرد دنيا را در اختيار داشتند. همانند سال گذشته در گزارش امسال «آکاماي» نيز ايالات متحده باز هم با در اختيار داشتن بيشتر از 142/6 ميليون « IP » آدرس منحصر به فرد دنيا پيشتاز است و چين با 73/5 ميليون و ژاپن با 41/2 ميليون «آي پي» آدرس در رده هاي دوم و سوم جاي گرفته اند.

در رده هاي بعدي کشورهاي آلمان، فرانسه، کره جنوبي، بريتانيا، برزيل ايتاليا و اسپانيا قرار دارند که ورود ايتاليايي ها به اين فهرست به قيمت خروج کانادايي ها تمام شد.

سريع، سريع تر، سريع ترين

در گستره جهاني، سرعت اينترنت در سال جاري نسبت به متوسط بين المللي 2/1 مگابيتي سال گذشته حدود 23 درصد رشد داشته است. در اين ميان، کره جنوبي با ميانگين سرعت 14/4 مگابيت در ثانيه جلودار است و پس از آن هنگ کنگ ( 9/2 مگابيت در ثانيه)، ژاپن( 8/1 مگابيت در ثانيه)، هلند ( 7/5 مگابيت در ثانيه)، روماني( 6/6 مگابيت در ثانيه) رده هاي دو تا پنج سريع ترين ها را به خود اختصاص داده اند.

با آنکه ايالات متحده با ميانگين سرعت 5/3 مگابيت در ثانيه در جايگاه چهاردهم متوقف شده اما نسبت به سال گذشته ارتقاي رتبه 14 درصدي داشته است.

صدرنشينان فهرست دارندگان سريع ترين اينترنت دنيا را رها مي کنيم و به سراغ انتهاي ليست مي رويم جايي که لبناني ها با ميانگين 61 درصدي پهناي باند کمتر از 256 کيلوبيت در ثانيه خودنمايي مي کنند.اين مقايسه با توجه به ميانگين جهاني 3/3 درصدي (و 2 درصدي آمريکا) ارتباطات اينترنتي کمتر از 256 کيلوبيتي انجام شده است.

صدرنشيني آسيايي ها به لطف چشم بادامي ها

چندان عجيب نيست که در فهرست 100 شهر برتر دنيا با ميانگين سريع ترين ارتباطات اينترنتي، آسيايي ها ميدان داري مي کنند زيرا رده هاي گوناگون اين ليست در اختيار 61 شهر ژاپن و 5 شهر کره جنوبي و هنگ کنگ است.

با وجود نام هشت شهر ژاپن در ميان 10 شهر برتر، فخرفروشي اينترنتي اهالي سرزمين آفتاب تابان و شکوفه هاي گيلاس چندان عجيب نيست.

شهر ژاپني توکاي با ميانگين سرعت 13/2 مگابيت در ثانيه سرآمد شهرهاي جهان است و کره اي ها نيز پس از رقباي ژاپني به رده هاي نهم و دهم جدول رضايت داده اند.

سريع ترين اينترنت اروپايي در اختيار اهالي شهر «اليس» نروژ است که با داشتن ميانگين سرعت 8/1 مگابيت در ثانيه در رتبه 33 جهاني قرار گرفته تا خويشاوندان آمريکايي آنها(کاليفرنيا، استيتن آيلند و نيويورک) با ميانگين سرعت 7/8 و کسب رده هاي 39 و 40 به آنها رشک برند.

فهرست ايالتهاي آمريکا با بالاترين ميانگين سرعت دسترسي به اينترنت با نام دلوور با 7/5 مگابيت در ثانيه آغاز مي شود و پس از آن روهد آيلند( 6/8 )، نيوهمشاير( 6 )، کنکتيکت( 5/9 )، اينديانا ( 5/8 )، مين و ويرجينيا ( 5/7 )، کاليفرنيا و يوتا( 5/6 ) قرار مي گيرند.


ارتباطات اينترنتي موبايل

در گزارش «آکاماي» استفاده هاي اينترنتي موبايل نيز مورد توجه قرار گرفته است.

آمار و ارقام اين بخش با مشارکت شرکت اريکسون گردآوري شده و نشان مي دهد در سه ماهه نخست سال جاري ميلادي، ترافيک اينترنتي بر روي تلفن هاي همراه شاهد افزايش 130 درصدي بوده و حجم آن دو برابر ترافيک مکالمات صوتي شبکه هاي تلفن همراه است.

ميانگين سرعت اينترنت در اپراتورهاي برتر و صاحب نام تلفن همراه از نرخ هاي پايين 163 کيلوبيت در ثانيه آغاز شده تا سرعت هاي دسترسي بالاتر از 6 مگابيت در ثانيه ادامه مي يابد.

در اين گزارش، يک خدمات دهنده لهستاني تلفن همراه به عنوان دارنده سريع ترين ميانگين ارتباطات اينترنتي موبايل انتخاب شده است.

