جمعه ۱۲ خرداد ۱۴۰۲
۱۲ ذی القعده ۱۴۴۴
- Friday 02 June 2023
  • ارتباط با انتخاب
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیک
  • |
  • نظرسنجی
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
جستجو
ویدئو جدیدترین اخبار پربیننده ترین
لایو خبر عکس خواندنی ها اخبار ویژه
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • ارتباط با انتخاب
  • پیوندها
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • مجله الکترونیک
  • نظرسنجی
  • آرشیو
ویدیو / زمین‌خوردن بایدن در یک مراسم رسمی

ویدیو / زمین‌خوردن بایدن در یک مراسم رسمی

ویدیو / جنجال وسط کنسرت؛ لحظه جشن قهرمانی یک جیمی‌جامپ پرسپولیسی در کنسرت راغب

ویدیو / جنجال وسط کنسرت؛ لحظه جشن قهرمانی یک جیمی‌جامپ پرسپولیسی در کنسرت راغب

ویدیو / دیزاین مدرن میدان آزادی توسط هوش مصنوعی

ویدیو / دیزاین مدرن میدان آزادی توسط هوش مصنوعی

ویدیو / قذافی با امام موسی صدر چه کرد؟ / قسمت اول

ویدیو / قذافی با امام موسی صدر چه کرد؟ / قسمت اول

ویدیو /  پادشاه اردن به پسر تازه دامادش «شمشیر هاشمی» هدیه داد

ویدیو / پادشاه اردن به پسر تازه دامادش «شمشیر هاشمی» هدیه داد

ویدیو / استقبال از حجاج ایرانی در عربستان

ویدیو / استقبال از حجاج ایرانی در عربستان

کد خبر: ۳۳۷۴۹
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۰۳ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۰
پ
حجت قاسم زاده اصل، نويسنده و کارگردان تله فيلم؛

«دي وي دي» را مي دهند ومي گويند ايراني اش را بساز

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تکتم بهاردوست: طرح ساخت تله فيلم در تلويزيون رويکرد مثبتي بود و با اينکه مي توانست اتفاقات خوبي را براي تلويزيون و حتي سينماي ما رقم بزند به خاطر بي توجهي در مديريت و عدم شناخت برخي مسؤولان و متوليان از شرايط کار تلويزيون و افراد دست اندرکارش به فعاليتي بي ثمروغيرجدي بدل شد که تنها انگيزه بسياري از رفتن به سمت ساخت آن، درآمدي است که مي شود کسب کرد.

البته در ميان اين همه، گاهي کارهاي قابل قبولي به چشم مي خورند که به نسبت بقيه تشخص يک فيلم تلويزيوني را دارند، اما در شرايطي که اکثريت کارهاي نازل به وجود آورده اند، چنين آثاري نيز قرباني بي اعتمادي نگاه مخاطبان و منتقدان شده و حتي بدون دادن رأي منفي، بي اعتنا از کنارشان مي گذرند. به اين انگيزه باحجت قاسم زاده اصل که يد طولايي در تهيه وتوليد تله فيلم دارد وتا کنون تله فيلم هاي موفقي چون «تنهايي»، «يک داستان کوتاه وچند داستان ديگر»،«آخرين روزهاي شاد بودن»،«کسوف» و...را تهيه کرده است، در خصوص آخرين کارش، شيوه فيلمسازي اش وبررسي مشخصه هاي يک توليد موفق تلويزيوني گفتگويي کرده ايم که ازنظرتان مي گذرد:

*آقاي قاسم زاده، زماني که براي مصاحبه تماس گرفتم، گفتيد که مشغول کاري هستيد در اين خصوص کمي توضيح دهيد؟

**به تازگي تله فيلم «پيدا وپنهان» راکه يک کار کاملاً زنانه است به پايان برده ام .اين تله فيلم داستان از يک صبح تا شب يک زن است.دغدغه هاي يک روز يک زن را در اين کار به تصوير کشيده ام.
*چرااين بار به سراغ موضوعي زنانه رفته ايد؟
**اين تله فيلم بعد ازکار«از شنبه تا پنجشنبه» دومين فيلم من است که موضوعي زنانه دارد، البته آن کار در خصوص بحران ميانسالي بود که باز هم موضوعي زنانه داشت، ولي من در کل به اين تفکيک زنانه و مردانه اعتقادي ندارم واين تله فيلم هم بيان يک حس است همين.





