arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۴۵۷
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۴ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۰

کاتوزیان: نام ادیان را بر خطوط لوله انتقال گاز نگذاریم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان این که صادرات روزانه ۱۱۰ میلیون مترمکعب گاز به عراق و سوریه به شتاب‌بخشی در تکمیل طرح‌های توسعه میدان گازی پارس جنوبی و به تولید رسیدن چهار فاز دیگر از این میدان مشترک بستگی دارد، گفت: نهادن نام اسلامی بر یک خط لوله، اقدام مناسبی نیست، زیرا از این پس باید منتظر تولد خط لوله‌هایی با نام‌های ادیان دیگر باشیم.

به گزارش انتخاب؛ "حمیدرضا کاتوزیان" با بیان این که نام ادیان را بر خطوط لوله انتقال گاز نگذاریم، گفت: این‌که نام خط لوله‌ای را خط لوله اسلامی بگذارند، اقدام بیهوده و بی‌معنی است، زیرا با این روال باید منتظر ساخت خط لوله‌هایی با نام‌های خط لوله مسیحی، یهودی و دیگر ادیان باشیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلام‌شهر در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: مهم این است که اهداف ساخت خط لوله با کمترین هزینه و بهترین روش تحقق یابد.

کاتوزیان با بیان این‌که برای انتقال ۱۱۰ میلیون مترمکعب گاز به دو کشور عراق و سوریه باید گاز فازهای جدید پارس جنوبی نیز به مدار تولید وارد شود، بیان کرد: برای صادرات روزانه ۱۱۰ میلیون مترمکعب گاز به کشورهای عراق و سوریه باید چهار فاز دیگر پارس جنوبی نیز به بهره‌برداری برسد.

وی تأکید کرد: مسئولانی که طرح این خط لوله را تدوین کرده‌اند و به دنبال اجرای آن هستند، به‌طور طبیعی برای راه‌اندازی چهار فاز جدید پارس جنوبی هم برنامه‌ریزی کرده‌اند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس یادآور شد: ساخت این خط لوله به طول پنج‌هزار و ۶۰۰ کیلومتر، در بهترین حالت به چهار یا پنج سال زمان نیاز دارد که پیش‌بینی می‌شود در صورت برنامه‌ریزی و مدیریت مناسب، فازهای جدید پارس جنوبی هم در این مدت به بهره‌برداری برسند و گاز مورد نیاز این خط لوله را تأمین کنند.

هاب گازی خاورمیانه در ایران شکل می‌گیرد

بزرگترین قرارداد صادرات و ترانزیت گاز طبیعی منطقه خاورمیانه در روز سوم مردادماه جاری با حضور "محمد علی‌آبادی" سرپرست وزارت نفت ایران، عبدالکریم لعیبی وزیر نفت عراق و  "سفیان العلاو" وزیر نفت و منابع معدنی سوریه در بندر عسلویه امضا شد.

به گزارش انتخاب به نقل از خانه ملت؛ مذاکره‌های گازی ایران، عراق و سوریه از سال ۱۳۸۸ برای صادرات و ترانزیت گاز طبیعی به‌طور جدی و با برگزاری نشست‌های سه جانبه در تهران، دمشق و بغداد آغاز شده بود و سه کشور در آخرین نشست خود بر روی کلیات پیش‌نویس توافق‌نامه به منظور انتقال، ترانزیت و صادرات گاز طبیعی به توافق رسیده بودند.

تفاهم‌نامه صادرات گاز ایران به کشورهای عراق و سوریه و از آنجا به لبنان و مدیترانه بنابر اعلام مراکز رسمی حدود ۱۰ میلیارد دلار ارزش دارد و تاکنون چند فاینانسور اروپایی برای تأمین منابع مالی این خط لوله انتقال گاز طبیعی اعلام آمادگی کرده‌اند.

بر اساس اعلام مسئولان این سه کشور اسلامی در صورت تأمین منابع مالی میان سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ میلادی امکان بهره‌برداری از خط لوله گاز اسلامی با مشارکت تمامی کشورها فراهم می‌شود.

نظرات بینندگان