arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۴۱۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۰۹ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۰
گزارش واشنگتن پست از بهشت زهرا؛

قیمت خانه ابدی در این قبرستان، از 150هزار تومان تا 10 میلیون است؛ اما دیگر گنجایش ندارد!

به تازگی، بلدوزرهای وارداتی از ژاپن در حال کندن هزاران قبر جدید بودند و کارگران در گرمای 100 درجه در حال کار بودند. نسیم تابستانی در حال وزیدن بود، در حالی که داغ دیدگان 5 نفر را در این محل جدید که به تازگی کنده شده بود، دفن کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
واشنگتن پست در گزارشی تحت عنوان "در قبرستان اصلی تهران، فضا در حال کاهش است" نوشت:  مردانی که اشک از جشمانشان جاری است، جسد زنی به نام زهرا یوسفی زنی خانه دار که به دلیل کهولت سن درگذشته است را بر روی شانه ی خود می گذارند.



به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری تحلیلی انتخاب Entekhab.IR، زنان با چادرهای مشکی داد و فریاد می کنند و به جمعیت می پیوندند که دوستان و آشنایانشان را به آرامگاه ابدی می رساندند. اینجا، مکانی گرم و خاکی و در حاشیه ی جنوبی پایتخت ایران است.

قبرستان بهشت زهرا مکان اصلی دفن اجساد در تهران است.

آنسوتر، ابراهیم کریمی که نانواست بر سر قبر آیت الله بهشتی که به همراه 71 مقام دولتی ایران در انفجار کشته شدند، گریه می کند.

وی می گوید: من هر هفته بر سر مزار این افراد می آیم. افرادی که اینجا خوایبده اند، برای ما مقدس هستند.

"شهروندان عزیر! لطفا، با ایستادن در یک مکان برای مدت طولانی، فرایند  تشییع جنازه را مختل نکنید"  این صدایی ضبط شده بود که از بلندگو پخش میشد.

صدها نفر منتظر انجام این سنت ها(مراسم تشیع جنازه و دفن) بودند، که با نمازی شروع و با دفن به پایان می رسید.

این مکان وسیع که بهشت زهرا نام دارد از روی نام یک زن مقدس شیعیان گرفته شده است. این قبرستان اصلی شهر تهران است که بسیار سرش شلوغ است!  15 هزار نفر در روز به اینجا می ایند و 150 تشییع جنازه در روز در این مکان انجام می شود.

روزهای آخر هفته نیز، نیم میلیون نفر بر سر مزار مردگانشان می آیند.

همچنین قسمتی جداگانه، در این قبرستان برای شهدای کشور تخصیص داده شده است.

این قبرستان یکی از بزرگترین ها در جهان است که به لحاظ تعداد جسد و مقبره،  روز به روز شلوغ تر هم می شود!

 در 4 دهه اخیر که بهشت زهرا در حال به خاکسپاری جسد است، این مکان تبدیل به آرامگاه 1.6 میلیون نفری شده است. اما با پر شدن سریع قبرها و فضای کمی که برای توسعه ی این مکان باقی مانده دیگر جا و فضا در این قبرستان در حال تمام شدن است.

این قبرستان در سال 1969 در تهران آغاز به کار کرد. یعنی دقیقاً زمانی که تهران به سرعت در حال رشد بود و شهرداری قصد داشت که انجام کارهای سنتی مرسوم در تشییع جنازه ها را در حرم ها و مساجد محدود و آنها را متمرکز در یک جای مشخص کند.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری تحلیلی انتخاب Entekhab.IR، دو سال پیش، شهرداری تهران یک زیر گذر 200 یاردی ساخت تا یک قطعه زمین را در طرف دیگر بزرگراه به بهشت زهرا وصل کند.

به تازگی، بلدوزرهای وارداتی از ژاپن  در حال کندن هزاران قبر جدید بودند و کارگران در گرمای 100 درجه در حال کار بودند. نسیم تابستانی در حال وزیدن بود، در حالی که داغ دیدگان 5 نفر را در این محل جدید که به تازگی کنده شده بود، دفن کردند.

