arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۵۲۹
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۰۰ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۰

محمود دولت آبادي: ما فرزندان نان و قناعت هستيم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نويسنده رمان معروف «کليدر» گفت: ما فرزندان نان و قناعت هستيم، ولي بر اين مسأله هم تأکيد مي کنم که هر کسي حق دارد از رهگذر زحمتي که مي کشد، زندگي کند. اگر کتاب «کلنل» مجوز بگيرد و منتشر شود، ممکن است حق التأليف مناسبي گير من بيايد و اين حق من است.

در ادامه برنامه «ديدار با اهل قلم» که توسط مؤسسه شهر کتاب برگزار مي شود، عصر روز يکشنبه محمود دولت آبادي در آستانه ورودش به 71 سالگي با خوانندگان آثارش به گفتگو نشست.

وي گفت: من بعد از «کليدر» نوشتن داستاني را شروع کردم که متأسفانه انتشارش در کشور ما تاکنون ممنوع است؛ «کلنل».دولت آبادي اين اثر خود را پلي مابين «کليدر»، «روزگار سپري شده مردم سالخورده» و «سلوک» توصيف کرد و با اشاره به سپري شدن 30 سال از موضوع کتاب و 26 سال از پايان نگارش آن گفت: اگر مانند پرونده هاي جزايي و جنايي هم با آن برخورد مي شد، الان مشمول مرور زمان شده بود و بايد منتشر مي شد!

خالق «آن ماديان سرخ يال» به اين سؤال که «به عنوان يک نويسنده، آيا دغدغه نان داريد؟» پاسخ منفي داد و با بيان اينکه «هيچ وقت در اين مملکت دغدغه نان نداشته ام» اين بيت از شيخ اجل را که «اندرون از طعام خالي دار/ تا در آن نور معرفت بيني» نقل کرد و گفت: من از دهات کوير مي آيم و در آنجا ما نان مي خورديم و گاهي هم آبگوشت و اگر هم گير مي آمد، ماست و لبنيات.
نظرات بینندگان