*آقاي قاسم زاده شما تا کنون تله فيلمهاي زيادي را براي تلويزيون ساخته ايد، ولي هيچ کدام به اندازه تله فيلم «تنهايي»موفق نبوده اند، چرا؟
**هميشه مرگ دغدغه ذهني من بوده و خيلي به مرگ فکر مي کنم. نمي دانم موفقيت اين کار دلايل متعددي دارد.به نظرم موضوع تنهايي چون موضوعي عام شمول تر داشت بيشتر مورد توجه واقع شد. شايد چون همه ما تا به حال تجربه تنهايي داشته ايم برايمان لذت بخش تر بوده است وهمانطور که حتماً هم اين کار را ديده ايد در تيتراژ پاياني اين کار به تمام کساني که از دست داده ايم، تقديم شده است.
*دقيقاً بعد از همين تله فيلم مرگ يکي از مولفه هاي آثار شما شد؟
**همانطور که گفتم هميشه مرگ دغدغه ذهني من بوده است.اما دوست دارم اين نکته را توضيح بدهم. من هيچ وقت پشت کاراکترهاي فيلمم خودم را پنهان نمي کنم، تلفيق همه آ نها من هستم، اماهيچ کدام از شخصيت ها نماينده من نيستند! من به زندگي سالم فکر مي کنم و در عين حال به مرگ توأم با آرامش.
به عنوان يک فيلمنامه نويس و فيلمساز، به عنوان يک پدر، به عنوان يک همسرو...وظايفي دارم وتمام اينها بالطبع مي شوند مضاميني که دغدغه فکري من هستند و در ساخت فيلمهايم آنها را به کار مي گيرم. به همين دليل است که سفارشي کار نمي کنم. بايد مضمون و داستان با ذات من عجين باشد تا بتوانم حداقل براي بازيگرهايم توضيح بدهم که چه مي خواهم!
*فيلمهايي که شما ساخته ايد، به لحاظ زبان بصري وقاب بندي و انتخاب بازيگر و روايت قصه و در نهايت نوع کارگرداني بي شباهت به فيلمهاي سينمايي نيستند، پس چرا تا به حال تجربه ساخت فيلم سينمايي را نداشتيد؟
**از لطفتان ممنونم.ولي وقتي کار مي کنم برايم مهم نيست که روي نگاتيو ضبط مي شود يا ديجيتال، من قصه گو هستم وقصه هايم را تعريف مي کنم و بايد کارم را درست انجام بدهم؛ درست تعريف کردن قصه هيچ ارتباطي به سخت افزاري که کار مي کنيم ندارد. مشکل سينماي ما ناتواني و کم تواني در قصه پردازي است و ناگزيرم توضيح دهم که قصه گويي متعلق به فيلمنامه نويس است و پردازش آن قصه متعلق به کارگردان.هر چند متأسفانه، شرايط مالي کار در سينما هنوز برايم فراهم نشده است.
*ولي به نظر مي آيد يکي از ضعفهاي اساسي سينماي ما، کمبود فيلمنامه هاي خوب باشد.
**اين درست نيست، مشکل سينماي ما فيلمنامه نويسها نيستند، کارگردانها هستند که اگر فيلمنامه خوب دستشان برسد فيلم متوسط مي سازند و با فيلمنامه متوسط خروجي شان فاجعه است! چون شغلشان کارگرداني است و ذاتاً کارگردان نيستند و به لحاظ تکنيک سينمايي لحن قصه پردازي بلد نيستند برخي کارگردانهاي ما فاقد لحن ويژه در قصه پردازي هستند. در صورتي که سينماي حرفه اي جهان متکي به قصه پردازي است. کارگرداني از نظر من شغل نيست، يک جور نگاه است به جهان، کارگرداني گشودن يک پنجره جديد است.
بعضي کارگردا نهاي ما در ساخت فيلمهايشان لحن ندارند، يعني با همان دانش فني فيلم ژانر وحشت مي سازند و با همان پلان بندي و قاب بندي فيلم کمدي!
