arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۶۴۱
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۰۲ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۰

سنجش «دايي» در ميدان گذشت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رسول بهروش

1 - «من واقعاً متأسفم براي آقايان که ...» در 15 سال اخير، چند بار جملات علي دايي خطاب به افراد، گروه ها يا جريان هاي مختلف با چنين کلماتي آغاز شده است؟ ظرفيت هاي فردي علي دايي هرگز همگام با توانايي ها و افتخارات او رشد نکرد و به بلوغ نرسيد. شهريار انگار عهدي نانوشته با خودش دارد که بر اساس آن موظف است هر زمان نشانه هايي مبني بر وقوع تغييرات مثبت در منش و رفتار او ظهور کرد و مخاطبانش به تدريج به باور تکامل وي رسيدند، ناگهان شخصاً با حرکتي غير قابل پيش بيني همه چيز را به هم بزند و ياس و دلمردگي را به اردوگاه بخشي از هواخواهانش بازگرداند.

راست و درستش اين است که گاهي هرچقدر کوشش به خرج مي دهيم، نمي توانيم برخي از واکنش هاي دايي را هضم کنيم. باور کنيد نمي شود؛ نمي شود که بداني سوژه ات بهترين گلزن ملي جهان و بين المللي ترين آدم فوتبال ايران است، از بزرگترين دانشگاه صنعتي کشور دانش آموخته شده، با امثال بکن باوئر و پلاتيني نشست و برخواست مي کند و سال ها در پيشرفته ترين کشور اروپا توپ زده و زندگي کرده، اما وقتي مجري يک مراسم ساده دست به شايع ترين شوخي دنيا با بزرگان مي زند و صداي او را براي ميهمانان جشنش تقليد مي کند، تا اين اندازه خشمگين مي شود و لب به سخناني مي گشايد که هرگز در کلاس او نيست.

امروز، باز يکي از همان روزهايي است که «علي دايي بزرگ» را درک نمي کنيم؛ روزي شبيه همان روز که با يک بوقچي گلاويز شد و بعد در کمال شگفتي،طرف را به کشاندن هزاران آدم به تهران براي کتک کاري تهديد کرد و يا روزديگري مثل آن روز که بعد از فجايع بازي پرسپوليس و استيل آذين، مخالفانش در ماجراي رعايت نکردن بازي جوانمردانه را «فوتبال نفهم» خواند!

2 - خوشبختانه يا متأسفانه، همه اين دنيا متعلق به شما نيست آقاي دايي! روي زمين خدا، آدم هاي مختلفي زندگي مي کنند با ذائقه ها، سلايق و البته توانايي هاي گوناگون. قرار نيست تمام آدم هاي جهان فوتباليست از کار دربيايند. اگر قدرت يک نفر در قد بلند و قامت کشيده و ضربات سر بي مهارش تعبيه شده تا سوپراستار بي چون و چراي يک ملت باشد، مادر گيتي هنر يک نفر ديگر را در حنجره اش پنهان کرده تا تارهاي صوتي اش را انعطاف بدهد و هزاران انسان را با هنر تقليد صدايش به وجد بياورد.

علي دايي از سر تحقير و کسر شأن، به مردي که در جشن استقلالي ها نقش او را بازي کرد عنوان دلقک مي دهد؛ اما چه باک، وقتي «دلقک» اسم و رسم نابغه بي تکراري همچون چاپلين کبير است که تمام تاريخ هنر دنيا و به خصوص صنعت سينما تا ابد وامدار استعداد با شکوه او هستند؟ ابداً قرار به قياس نيست، اما شايد بد نباشد يادآوري اين نکته به شهريار که هر کدام از انسان ها توانايي هاي خاص خودشان را دارند که در صورت استفاده در مسير صحيح مي توانند گرهي از کار ديگران بگشايند.

قرار نيست روي خاک ايران زمين، همه «علي دايي» باشند که اگر اين طور بود، آن دنياي ملال آور و کسالت بار را يک روز هم نمي شد تحمل کرد. اگر براي رفاه و سربلندي مردمان اين ملک، يکي مثل علي دايي لازم بوده است که با چهره اي مصمم و ابرواني گره خورده، طاق دروازه رقبا را فرو بريزد و شادي و سرمستي براي ملتش به ارمغان بياورد، حتماً طنازاني زبردست هم مورد نياز بوده اند که با صورت بشاش و استعداد شگفت انگيز خودشان، گل خنده را بر لبان خاموش و صورت هاي افسرده آدم هاي اين روزگار بنشانند و غم آنان را چند لحظه اي بزدايند.