اسماعیل دانش پژوه یکی از سخنگویان این قبرستان می گوید: برای استفاده ی مناسب از فضا، هر قبر فضای کافی برای 3 جسد دارد.

وی در ادامه نقشه ای بیرون آورد و نشان داد که مدیریت قصد داد که 400 هزار جسد را در زمینی جدید جای دهد.

این سخنگوی قبرستان بهشت زهرا گفت: این قبرها ارزان ترین هستند و حدود 150 دلار قیمت دارند. اما قبرهایی که در مکان قدیمی بهشت زهرا است جایی که درختان کاج و با شاخه های بلند وجود دارد می تواند قیمتی به اندازه ی  10 هزار دلار داشته باشد.

دانش پژوه می گوید: اما اینجا واقع جای خوبیست.



مسئولان در مورد گنجایش بهشت زهرا سخن نمی گویند، اما سخنگو می گوید: شهرداری به دنبال جای جدید است. اما ببیار سخت است چون مردم به دنبال جایی نزدیک هستند اما نمی خواهند که در کنار قبرستان زندگی کنند.

وی افزود: ما دو مکان به طرز پنهانی زیر نظر داریم اما باید مکان آنها را قبل از اینکه اعلام کنیم بخریم.

در قسمت جدید بهشت زهرا، یک مداح در حال تحسین یک مرحوم، دیده می شود. دو بلندگو توسط خانواده ی مرحوم به قیمت 45 دلار اجاره شده بود که در رقابت با دیگر تشییع جنازه ها و مداح ها بود!

مداح در حالی که اعضای خانواده گریه می کنند و خاک بر روی جسد خود می ریزند، می گوید: لطفا خرما بخورید و خانواده مرحوم  را مفتخر کنید.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری تحلیلی انتخاب Entekhab.IR، مسئولان ایران دلیل دیگری هم برای پر کردن بهشت زهرا دارند: اینجا مکانی مهم در تاریخ انقلاب اسلامی ایران است. ایت الله خمینی پس از بازگشت ذر این محل سخنان تاریخی به زبان آورد.

امروز، خانواده ها به صورت هفتگی به شهدای خود در این محل سر می زنند.

یک سیستم بلوتوثی در بهشت زهرا به شما کمک می کند قبرها و دیگر مکان ها را پیدا کنید.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
آرش
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
0
3
بزرگراه بهشت زهرا خیلی باحاله. به قول دوستان، بزرگراه قیامته. وقتی در جهت بهشت زهرا حرکت می کنی، کنار خیابان فقط گل می فروشند و گلاب. کسی به چیز دیگه ای نیاز نداره! همه با هم مهربونند و کسی برای کسی بوق نمی زنه. انگار همه به این فکر می کنند که اول و آخر هممون اینجاست. پس کمی آهسته تر !
اما مسیر برگشت... گاز بده و لایی بکش. چراغ و بوق پشت سر هم. همه دارند فرار می کنند. کنار خیابان هم خبری از گل و گلاب نیست به جای آن سبزی و میوه می فروشند. نمی دونم چرا این دو لاین بزرگراه اینقدر با هم فرق می کنه و چرا احساسی را که در فضای بهشت زهرا به جانمون می نشینه ، هنوز از درب بهشت زهرا بیرون نیامده فراموش می شه.
همه یقین داریم که روزی می میریم ولی باز اکثرمون تصور می کنیم که این روز حداقل برای من خیلی دور است و حالا حالا نمی میرم ! اما واقعیت چیز دیگریست .
خدایا به ماه مبارک رمضان قسمت می دهیم ، ما را آمرزیده از دنیا ببر
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
2
2
از این به بعد می خواید مرده ها رو بسوزونید پودرشو بدین به خانواده ها هم بهتره هم جا کمتر می گیره
J.V.K
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۱
0
0
ma 2shanbe gozashte baraye yeki az aghvam ghateh228 ke ghateh mamulii ham hast kharidim15 milyun sare nabshe
نظرات بینندگان