در کارگرداني اعتقادم به پلانبندي است، نه حرکات آکروباتيک دوربين! من به پلانبندي و قاب بندي اهميت مي دهم و سعي مي کنم با بازي با اندازه پلان، قصه را تعريف کنم. هميشه يک پلان وجود دارد که جوهره آن سکانس است، بقيه اش فن کار است و رياضيات تصويري، تشخيص آن پلاني که جانمايه سکانس است کمي دشوار است وبه ذوق فيلمساز برمي گردد.
*برخي تله فيلم هايي که از تلويزيون پخش مي شود، فيلم هاي سطحي و ضعيفي هستند. به نظر شما اين مسأله به جدي نگرفتن ساخت تله فيلم ها توسط کارگردانها برمي گردد يا اينکه آنها تلويزيون را بستري براي آزمون و خطا مي دانند؟
**به نظرم صداوسيما در سالهاي گذشته هزينه اي را براي ساخت تله فيلم اختصاص داد (هم هزينه مادي و هم معنوي) تا نيروي خاص خودش را تربيت کند؛ در اين بستر آزمون و خطا هم، تعدادي از کارها خوب نشدند که به هر حال طبيعي است.
اکنون صداوسيما مجموعي از نيروها را در اختيار دارد؛ اعم از تصويربردار، صدابردار، طراح صحنه،فيلمنامه نويس و کارگردان که از دل همين انبوه تله فيلم ها بيرون آمده اند، شايد خيلي ها موافق نباشند، اما به نظر من مسير درستي بوده، صداوسيما همت و هزينه کرد، از بداقبالي است که کارهاي بد بيشتر به چشم آمدند، چون هم تعدادشان زياد شد و هم چشمان عيب بين بيشتر شده بودند.ولي من واقعاً از انجام اين کارها حيرت مي کنم.نمي دانم چرا بعضي ها عمرشان را به اين آساني مي فروشند.
ال؛ن خيلي از کارهاي ما شده کپي ضعيف کارهاي خارجي واين خيلي بد است، به بهانه اينکه فيلمنامه جديدي نداريم .نمي دانم شايد مديران واعضاي شورا خيلي اهل ديدن فيلم نيستند واز کارهاي روز دنيا اطلاعي ندارند وتشخيص نمي دهند که اين فيلمنامه دزدي است، البته الان هم مد شده، مديران ما دي وي دي را به فيلمساز مي دهند و مي گويند ايراني اش را بساز وبياور.
*به عنوان آخرين سؤال، از قابليتها و مشکلات حوزه تله فيلم بگوييد؟
**مشکل ما کارگردانها هستيم! کارگردانهايي که به دليل اينکه به پول احتياج دارند هر کاري را مي سازند. مشکل ما بازيگراني هستند که هر فيلمنامه اي را مي پذيرند. مشکل صدابردار و تصويربردارهايي هستند که مي دانند نتيجه کار بد است اما کار مي کنند، متأسفانه خود ما هم مشکل هستيم و هم راه حل! اما درباره قابليت هايش بايد بگويم بستر خوبي است براي فيلم سازي جدي و براي مضاميني که نمي توان در جاي ديگري طرحش کرد.الان اکثر کارها سري کاري شده است و گاهي کارها درزير بيست روز ساخته مي شود واين خيلي بد است.ولي من نمي توانم اينطور کار کنم. من فقط دوماه زمان براي مونتاژ کارم لازم دارم واين است که کمتر سراغ من مي آيند.شرايط کار براي کسي مثل من روز به روز دارد سخت تر مي شود.
لینک کوتاه
ارسال به تلگرام
بازید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی
گزارش خطا
0
وب گردی
سرنوشت مادر بابک خرمدین چه شد؟