کانون هاي حملات اينترنتي

شايد بزرگترين تغيير جديدترين گزارش «آکاماي» را نسبت به موارد ساليان گذشته، رونمايي و پرده برداشتن از منابع حملات اينترنتي باشد.

اين نخستين بار است که نام ميانمار(برمه) به چنين فهرستي راه مي يابد و جايگاه اول را از آن خود مي کند. اما بايد ديد اول شدن در خرابکاري هاي اينترنتي مايه افتخار و مباهات است؟

در بازه زماني مورد استناد گزارش «آکاماي»، 13 درصد از ترافيک حملات اينترنتي، ريشه در برمه داشته است و آمريکايي ها نيز با ارتقاي جايگاه پيشين و اختصاص 10 درصد از حملات اينترنتي به خود از رتبه پنجم به جايگاه دوم رسيده اند.

روس ها با تغيير رويکرد سال گذشته خود سهم خود را از 10 درصد به 7/7 درصد کاهش داده اند و ايتاليايي ها باز هم صدرنشيني خود را در زمينه حملات اينترنتي مبتني بر شبکه هاي تلفن همراه تکرار کرده و مسؤوليت 25 درصد از حملات اينترنتي موبايل در سه ماهه نخست سال جاري ميلادي به آنها نسبت داده شده است.

... و اما ايران

همان گونه که پيش از اين اشاره شد با افزايش روزافزون سرعت دسترسي به اينترنت، ميانگين جهاني دسترسي به پهناي باند کمتر از 256 کيلوبيت در ثانيه روز به روز کاهش مي يابد و در گزارش جديد «آکاماي» به رقم 3/3 درصد رسيده است اما ايران با سهم 38 درصدي گويا همچنان قصد ندارد خود را به قافله جهاني نزديک کند.

ايران در فهرست دسترسي به اينترنت با ميانگين سرعت کمتر از 256 کيلوبيت در ثانيه پس از کشورهاي لبنان، ازبکستان، ليبي، بوليوي و نيجريه در مقام ششم قرار دارد که با روند جاري توسعه اينترنتي و اختلاف نظرهاي کنوني ميان مراجع تصميم سازي و اجرايي، هيچ بعيد نيست صدرنشين شود.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
نخود آش
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
2
12
انشالله به صدر جدول صعود میکنیم.اینترنت ملی با سرعت 600گیگ در صدم ثانیه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
sunrise
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
0
12
تو کشور ما با درشکه خون به مغز بعضی مسئولین میرسه اینترنت سرعت بالا و رسوندنش به خونه مردم پشکش.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۵:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
0
8
آفرین بر ما. واقعا گلی به گوشه جمال مسؤلین زیربط
علیرضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
0
7
وای خدا باورم نمیشه بالاخره ما تو یه چیزی ششم شدیم اون هم چی سرعت اینترنت!!!!!!!!
از خوشحالی در پوست خد نمی گنجم!
حالا اگر یکی ازمون درباره ی سرعت اینترنت پرسید با افتخار سرمون رو بلند می کنیم و میگیم رتبه ی ششم جهانی ولی از اول یا از آخرش رو نمی گیم ها!!!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
0
5
بنده خدا برین دعا بکنید همین اینترنت کم سرعت را هم از ما نگیرن بقیه پیش کششان
فرهاد
|
NETHERLANDS
|
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
0
11
اینا همش جو سازی شبکه های ماهواره ای و تبلیغات رسانه های معانده. ما سرعت اینترنتمان در حد فراتر از استانداردهای جهانی است. مدارکش هم موجوده!
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
0
7
مقام اول مال ماست. حق ماست. عراق و افغانستان و پاکستان و... که سخت بودن رو از نظر کمی سرعت پشت سر گذاشتم اینا که چیزی نیستند که. به زودی شاهد افتخاری دیگر در عرصه رکوردهای جهانی باشیم....
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
1
11
هردم از اين باغ بري مي رسد - تازه تر از تازه تري مي رسد
مباركه. ان شاء الله به زودي از آخر اول مي شويم. اين هم از ادعاي آقايان كه ما مي توانيم و ...همين بود؟!!!!!!!!!
نسل سوخته
|
FRANCE
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۱
0
9
سرعت! و باز هم سرعت ! در ایران. تعجب نکنید بابا مسابقه رسیدن به پست ومقام دهن کجی کردن به مردمه ،الآن رقابت خیلی نزدیکه و همه با سرعت دارن حرکت میکنن.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۱
0
4
نماد ديگري از مديريت جهاني....
پسر بختیاری
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۳
0
3
یعنی سومالی سرعت اینترنتش از ایران بیشتره؟
من رفتم خودکشی کنم...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۴
0
0
نظر من کو پس؟
:-(
نظرات بینندگان