علي دايي در ادامه واکنش خشم آلودش به اين موضوع، ادعاي جالبي را مطرح کرده است: «اگر بخواهم، من هم مي توانم خيلي راحت خود اين آقايان را مسخره کنم.» نه علي آقا، اين يکي حکايت گل زدن به ميلان در مه آتزا يا پاس کردن واحدهاي دشوار مهندسي متالوژي نيست. آنچه شما از آن با نام «مسخره بازي» ياد مي کنيد، هنري است کمياب که بعيد است در زمره سجاياي پرشمار شما قرار داشته باشد!

4 - حتماً علي دايي بهتر از ما مي داند که بزرگترين و قدرتمندترين سياستمداران، هنرمندان و ورزشکاران جهان به طور روزمره در معرض انبوهي از شوخي هاي متنوع و گاهي تند و توهين آميز قرار دارند که از طراحي کاريکاتور و تقليد صداي آنها شروع مي شود و تا مرز ساخت عروسک و انيميشن هاي خنده دار از روي کاراکتر اين مشاهير ادامه مي يابد.

در چنين شرايطي انتظار عمومي از اسطوره اي مثل او اين است که چنين شوخي مختصري را با سعه صدر تحمل کند و حتي اگر به «فرض محال» طراحي و برنامه ريزي خاصي هم پشت اين ماجرا بوده، با متانت و وقار با موضوع کنار بيايد. علي دايي اطمينان داشته باشد ميدان فداکاري و گذشت، تنها ميداني است که او براي خداحافظي با آن هرگز تحت فشار قرار نخواهد گرفت!
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۲
6
4
تشکر از نویسنده سایت انتخاب. واقعا این حرفا از آقای دایی بعید بود.
قاسم از آبادان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۲
5
2
بنده از دوستداران آقای علی دایی هستم و برای ایشان احترام زیادی قائلم ؛ اما با متن سنجیده و منطقی آقای بهروش کاملا" موافقم و از ایشان تشکر می کنم . امیدوارم آقای دایی با واقع بینی و به دور از هرگونه سطحی نگری ، در برخی از واکنش های شتابزده و اظهارات ناپخته خویش تجدید نظر کند .
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۲
4
3
طنز پردازان هم بایستی به ظرفیت مخاطبشون توجه داشته باشن و با هر کس به میزان تحملش شوخی کنن ! مشکل علی آقا اینه که همیشه خودشو از منظر بالا میبینه !!
متفکر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۲
3
7
متاسفم که مسخره کردن صدای فرد مهم و تاثیر گذاری چون علی دایی را طنز می نامید. نوشته شما حاکی از این است که یا شما طنز را نمی شناسید یا شعور مخاطبان انتخاب را دست کم گرفته اید. مسخره کردن لحن گفتاری فردی که با تمام وجودش برای سربلندی نام ایران تلاش کرده است جز دلقک بازی نام دیگری ندارد و هدفش تخریب شخصیت است.
قیاس هنر مسخره کننده صدای آقای گل ایران با چارلی چاپلین نیز نشان از بی اطلاعی شما از آثار چاپلین دارد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۲
2
7
اگر واژه دلقلك به بيان شما واژه بدي نيست چون چارلي چپلين خود را دلقك مي دانسته پس آقاي دايي حرف بدي نزده. اما واقعا جاي تاسف دارد كه مسخره كردن صداي كسي كه زبانش داراي لكنت است و همگان واقف براين عيب هستند را شما هنر مي دانيد.تقليد صدا هنر است ولي اين كار تقليد صدا نيست. بيانات شما مصداقي در فرهنگ اصيل اسلامي ندارد كه حتما ميدانيد مسخره كردن ديگران حتي به بهانه هنرنمايي گناهي بزرگ است.
همه جا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۲
0
3
من عاشق علی دایی هستم ولی سامان گوران یک هنرمند است شاید اگر در ان لحظه علی اقا براشون دست میزدن یا تشویقش میکردن یک حرکت فرهنگی رو انجام داده بود
فقط شهریار ایران و جهان علی دایی
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۳
5
1
واقعا متاسفم برای کسانی که با این قبیل توجیهات رفتار متکبرانه آقای دایی رو توجیه میکنند. ببخشید مگر عادل فردوسی پور هم لکنت دارد که همین آقا هزار بار ادایش را در تلویزیون درآورده؟ خوب است قهرمانان ملی ما یک کمی جنبه داشته باشند.
amin
|
TURKEY
|
۰۲:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۳
4
1
اصلا تقصیر ما آذری هاست که فارسی حرف می زنیم
آقا دائی به زبان آذری بگو
ضیاء
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۵
0
0
یکی از دوستان نکته جلبی اشاره کرده بلی تقلید صدا خوبه ولی اگر صدای کسی بالکنت باشد درواقع عیب کسی بازگوکردن میشود وخوب نیست انهم درمجلس تیم رغیب استقلال باید اقای گوران که من حتی قیافه اش هم ندیدهام اینقدر هنرمند است استینی پرداشته باشد در هر مجلسی ازمیان هنراش بقتضای زمان ومکان استفاده کند.
نظرات بینندگان