سرنوشت مادر بابک خرمدین چه شد؟

بریده شدن گلوی نوجوان ۱۶ ساله عمدی بود یا بر اثر تصادف؟

بریده شدن گلوی نوجوان ۱۶ ساله عمدی بود یا بر اثر تصادف؟

سرقت‌های سریالی باند «دو انگشتی» در ایستگاه آخر

سرقت‌های سریالی باند «دو انگشتی» در ایستگاه آخر

تتلو عاشق اجرا زنده در برج میلاد بود/ اگر جای او بودید، درباره بخش‌های دردناک زندگی‌تان صراحت به خرج می‌دادید یا پنهان کاری می‌کردید؟

تتلو عاشق اجرا زنده در برج میلاد بود/ اگر جای او بودید، درباره بخش‌های دردناک زندگی‌تان صراحت به خرج می‌دادید یا پنهان کاری می‌کردید؟

خانم مجری از آگهی بازرگانی تلویزیون سر درآورد!

خانم مجری از آگهی بازرگانی تلویزیون سر درآورد!

نظرات بینندگان
تصاویر
۱/۴
۱/۴
تصاویر: «جشنواره آدم‌برفی» بر فراز قله توچال

تصاویر: «جشنواره آدم‌برفی» بر فراز قله توچال

۲/۴
تصاویر: از قشلاق تا کوچ برای ییلاق عشایر لرستان

تصاویر: از قشلاق تا کوچ برای ییلاق عشایر لرستان

۳/۴
تصاویر: مسابقات شیرجه خیابانی

تصاویر: مسابقات شیرجه خیابانی

۴/۴
تصاویر: سی و سومین دوره مسابقات زیبایی اسب اصیل عرب

تصاویر: سی و سومین دوره مسابقات زیبایی اسب اصیل عرب

ببینید!

ویدیو / لحظه بالا بردن کاپ قهرمانی جام حذفی توسط امید عالیشاه و جشن قهرمانی پرسپولیسی‌ها

ویدیو / دور افتخار بیرانوند در ورزشگاه روی دوش بازیکنان

ویدیو / درگیری ساپینتو پس از اخراج از زمین با هواداران روی سکو

ویدیو / درگیری بازیکنان پرسپولیس و استقلال پس از خطای چشمی روی ترابی

ویدیو / هواداران استقلال تصویربردار صداوسیما‌ را مصدوم کردند

ویدیو / مصدومیت مربی گلرهای پرسپولیس از برخورد یک شی به سرش پیش از شروع دربی

ویدیو / خودروی میلیاردی که قطعه اش موجود نیست

آرشیو
پربازدیدها
روز هفته ماه سال

قالیباف: روش فعلی اداره کشور و مدیریت آن غلط است / ما مدیران سالی ۱۰۴ میلیارد دلار به قیمت سال ۱۴۰۰، ثروت را هدر می‌دهیم / چگونه می‌خواهیم به آیندگان جواب دهیم که پول خود را به آتش می‌کشیم، اما برای دریافت ۵ میلیارد دلار دست دراز می‌کنیم

باید خون گریست؛ از ۷۵ هزار مسجد، درب ۵۰ هزار مسجد بسته است

ویدیو / پادشاه اردن به پسر تازه دامادش «شمشیر هاشمی» هدیه داد

انتقاد احسان علیخانی از وزیر آموزش‌وپرورش: دارید ما را کجا می‌برید؟ دقیقا وسط هیچستان!

مقام معظم رهبری: دیگران تاریخ ندارند، برای خودشان تاریخ میسازند؛ تاریخ‌های خلاف واقع، ما داریم، [ولی]یادمان نیست

آیت الله علوی بروجردی: وضعیت معیشتی مردم بحرانی است؛ این زندگی سزاوار مردم ایران نیست / مردم حتی توان خرید تخم‌مرغ ندارند / فقر به کفر می‌انجامد / وقتی مردم می‌بینند امور اقتصادی اصلاح نمی‌شود، ضعف‌ها را از جانب روحانیت می‌بینند

ویدیو / استقبال از حجاج ایرانی در عربستان

گزارش ها از توافق ایران و امریکا بر سر تبادل سه زندانی و سفر پادشاه عمان نشان می دهد واشنگتن و تهران از مذاکرات دست برنداشته‌اند / اگر ایران قصد از سر گیری مذاکرات را دارد، از نتایج عادی‌سازی روابط با عربستان و ارتباطات تنگاتنگ با چین است

اطلاعیه مرزبانی سیستان و بلوچستان: مرزبانان‌هنگ مرزی زابل با افراد مسلح ناشناس که قصد ورود به خاک ایران را داشتند، در نقطه صفر مرزی درگیر شدند / مرزبانان با برتری آتش سنگین و تحمیل تلفات، خسارات جدی را به آنان وارد کردند

ویدیو / رونمایی از نخستین قطار هوایی با خط مغناطیسی معلق در چین

سخنان یک مقام ارشد نظامی امریکا درمورد ایران که اسرائیل را حیرت زده کرد / توانایی تهران برای تولید کلاهک اتمی و نصب آن بر روی موشک ظرف چند ماه / «یا ژنرال میلی اشتباه می‌کند یا ما در این مدت خواب بودیم»

