پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : نخستین هواپیما از 80 فروند هواپیمایی که ایران ایر با بوئینگ بر سر خرید آنها به توافق رسیده، تا یک ماه آینده به ایران میآید.
به گزارش انتخاب به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: وزارت خزانه داری آمریکا (اوفک) مجوز فروش هواپیما توسط شرکت بوئینگ به ایران را تائید کرد و بر این اساس نخستین فروند هواپیمای بوئینگ 777 از هواپیماهای خریداری شده از سوی ایران ایر تا یک ماه آینده وارد ناوگان هواپیمایی شرکت هما خواهد شد.
قرارداد خرید هواپیما از بوئینگ، شامل 80 فروند انواع هواپیماهای مسافری کوتاه برد، میان برد و بلندبرد است که این هواپیما (777) جزء هواپیماهای بلندبرد محسوب می شود.
بوئینگ ۷۷۷ چگونه هواپیمایی است؟
بوئینگ ۷۷۷ یک هواپیمای پهن پیکر تجاری دو موتوره است كه تاکنون پنج مدل از این هواپیما به نامهای ۷۷۷- ۲۰۰، ۷۷۷-۲۰۰ ای آر،۷۷۷-۲۰۰ ال آر، ۷۷۷-۳۰۰ و ۷۷۷-۳۰۰ ای آر به بازار ارائه شده است.
ارابههاي فرود اين هواپيما كه هر كدام 6 چرخ دارند يكي از مشخصههاي ويژه 777 به حساب ميآيند زیرا ارابههای فرود 777 بزرگترین ارابههای فرودی هستند که تاکنون در یک هواپیمای مسافربری به کار رفتهاست. هر چرخ ۷۷۷-۳۰۰ وزنی معادل ۵۲۳۱۰ پوند (۲۳۳۷۰ کیلوگرم) را تحمل میکند که این عدد نیز در بین تمام هواپیماهای جهان یک رکورد به شمار میرود.
موتور
موتورهای بویینگ 777 از نوع موتورهای GE۹۰-۱۱۰B و GE۹۰-۱۱۵B که بر روی ۷۷۷-۲۰۰ ال آر و ۷۷۷-۳۰۰ ای آر هستند که قطری بیشتر از بدنه یک فروند بوئینگ 737دارند.
کتاب رکوردهای گینس موتور GE۹۰-۱۱۵B را به عنوان قدرتمندترین موتور جتی که تاکنون روی یک هواپیمای تجاری نصب شده به ثبت رساندهاست.
ظرفیت حمل مسافر
777 ظرفیت حمل ۲۷۸ تا ۵۵۰ نفر مسافر را داراست و برد پروازی آن بین ۵۲۱۰ تا ۹۴۲۰ مایل دریایی (۱۰۳۷۰ تا ۱۷۴۴۵ کیلومتر) است.
777 نخستین هواپیمای تجاری جهان است که تمام مراحل طراحی آن به کمک نرمافزارهای رایانهای انجام شدهاست.
از رقبای اصلی 777 می توان به ایرباس A330 اشاره کرد.
بوئینگ مجموعهای از پیشرفتهترین دست آوردهای فنی صنعت هوافضا را برای اولین بار در 777 ارائه کرد كه از جمله آن می توان به کابین خلبان شیشهای مجهز به نمایشگرهای کریستال مایع هانی ول، سیستم کنترل پرواز دیجیتال فلای بای وایر با قابلیت برگشت به حالت دستی، سیستمهای اویونیکی پیشرفته با قابلیت سازگاری با نرمافزارهای مختلف، کیف پروازی الکترونیکی مجهز به رایانه و استفاده گسترده از مواد کامپوزیت در بدنه هواپیما (حدود ۹٪ کل وزن) نام برد.
از دیگر ویژگی های بویینگ 777 می توان به مجهز بودن آن به بزرگترین و قدرتمندترین موتورهای توربوفن دار دربین هواپیماهای تجاری (قطر فن موتورهای GE-۹۰-۱۱۵B که در 777 به کار رفتهاند به ۳٫۳ متر میرسد.) اشاره کرد.
در برخی از خبرگزاری های ذکر شده بود که این هواپیما مرجوعی ایرلاین ترکیش است که در این رابطه قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بازرگانی بین المللی عنوان کرد: نباید از لفظ مرجوعی برای خرید و فروش هواپیماهای نو استفاده کرد. درواقع در عبارت «مرجوعی» نوعی بدفهمی برای مخاطب وجود دارد و رسانه ها به اشتباه این واژه را به کار می برند که سبب می شود مخاطب فکر کند «پس مانده» کشورهای دیگر به ایران فروخته شده است. حال آنکه چنین نیست.
این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: سیستم خرید و فروش هواپیما در دنیا، شبیه روشی است که در ایران خودرو به مشتریان فروخته می شود؛ خودروساز پس از کسب آپشن های مورد نظر خریدار، به او وعده تحویل خودرو در چند ماه آینده را می دهد اما بسیار اتفاق می افتد که خریدار پیش از سررسید، تقاضای استمهال زمان تحویل خودرو به دلیل نداشتن منابع مالی یا هر دلیل دیگری را دارد. در خصوص هواپیمای بوئینگ 777 نیز همین اتفاق افتاده و ترکیش ایرلاین که در نوبت تحویل آن تا یک ماه آینده بوده، به دلایلی از تحویل گرفتن آن انصراف داده است.
فخریه کاشان ادامه داد: پس از انصراف ترکیه از خرید این هواپیما، بوئینگ به ما پیشنهاد داد که با توجه به اینکه وعده تحویل نخستین بوئینگ ایران ایر، در 2018 است، چنین هواپیمایی با این مشخصات وجود دارد که می توانیم آن را به ایران ایر تحویل دهیم. در حال حاضر نیز کارشناسان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در حال بررسی چندصد صفحه مشخصات این هواپیما هستند که در صورتی که با آب و هوا و میزان نیاز حمل و نقل هوایی ایران سازگار باشد، آن را تحویل میگیریم.