arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۴۴۰
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۱ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۰

آمنه: خوشحالم كه با این گذشت مجید و خانواده‌اش را شرمنده كردم

روز گذشته در میان ناباوری حاضران در بیمارستان دادگستری وقتی همه در انتظار اجرای حكم كور شدن عامل اسیدپاشی بودند، به یكباره، آمنه (قربانی اسیدپاشی) خواستار توقف حكم شد و بریده، بریده گفت: من او را بخشیدم،‌ حكم را متوقف كنید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روز گذشته در میان ناباوری حاضران در بیمارستان دادگستری وقتی همه در انتظار اجرای حكم كور شدن عامل اسیدپاشی بودند، به یكباره، آمنه (قربانی اسیدپاشی) خواستار توقف حكم شد و بریده، بریده گفت: من او را بخشیدم،‌ حكم را متوقف كنید.

به گزارش جام‌جم، ساعات پایانی روز شنبه، وقتی تلفن خانه آمنه به صدا درآمد، فرد تماس‌گیرنده از او خواست صبح یكشنبه در پلیس آگاهی حضور پیدا كند. وقتی آمنه علت حضور در آگاهی را سوال كرد، فرد تماس‌گیرنده از او خواست ساعت 30/6 صبح در این محل حضور پیدا كند.

پس از قطع تماس تلفنی دلشوره به سراغ آمنه آمد، اما می‌دانست حضور او در پلیس آگاهی بی‌ارتباط با پرونده مجید ـ عامل اسیدپاشی ـ نیست. همان جوانی كه آبان سال 83 ناجوانمردانه با اسید به آمنه حمله‌ور شد و با گرفتن بینایی و زیبایی این دختر جوان، زندگی‌اش را تباه كرد.

آمنه، همراه بستگانش صبح دیروز در پلیس آگاهی حضور یافت و در این محل پس از گفت‌وگو با قاضی امیرآبادی معاون دادستان و سرپرست دادسرای جنایی و جمشیدی قاضی اجرای احكام متوجه شد، امروز همان روزی است كه 7 سال انتظارش را كشیده بود تا عامل اسیدپاشی را از ناحیه 2 چشم قصاص كند.

قاضی امیرآبادی و قاضی جمشیدی به همراه مسوولان آگاهی بار دیگر از او خواستند تا گذشت كند، اما آمنه تنها خندید و سكوت كرد. دقایقی بعد آمنه به همراه پدر، مادر و برادرش عازم بیمارستان دادگستری شدند و قرار شد برادر آمنه به نیابت از خواهرش حكم را اجرا كند.

حوالی ساعت 8 آمنه به همراه برادرش وارد اتاقی شدند كه قرار بود حكم اجرا شود. به فاصله كمی از او مجید (عامل حادثه) قرار داشت او با دیدن آمنه شروع به فحاشی كرد و گفت: او دروغ می‌گوید، او نابینا نشده است و...

در تمام این لحظات آمنه تنها لبخند می‌زد، تقریبا همه ناامید شده بودند و زمانی كه برادر آمنه قطره‌چكان را در دست گرفت تا با ریختن اسید حكم را اجرا كند، آمنه در حالی كه صدایش می‌لرزید گفت: دست نگهدارید، من او را بخشیدم.

این جملات در فضای بسته اتاق با پژواكی كه داشت موجب سكوت همگان شد. مجید ابتدا تصور می‌كرد همه چیز را خواب می‌بیند. آمنه بار دیگر گفت: من چشم‌های مجید را به او بخشیدم تا همگان بدانند در اوج قدرت هم می‌توان بخشید.

مجید كه برای دقایقی شوكه شده بود به یكباره با صدای بلند شروع به گریستن كرد و خود را به پای آمنه انداخت و مدام فریاد می‌زد، اشتباه كردم، ترا به خدا مرا ببخش و صدای هق‌هق گریه‌اش در اتاق طنین‌انداز شد. اولین فردی كه از محل اجرای حكم بیرون آمد، یكی از پزشكان بیمارستان بود، صورت این پزشك موجی از رضایت را نشان می‌داد.

