arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۴۵۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۴ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۰

موضوع گرفتن غرامت از عراق به زمان مناسبی موکول شود!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موضوع دریافت غرامت از عراق باید به مسئولان نظام سپرده و در زمان مناسب آن انجام شود، گفت: در شرایط فعلی اولویت نظام جمهوری اسلامی برای ارتباط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ... با کشور عراق است.

به گزارش انتخاب؛"غلامرضا کرمی" درباره عدم پرداخت غرامت جنگی ایران از سوی عراق، گفت: یکی از مواردی که برای اصلاح پیش­بینی شده، بحث گرفتن غرامت ایران از عراق است؛ اما آنچه در حال حاضر اهمیت دارد توجه به موضوعات دیگری است که باید در قالب قطعنامه ۵۹۸ اصلاح شود.

نماینده کرمان و راور با بیان این ما در شرایط فعلی با کشوری روبرو هستیم که در حال برقراری ثبات است، افزود: با توجه به روابط خوبی که بین جمهوری اسلامی ایران و عراق برقرار شده، من معتقدم بحث گرفتن غرامت باید به زمان مناسب تری موکول شود.

رئیس کمیته دفاعی مجلس با تاکید بر این که تصمیم­گیری در این زمینه باید به مسئولان جمهوری اسلامی سپرده شود، خاطرنشان کرد: با این اقدام مسئولان نظام با در نظر گرفتن تدابیر لازم و پیش بینی شرایط  می توانند در زمان مناسب و بر اساس مصلحت اندیشی راجع به زمان طرح این موضوع تصمیم­گیری کنند.

کرمی ادامه داد: در چنین فضایی که ایران در تلاش است تا روابط خود با عراق را استحکام بخشیده و به دنبال حل مسائل مربوط به مرزهاست به نظر می‌رسد که طرح موضع درخواست غرامت از سوی ایران چندان سنجیده نباشد.

او با بیان این که قطعا به مرور زمان موارد باقی‌مانده در قطعنامه ۵۹۸ اجرایی خواهد شد، افزود: بهتر است تصمیم گیری در مورد اعلام زمان دریافت غرامت از عراق به مسئولان نظام و بر اساس مصلحت اندیشی مجموعه نظام انجام شود، چرا که با این اقدام قطعا در زمان مناسب به این موضوع پرداخته خواهد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در شرایط فعلی اولویت اصلی نظام را برنامه‌ریزی  برای ارتباطات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و... بین دو کشور ایران و عراق اعلام کرد.  

براساس قطعنامه ۵۹۸شورای امنیت سازمان ملل متحد، عراق پس از ۸سال جنگ تحمیلی متجاوز شناخته شد و طبق این قطعنامه ملزم به پرداخت غرامت به  جمهوری اسلامی ایران شد.

هفته پیش کمیته غرامت‌ها وابسته به سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای اعلام کرد که عراق یک مرحله دیگر از غرامت های جنگی ناشی از تجاوز این کشور به خاک کویت  را به  ارزش یک میلیارد و ۶۰ میلیون دلار  پرداخت کرد.

پرداخت غرامت جنگی به کویت از سال ۱۹۹۴ آغاز شده و این کشور تاکنون۳۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار غرامت جنگی دریافت کرده و حدود ۱۹ میلیارد دلار نیز باقی مانده است.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
0
1
زمان ديگري يا زمان موهومي ؟؟
ناشناس شناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۱
0
1
خاک بر سر ما! با این ...
نظرات بینندگان