پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : رحمان سيفيآزاد دربارهي حذف بخشهاي نقد و تحليل فيلمها از برنامههاي تخصصي سينمايي، گفت: به عقيده من تمام فيلمها نياز به نقد و تحليل ندارند؛ چرا كه سطح آگاهي مخاطب بالا رفته و خود مخاطب صاحب تحليل و ديدگاه است.
مدير گروه فيلم و نمايش شبكه چهار سيما در گفتوگو با خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: نقد به معني اين است كه ارزش وزني يك فيلم از لحاظ كيفي به گونهاي باشد كه بتوان دربارهي آن گفتوگو كرد؛ بنا بر اين نظر، فيلمها بايد قابليت نقد داشته باشند.
وي در ادامه در پاسخ به اينكه آيا حذف بخشهاي نقد و تحليل از برنامههاي سينمايي شبكه باعث از دست دادن مخاطبان خاص نميشود؟ خاطرنشان كرد: همان طور كه گفته شد فكر نميكنم همهي فيلمها نياز به نقد داشته باشند، چراكه اين موضوع ماجراي تحليل را به نوعي تكراري كرده است؛ اكثر مخاطبان شبكه چهار شامل قشر تحصيلكرده و فرهيختهي جامعه هستند و نيز خودشان صاحب ديدگاه هستند و اين مساله باعث رويگرداني مخاطبان نميشود.
وي ادامه داد: در راستاي اين موضوع ميتوان برخي پيامها را كه لازم است مخاطب در جريان آن قرار گيرد، به اطلاع رساند اما نه براي همهي فيلمها؛ به عقيده من در حال حاضر سطح سينماي جهان و نوع فيلمهايي كه ساخته ميشود، نياز آنچناني به نقد و تحليل ندارند.
همچنين سيفي آزاد در پاسخ به اين پرسش ايسنا كه آيا انتقال برنامههاي تخصصي سينمايي از گروه فيلم و سريال به گروه تامين برنامه، به معناي نگاه عوامانهتر به اين برنامهها نيست؟ گفت: به نظر من با اين اتفاق مسؤولان تلويزيون به دنبال آن هستند تا شكل جديدي را اجرايي كنند. اما اين مساله هيچ ربطي به اينكه كجا اين فيلمها انتخاب شوند ندارد؛ چراكه همهي فيلمها تاميني هستند و نيز تمام شبكهها دوست دارند بهترين فيلمها را متناسب با مخاطبان خود انتخاب كنند.
وي افزود: اگر مدت زمان كوتاهي بگذارد و شرايط مهيا شود، دستاندركاران در پي انتخاب و پخش بهترينها هستند.
مدير گروه فيلم و نمايش شبكه چهار سيما درباره پخش فيلمهاي تكراري از اين شبكه، يادآور شد: پخش فيلمهاي تكراري يك امر مرسوم است؛ در تمام تلويزيونهاي دنيااز جمله ايران، پخش فيلمهاي تكراري خوب است؛ به دو دليل، يكي اينكه امكان ديده شدن فيلمها را فراهم ميكند؛ به اين خاطر كه اگر مخاطبي در بخش اول فيلم فرصت تماشا نداشته اين بار فرصت پيدا ميكند تا آن را تماشا كرده و برايش جذابيت داشته باشد. دوم اينكه فضاي جذاب يك داستان در تكرارش لذتي ديگر دارد؛ به عنوان مثال زماني كه شما بار اول با ذوقزدگي تمام داستان را دنبال ميكنيد، در دفعات بعد با لايههاي زيرين فيلم آشنا ميشود؛ در واقع با تكرار فيلمها نكتههايي كه در نگاه اول دستگير مخاطب نميشود، روشن ميشود.