arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۵۲۹۳
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۰۹ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۶

لزوم ارائه برنامه اجرایی دولت برای "تولید ملی و اشتغال" به مجلس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس مجلس شورای اسلامی به کمیسیون‌های تخصصی مجلس ماموریت داد با همکاری مرکز پژوهش‌ها، نحوه حمایت از تولید ملی و اشتغال و جهش صادراتی را در حوزه کاری خود بررسی و اقدامات لازم را با دستگاه‌های اجرایی مربوطه سامان دهند.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس اظهار کرد: شعار "اقتصاد مقاومتی؛ تولید ملی و اشتغال" که رهبری برای سال جاری اعلام کرده‌اند و سخنرانی پر مغز ایشان در ابتدای سال مهمترین مساله اساسی کشور را مورد توجه همه قرار داد.

وی با تاکید بر اینکه «همه بخش‌های کشور باید فرصت کارآفرینی را در سال جاری مهمترین وظیفه خود تلقی کنند» افزود: آنچه که استقلال کشور حتی از جهت سیاسی و فرهنگی را تضمین می‌کند، امنیت ملی را تحکیم می‌بخشد و عزت ملی را تامین می‌کند و جایگاه ملت را به پیش می‌برد داشتن اقتصاد پویا و ثروت‌زا متکی بر تولید ملی و برون گرا و صادرات محور است.

لاریجانی تصریح کرد: تمرکز بر تولید ملی، جلوگیری از قاچاق و ایجاد اشتغال برای جوانان علاوه بر یک نیاز واقعی در حوزه اقتصاد یک عامل مهم تعیین کننده در حوزه سیاسی، فرهنگی و امنیتی است. زیرساخت‌های کشور در زمینه‌های مختلف، آمادگی جهش در تولید و صادرات را فراهم کرده و عزمی محکم با روحیه‌ای مجاهدانه دستیابی به این مهم را آسان می‌کند.

وی یادآور شد: مجلس شورای اسلامی ساماندهی بسترهای لازم جهت جهش در کارآفرینی و صادرات را بر خود فرض می‌داند و خوشبختانه در چند سال اخیر قوانین مهمی در تسهیل فضای کسب و کار و ایجاد فضای مناسب برای سرمایه گذاری تصویب شده و مخصوصا در برنامه ششم در هر بخش تکالیف روشنی در بخش صنعت، معدن، کشاورزی، آموزش، خدمات و عمران در نظر گرفته شده که اجرای درست این قوانین جهش در تولید ملی، صادرات و ایجاد اشتغال را برای کشور سامان خواهد داد.

رئیس مجلس با تاکید بر لزوم ارائه برنامه اجرایی دولت برای تولید ملی و اشتغال به مجلس اضافه کرد: چنانچه علاوه بر قوانین موجود نیازهای دیگری از نظر قانونگذاری در جهت حمایت از تولید ملی و اشتغال دارند، هر چه سریعتر به صورت لایحه ارائه کنند تا در مجلس بررسی شود.

لاریجانی همچنین گفت: از آنجا که برنامه ششم مسیر اصلی کشور را در چند سال آینده مشخص کرده و محوریت آن تحقق اقتصاد مقاومتی است هر کمیسیون تخصصی در حوزه عمل خود گروهی را جهت پیگیری اجرای قانون برنامه مشخص کند تا به موقع آئین نامه‌ها و دستورالعمل‌ها توسط وزارتخانه‌ها تدوین و به تصویب برسد. همچنین دستگاه های اجرایی نحوه کار خود را در اجرای قانون برنامه مشخص کنند و کمیسیون مربوطه را در جریان قرار دهند. کمیسیون‌های تخصصی هم هر شش ماه، یک گزارش از نحوه اجرای قانون برنامه ششم به مجلس ارائه کنند.

وی همچنین گفت: کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی که اخیرا اعضای آن در مجلس تعیین شده، بر موضوع تولید ملی و اشتغال متمرکز شود و نحوه اجرای چند قانون تسهیل فضای کسب و کار و رفع موانع تولید را پیگیری کنند و نحوه حمایت از تولید ملی کشور را توسط دستگاه‌های اجرایی پیگیری کنند و چنانچه نیاز به قانونگذاری در زمینه تسهیل فضای کسب و کار وجود داشته باشد، به مجلس ارائه طریق کنند و حداقل دو گزارش در سال جاری به مجلس بدهند.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: کمیسیون‌های تخصصی مجلس با همکاری مرکز پژوهش ها نحوه حمایت از تولید ملی و اشتغال و جهش صادراتی را در حوزه کاری خود بررسی کنند و اقدامات لازم را با دستگاه های اجرایی مربوطه سامان دهند و ظرف یک ماه آینده برنامه کاری سال خود را به هیات رئیسه ارائه کنند و تا پایان سال دو گزارش در این زمینه به مجلس ارائه کنند. هیات رئیسه نیز پیگیری لازم را در این موارد خواهد داشت.

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که با تدابیر رهبری معظم و همت سه قوه سال 96 شاهد ارتقاء تولید ملی و بهبود شرایط اشتغال در کشور باشیم.

لاریجانی در بخش دیگری از نطق پیش از دستور خود ضمن تبریک آغاز سال جدید گفت: امیدوارم به یمن ورود به ماه رجب در ابتدای سال جدید خدا برکات خود را بر ملت عزیز نازل کند.

وی در پایان افزود: حجم مسافرت ها در این ایام نیازمند تدابیر دستگاه های مسئول بود که لازم است از همه عزیزانی که تلاش مضاعفی در این زمینه داشتند به خصوص نیروهای مسلح به خاطر تلاششان برای تامین امنیت، نیروی انتظامی و پلیس که شبانه روزی خدمت کردند تشکر کنم. همچنین نیروهای امداد، هلال احمر، وزارت بهداشت، آتش نشانی، وزارت راه، سازمان میراث فرهنگی و وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صنعت امکانات مورد نیاز مردم را فراهم کردند و وزارت کشور، استانداران، فرمانداران و بخشداران در تامین سفرهای بهتر مردم سهم داشتند که جای قدردانی دارد.

نظرات بینندگان