arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۷۱۴۱
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۰۹ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۶

سخنگوی کاخ سفید برای مقایسه هیتلر و اسد مجبور به عذرخواهی شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنگوی ترامپ که اخیرا اقدامات بشار اسد را با رهبر نازی‌های آلمان مقایسه کرده بود، مجبور به عذرخواهی شد. او گفته بود هیتلر هم از تسلیحات شیمیایی علیه مردم خودش استفاده نکرده بود.
 
به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، شون اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید سه‌شنبه در تلویزیون ملی آمریکا به دلیل سخنانش که با محکومیت بسیاری روبرو شد، ابراز ندامت کرد. او مدعی شده بود که آدولف هیتلر، رهبر نازی‌های آلمان هم حین جنگ جهانی دوم از تسلیحات شیمیایی استفاده نکرد.
 
اسپایسر در کنفرانس هفتگی کاخ سفید در جمع خبرنگاران، رهبر نازی‌های آلمان را با بشار اسد،‌ رئیس‌جمهوری سوریه مقایسه کرده بود. او گفت: ما از تسلیحات شیمیایی در جنگ جهانی دوم استفاده نکردیم. شما کسی را به نفرت‌انگیزی هیتلر داشتید که او هم به فکر استفاده از تسلیحات شیمیایی نبود.
 
سخنگوی ترامپ در شفاف‌سازی سخنانش گفت: گمان می‌کنم زمانی که بحث استفاده از گاز سارین پیش می‌آید، او (هیتلر) از این گاز علیه مردم خودش آنطور که اسد استفاده می‌کند، استفاده نکرد.
 
در پی این سخنان یکی از خبرنگاران حاضر فریاد زد که یهودیان هدف قرار گرفتند. اسپایسر هم با لکنت زبان گفت: ممنون. از شما متشکرم. او (هیتلر) آنها را به مراکز هولوکاست می‌برد. من می‌فهمم. اما منظورم این است که او مثل اسد که به شهرها می‌رود و آن تسلیحات را وسط شهرها می‌زند، از تسلیحات شیمیایی استفاده نکرده بود. بنابراین در استفاده از آن، ممنون که شفاف‌سازی کردید. منظور من این نبود!
 
شون اسپایسر بار دیگر در برنامه سی‌ان‌ان حاضر شد و علنا عذرخواهی کرد. او گفت: من تنها قصد داشتم تا به اقدامات شنیع اسد علیه مردم خودش اشاره کنم که از تسلیحات شیمیایی و گاز استفاده می‌کند. صادقانه می‌گویم که به اشتباه اشاره‌ای نامناسب و غیر لازم به هولوکاست کردم که قطعا نمی‌توان هیچ چیز را با آن مقایسه کرد. به همین خاطر هم عذرخواهی می‌کنم. بیان این حرف‌ها اشتباه بود.
نظرات بینندگان