رئیس‌ بانک مرکزی به آمریکا سفر کرد

کارمند هندی برای نجات موبایل آب مخزن سد را خالی کرد

ویدیو / حمله طالبان به پاسگاه مرزی ایران

ویدیو / اولین تصاویر از درگیری طالبان با مرزبانان ایرانی در مرز

ویدیو / اولین تصاویر از اسدالله اسدی در خاک ایران

روایتی از چگونگی شهادت ۵ مرزبان در سراوان/ نماینده مجلس: تروریست‌ها برجک را تخریب کردند / یک ساعت درگیر بودند / تروریست‌ها از مرزبانان خواسته بودند که تسلیم شوند، اما مرزبانان شهادت را بر تسلیم شدن ترجیح دادند / مشخص است که سرویس‌های بیگانه آن سوی مرز با گروهک تروریستی ارتباط تنگاتنگ داشتند

اطلاعیه مرزبانی سیستان و بلوچستان: مرزبانان‌هنگ مرزی زابل با افراد مسلح ناشناس که قصد ورود به خاک ایران را داشتند، در نقطه صفر مرزی درگیر شدند / مرزبانان با برتری آتش سنگین و تحمیل تلفات، خسارات جدی را به آنان وارد کردند

آغاز پرداخت مستمری اردیبهشت‌ماه بازنشستگان / اعمال افزایش حقوق‌ها و واریز مابه‌التفاوت فروردین

ویدیو / رونمایی از نخستین قطار هوایی با خط مغناطیسی معلق در چین

اظهارات نگران‌کننده مسئولان سپاهان درباره وضعیت سلامتی آرات حسینی: این بچه گناه دارد؛ او با فشار تمرینات پدرش صفحات رشدش بسته شده / هنگام تمرین سینه‌اش را می‌گیرد / پدر آرات به پسرش نگاه بیزینسی دارد

سخنان یک مقام ارشد نظامی امریکا درمورد ایران که اسرائیل را حیرت زده کرد / توانایی تهران برای تولید کلاهک اتمی و نصب آن بر روی موشک ظرف چند ماه / «یا ژنرال میلی اشتباه می‌کند یا ما در این مدت خواب بودیم»

رئیس‌ بانک مرکزی به آمریکا سفر کرد

نگاهی به سوابق دبیر جدید شورای عالی امنیت ملی / علی اکبر احمدیان، از دندانپزشکی تا ریاست مرکز راهبردی سپاه

دایی مهسا امینی: مهسا کاملاً سالم بود؛ بیماری قلبی مادرزادی او دروغ مطلق است

ویدیو / واکنش امیر قطر به برد ایران مقابل ولز

ویدیو / آزار و اذیت شیطانی دختر دانشجو توسط این ۵ آدم‌ربا

ساعت و تاریخ بازی ایران - آمریکا

ویدیویی که پلیس از مهسا امینی منتشر کرد

۱۲ حقیقت شگفت انگیز درباره قوم باستانی آزتک که ثابت می کند جلوتر از زمان خود بودند

بازگشت ملوانان ایرانی از جهنم یک کشور آفریقایی بعد از ۱۰ سال: غذا‎ فقط روزی یک وعده ذرت کوبیده بود و یک تُشک برای خوابیدن۶ مرد

ویدیوی کامل حادثه حمله به حرم شاهچراغ در ۴ آبان ۱۴۰۱ (۱۸+)

خواندنی ها
تاثیر عجیب جونگکوک کوچکترین عضو گروه بی تی اس در بازار / او هرچه دوست دارد نایاب می‌شود

تاثیر عجیب جونگکوک کوچکترین عضو گروه بی تی اس در بازار / او هرچه دوست دارد نایاب می‌شود

مطالعه جدید: سکته قلبی شش سال به سن مغز اضافه می‌کند

مطالعه جدید: سکته قلبی شش سال به سن مغز اضافه می‌کند

با توت‌عنخ‌آمون ملاقات کنید؛ بازسازی چهره فرعون جوان مصر پس از ۳۳۰۰ سال

با توت‌عنخ‌آمون ملاقات کنید؛ بازسازی چهره فرعون جوان مصر پس از ۳۳۰۰ سال

هجوم صدها تن در آمریکا برای تماشای جسد راهبه‌ای که پس از ۴ سال سالم باقی مانده است