مادر آمنه بی‌صبرانه منتظر بیرون آمدن دخترش بود و وقتی شنید كه آمنه گذشت كرده، به پهنای صورتش اشك ریخت و گفت: دخترم با شجاعت تمام انسانیت را به تصویر كشید، او دختر من است، دختری كه 7 سال با هزاران مشكل آواره دیار غربت شد تا خود را مداوا كند؛ اما امروز او از بزرگ‌ترین آزمون زندگی سربلند بیرون آمد و...

آمنه در یكی از روزهای آبان 83 در حوالی پل سیدخندان از سوی جوانی به نام مجید كه با او در یك دانشگاه تحصیل می‌كرد با اسید مورد حمله قرار گرفته بود. با دستگیری متهم قاضی وقت شعبه 6 دادسرای جنایی دستور تحقیق از متهم را صادر و متهم اعتراف كرد وقتی با پاسخ منفی آمنه برای خواستگاری روبه‌رو شده مرتكب این جنایت شده است.با محاكمه متهم سرانجام وی به قصاص و دیه در حق آمنه كه در پی این حادثه هر دو چشم و زیبایی صورتش را از دست داده بود، محكوم شد اما در نهایت آمنه صبح دیروز، در میان ناباوری همه، او را بخشید.

با گذشت آمنه از قصاص، متهم (مجید)‌ از جنبه عمومی حكم بار دیگر محاكمه و حكم قانونی در ارتباط با وی صادر خواهد شد.

تقدیر كمیسیون حقوق بشر اسلامی از آمنه

كمیسیون حقوق بشر اسلامی از اقدام آمنه بهرامی در صرف‌نظر كردن از اجرای حكم قصاص علیه محكوم پرونده تقدیر كرد.

به گزارش ایسنا، دربیانیه كمیسیون حقوق بشر اسلامی تأكید شد كه اگر چه قصاص بنا به تصریح قرآن كریم حق زیان‌دید‌گان است و مایه تضمین حیات انسان هاست و نوعی بازدارندگی را در جهت رعایت حقوق متقابل بین همه انسان‌ها تحكیم می‌بخشد ولی به صراحت آیات شریفه قرآن كریم اگر فرهنگ عفو و گذشت و انسان‌دوستی درسطح كلان جامعه تحقق یابد اصولا بستری شكل می‌گیرد كه انسان‌ها دست به جنایت علیه همنوع خود نمی‌زنند و از همین رو گسترش عفو و گذشت و احسان در اسلام همواره مورد تأكید قرار گرفته است.

گفت‌وگو با آمنه

با گذشت آمنه از اجرای حكم كور شدن خواستگار كینه‌جو، خبرنگار ما با او گفت‌وگو كرده است.

چه زمانی اطلاع پیدا كردی قرار است حكم اجرا شود؟

می‌دانستم حكم دیر یا زود اجرا خواهد شد، اما نمی‌دانستم قرار است حكم یكشنبه اجرا شود. یك هفته پیش مسوولان قوه قضاییه در تماس با پدر و مادرم خواسته بودند به كشور بازگردم و برای پیگیری پرونده در دادسرا حاضر شوم. من نیز از اسپانیا به ایران آمدم.

7 سال انتظار برای اجرای حكم و لحظه آخر گذشت، چرا از قصاص گذشت كردی؟

7 سال تمام تلاشم این بود كه به همه ثابت كنم، مجازات سختی برای اسیدپاشی وجود دارد و امروز در اوج قدرت او را بخشیدم تا كار بزرگی انجام دهم زیرا در گذشت لذتی هست كه در انتقام نیست .

