arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۶۹۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۲ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۰

ایران نیازی به واردات گوشت ندارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران کشور با تاکید بر اینکه ایران به واردات گوشت نیازی ندارد ، گفت : با توجه به جمعیت 75 میلیون نفری سالانه حدود 820 هزار تن گوشت نیاز است در حالی که تولید گوشت به حدود 900 هزار تن می رسد.

 به گزارش "انتخاب" ، سعید سلطانی سروستانی در مصاحبه با رادیو اقتصاد با اشاره به وجود 100 میلیون واحد دامی در کشور و سرانه مصرف روزانه 30 گرم و کمتر از 11 کیلوگرم در سال ، به هیچ عنوان به واردات نیازی نیست.

وی اطمینان داد : به عنوان شبکه دامداران در سراسر کشور که 90 درصد دامداری ها را زیر پوشش داریم اعلام می کنیم که دولت ابراز کار را به ما واگذار کند و ما هم تعهد می کنیم در طول سال بازار گوشت را بدون هیچ نوسانی و حداکثر با 5 تا 10 درصد تغییر مدیریت کنیم و اجازه ندهیم کمترین مشکلی پیش بیاید.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران کشور درباره قیمت عرضه دام زنده گفت : قیمت کنونی گوساله زنده 3800 تومان و گوسفند 6500 ـ 6200 تومان است در حالی که تا 20 روز حدود 3700 تومان و 6 هزار تومان هم از دامدار نمی خریدند.

سلطانی تصریح کرد :وقتی خلائی در مدیریت بازار وجود دارد عده ای سوء استفاده می کنند و هزینه ها را بالا می برند و هم اکنون مدیریت در بازار گوشت کشور وجود ندارد و ما آماده ایم این کار را برعهده بگیریم.

مدیر عامل اتحادیه سراسری دامداران کشور با اشاره روند رو به رشد تولید گوشت قرمز در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت : تا سال 1387 نیاز کشور را در داخل تأمین می کردیم و در این سال ها واردات گوشت حدود 40 هزار تن بود که عمدتاً برای مصارف صنعتی و تولید فراورده های گوشتی مانند سوسیس و همبرگر وارد می شد.

وی افزود: در این سالها تعداد قابل توجهی دام سبک نارس هم به کشورهای خلیج فارس صادر می شد ، بنابر این بیش از میزان مصرف در داخل کشور تولید داشتیم و کمبودی وجود نداشت.

سلطانی گفت : از سال 1387 واردات کوشت آغاز شد که به 200 هزار تن هم رسید و ضربه های هنگفتی به تولید زد و برای مردم هم نفعی نداشته است.

سلطانی گفت : یک سری دام بی کیفیت از کشورهای همسایه که ارزان قیمت است به داخل کشور قاچاق می شود و از طرف دیگر گوساله های دامداران داخلی از مرز غربی به ترکیه قاچاق می شود.

وی اظهار داشت : دام های سبک ما در خلیج فارس محبوبیت خاصی دارد و در سال 88 یک میلیون رأس دام با مجوز سازمان دامپزشکی کشور به صورت قانونی صادر شد تعدادی دام نیز به صورت قاچاق در خارج فروخته شد.

اگر بازار گوشت کشور خوب مدیریت شود دیگر بهانه کمبود هم نخواهیم داشت که برخی بخواهند برای واردات بسترسازی کنند.

سطانی تقویت تولید داخل را سبب افزایش سرمایه گذاری و اشتغال زایی دانست و گفت : هم اکنون ظرفیت واحدهای دامداری کشور به طور کامل استفاده نمی شود.

وی افزود: در سال 1388 بیش از 6 میلیون رأس دام مولد کشور از بین رفت و 20 تا 25 درصد هم به خاطر شیوع بیماری تب برفکی کاهش تولید داشتیم.

سلطانی گفت : هم اکنون تولید گوشت درکشور به قدر کافی انجام می شود اما مدیریت بازارسانی وجود ندارد.

وی این پرسش را مطرح کرد که چرا مرکز گوشت زیاران که در نزدیکی تهران نیاز بازار گوشت پایتخت را تأمین می کرد تعطیل شده است.

این شرکت ابتدا به شرکتی غیرتخصصی واگذار و در ادامه تعطیل شد که در ادامه

بازگردانده شد اما همچنان معطل مانده است.

سلطانی گفت: شرکت پشتیبانی امور دام که در فصول مناسب دام ها را خریداری و ذبح می کرد و گوشت انها در سردخانه ها نگهداری و در مناسبت های پرتقاضا عرضه می شد که این شرکت هم به وزارت بازرگانی واگذار شد و هم اکنون در عمل تعطلیل شده است و جایگزینی هم تعیین نکرده اند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States
|
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۲
0
1
حالا دیگه اون زیر ساختهای تولید گوشت که توی کشور ایجاد شده بود رفت پی کارش سرمایه فرار کرد رفت چک و سفته بازی
نظرات بینندگان