هجوم صدها تن در آمریکا برای تماشای جسد راهبه‌ای که پس از ۴ سال سالم باقی مانده است

آخرین اخبار مهمترین عناوین روز

تصاویر: «جشنواره آدم‌برفی» بر فراز قله توچال

تصاویر: از قشلاق تا کوچ برای ییلاق عشایر لرستان

تصاویر: مسابقات شیرجه خیابانی

تصاویر: سی و سومین دوره مسابقات زیبایی اسب اصیل عرب

تاریخ روابط ایران و آمریکا، شماره ۱۱۸: از استدلال آچمز کننده مصدق تا توصیه‌های درگوشی امریکا برای مصالحه با ایران/ چرا بریتانیا تهدید به اقدام نظامی کرد؟

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۱۱ خرداد ۱۳۷۹: خاتمی قصد تغییر کدام وزرا را دارد؟

یادداشت‌های علم، چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۴۷: امروز ۸ صبح در عراق کودتا شد؛ رئیس جمهور هم فرار کرد / تیمور بختیار قرار است تحویل همان محبسی شود که بیچاره‌ها را در آن شکنجه می‌کرد

ایلان ماسک دوباره ثروتمندترین مرد جهان شد

«دروازه جهنم» بسته می‌شود؟

استقلال همچنان روی نوار ناکامی؛ درخواست مجوز حرفه ای آبی ها در کمیته استیناف هم رد شد

قرارداد بلندمدت صادرات گاز قطر به بنگلادش از میدان مشترک با ایران

ترافیک فوق سنگین شبانه در مازندران / کندوان و هراز قفل شد

استعفای دسته‌جمعی اعضای کمیته مرکزی حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه

تحریم‌های جدید آمریکا علیه ۵ شخص و یک شرکت مرتبط با سپاه به اتهام تلاش برای «ترور مقامات سابق دولتی و اتباع دوتابعیتی آمریکایی»

افشاگری رئیس کمیسیون صنایع مجلس از مخالفت‌های مداوم دولت با واردات خودرو: وزیر وقت صمت می‌گفت امسال انجام نمی‌دهیم / با اینکه قرار بود ۱۰۰ هزار خودرو وارد شود، ولی این رقم محقق نشد

واژگونی قایق افسران اطلاعاتی موساد و ایتالیا؛ چهار نفر غرق شدند / منابع خبری: مشکوک است

شاید رئیس مجلس که در سه سال گذشته کنترل مجلس انقلابی را داشت، اقدامی برای اصلاح حکمرانی بکند

باید خون گریست؛ از ۷۵ هزار مسجد، درب ۵۰ هزار مسجد بسته است

وزیر کار: مشکلاتی از جمله تورم وجود دارد که در جای خودش باید به آن اشاره کرد اما رشد اقتصادی سه درصدی هم داریم

کاهش ۲۰ میلیون مترمکعبی صادرات گاز ایران به عراق به دلیل بدهی / بغداد: پرداخت بدهی به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه تهران دشوار است

آخرین آمار کرونا در ایران، ۱۱ خرداد ۱۴۰۲: فوت ۴ نفر در شبانه روز گذشته / شناسایی ۱۰۲ ربیمار جدید کرونایی

هاآرتص: واشنگتن و تل‌آویو با شروط ریاض برای عادی سازی روابط با اسرائیل مخالفت کردند

انتقاد احسان علیخانی از وزیر آموزش‌وپرورش: دارید ما را کجا می‌برید؟ دقیقا وسط هیچستان!

مقام معظم رهبری: دیگران تاریخ ندارند، برای خودشان تاریخ میسازند؛ تاریخ‌های خلاف واقع، ما داریم، [ولی]یادمان نیست

بازید سفیران ۲۸ کشور و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی از ندامتگاه زنان تهران برای «برداشت صحیح از اصول زندانبانی اسلامی»

اینفوگرافیک / امروز ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ قیمت‌ها چقدر است؟

رئیس بانک مرکزی: امکان دسترسی سریع به ۶.۷ میلیارد دلار از منابع ایران در صندوق بین‌المللی پول امکان‌پذیر شد