یعنی عوامل دیگر از جمله درخواست والدین و بستگان و دوستان تاثیری در این گذشت نداشت؟

وقتی روز 24 اردیبهشت به دلایلی كه هنوز نمی‌دانم چرا اجرای حكم مجید متوقف شد، مسوولان اعلام كردند حكم به تعویق افتاده است، در آن موقع اجرای این حكم در دنیا سر و صدای زیادی به پا كرد، همه منتظر بودند تا ببینند سرانجام این حكم چه خواهد شد و من نخواستم چهره كشورم در دنیا بد تصویر شود. خواستم همه بدانند ما مردمان بزرگی هستیم. من برای گذشت دلایل خودم را داشتم از جمله احترام به 2 عزیز كه خیلی به آنها علاقه دارم و خانواده‌ام كه در این مدت زحمات زیادی برای من كشیده‌اند.

اكنون چه احساسی دارید؟

همه خوشحال هستیم و احساس می‌كنم همه چیز برای من رنگ و بوی خاصی گرفته است و خوشحالم كه با این گذشت مجید و خانواده‌اش را شرمنده كردم. می‌دانم كه مردم نیز از گذشت من خوشحال شدند اما امیدوارم ما انسان‌ها به رشدی برسیم كه به خود اجازه ندهیم با اسید زندگی دیگران را تباه كنیم...
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
0
1
واقعا بخشیده یا بخشوندندش؟ امیدوارم این جنایات برای همیشه پاک بشه
محسن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
0
2
ولي اون پسر بايد مجازات و شكنجه بشه.
یروز
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
0
0
آمنه خانم شما بسیار بزرگوار هستید ولی فکر نمیکنید روزنه امیدی برای افراد خودکامه وسنگدل بوجود آورده اید . میبایست این فرد به بدترین شکل ممکن قصاص میشد تا این دسته آدمهای بیمقدار بدانند که چه مجازاتی در انتظارشون هست .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
0
1
یک نکته خبری:دیشب اخبار گفت مجید از کرده خود بسیار پشیمان و ناراحت بود .اگر ایشان در این 6 سال زندان ناراحت یا پشیمان بود چرا حتی یک موی سرش هم سفید نشده بود؟ چرا یک حالت ناراحتی در چهراه اش نبود ؟چرا دندانهایش سفید ومرتب بود.؟بابا این مجید مثل بادنجان بم است آفت ندارد.تا فهمید که باید دیه بدهد و بدون پرداخت دیه نمیتواند به خانه رود و باید زندانی باشد .شروع کرد به بی حرمتی کردن به آمنه و خانواده اش.بابا جان آخر اینگونه افراد لیاقت زنده ماندن ندارند. تمام.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
قصاص چشم در برابر چشم کار جالبی نیست اما من نمی فهمم چرا نباید آدمی به کثیفی مجید که هنوز هم از کرده خود پشیمان نیست و مدام فحاشی میکند نباید حبس ابد بگیرد؟؟؟ به نظرم کارش از قتل عمد هم کثیف تر است و بدتر از همه اینکه خود را طلبکار هم می داند... فقط حبس ابد...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
0
0
این قضیه مشکوکه، یه دلیلش این که تا به حال اسید پاشی زیادی صورت گرفته ولی هیچکدوم قصاص نشدن.
نتیجه اینکه باز هم منتظر اتفاقاتی از این دست باشید.
محمدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۱
0
0
آمنه خانم بزرگی کرد،ولی به نظرم این ترحم برپلنگ تیز دندان است زیرا انسان نمایان دیو صفت می تواننددیگران را از نعمت خدادادی محروم کنند. به راستی که خوب شد آمنه خانم جواب مثبت به خواستگاری چنین حیوان صفتی رانداد.زیرا اگر این انسان نما آمنه را دوست داشت بایددرصورت گرفتن جواب منفی خودکشی می کرد ونشان می داد که عاشق است و عاشقی خصلت انسانی است. درحالیکه کسی که صفت حیوانی ودرنده خویی دراو غالب باشددرصدد ضربه به دیگران وگرفتن هستی از آنها است
نظرات بینندگان