سردار سلامی: در همه نبرد‌ها استخوان‌های دشمن را خرد کرده‌ایم / هیچ قدرتی یارای ایستادگی در مقابل ما را ند‌ارد

تغییرات جدید «کالا برگ» برای سه دهک درآمدی از شنبه / مددجویان مشمول افزایش مشروط ۲۰ درصدی یارانه

وضعیت آب و هوا، امروز ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ / وزش باد شدید و رگبار در برخی نقاط کشور طی ۵ روز آینده

معاون رئیسی: میزان اختیار ما برای اصلاح لایحه عفاف و حجاب محدود است / این لایحه دو روز قبل به مجلس ارسال شد

معاون هماهنگ کننده بسیج: عده ای در فضای مجازی می گویند که به جنگ طالبان برویم؛ هیچوقت پاکستان و افغانستان برای ما تهدید نیستند

دو رقیب جدید ترامپ؛ مایک پنس و کریس کریستی برای اعلام نامزدی آماده می‌شوند

دمیرتاش، رهبر پرنفوذ کردها و چپگرایان ترکیه از سیاست کناره گرفت

قالیباف: برخی حرف انقلابی می زنند و صدای بلند دارند ولی منش انقلابی و اخلاص ندارند / فرهنگ دفاع مقدس می تواند مشکل اقتصاد را نجات دهد

مقام معظم رهبری: مصمم به تکمیل مسیر ترانزیتی شمال به جنوب هستیم که می‌تواند ترکمنستان و کشور‌های اطراف ان را به دریای عمان متصل کند / ظرفیت‌های بیشتری برای گسترش همکاری‌ها به‌خصوص در حوزه‌های مربوط به آب، برق و گاز با ترکمنستان وجود دارد

عذرخواهی و دلجویی مکتوب سیدحسن خمینی از خبرنگار ایلنا

ویدیو / ظریف: سازش مگر چیز بدی ست؟ قرآن می گوید «وَ الصُّلْحُ خَيْرٌ»

رحیم‌پور ازغدی: کشف حجاب‌ها و سلبریتی‌سازی‌ها برای این است که ما را به دوران قبل انقلاب برگردانند / اینکه می‌گویند اکثر مردم قبل از انقلاب متدین‌تر بودند دروغ است

آرشیو
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"
کد خبر: ۳۳۷۴۹
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۰۳ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۰
پ
حجت قاسم زاده اصل، نويسنده و کارگردان تله فيلم؛

«دي وي دي» را مي دهند ومي گويند ايراني اش را بساز

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تکتم بهاردوست: طرح ساخت تله فيلم در تلويزيون رويکرد مثبتي بود و با اينکه مي توانست اتفاقات خوبي را براي تلويزيون و حتي سينماي ما رقم بزند به خاطر بي توجهي در مديريت و عدم شناخت برخي مسؤولان و متوليان از شرايط کار تلويزيون و افراد دست اندرکارش به فعاليتي بي ثمروغيرجدي بدل شد که تنها انگيزه بسياري از رفتن به سمت ساخت آن، درآمدي است که مي شود کسب کرد.

البته در ميان اين همه، گاهي کارهاي قابل قبولي به چشم مي خورند که به نسبت بقيه تشخص يک فيلم تلويزيوني را دارند، اما در شرايطي که اکثريت کارهاي نازل به وجود آورده اند، چنين آثاري نيز قرباني بي اعتمادي نگاه مخاطبان و منتقدان شده و حتي بدون دادن رأي منفي، بي اعتنا از کنارشان مي گذرند. به اين انگيزه باحجت قاسم زاده اصل که يد طولايي در تهيه وتوليد تله فيلم دارد وتا کنون تله فيلم هاي موفقي چون «تنهايي»، «يک داستان کوتاه وچند داستان ديگر»،«آخرين روزهاي شاد بودن»،«کسوف» و...را تهيه کرده است، در خصوص آخرين کارش، شيوه فيلمسازي اش وبررسي مشخصه هاي يک توليد موفق تلويزيوني گفتگويي کرده ايم که ازنظرتان مي گذرد:

*آقاي قاسم زاده، زماني که براي مصاحبه تماس گرفتم، گفتيد که مشغول کاري هستيد در اين خصوص کمي توضيح دهيد؟

**به تازگي تله فيلم «پيدا وپنهان» راکه يک کار کاملاً زنانه است به پايان برده ام .اين تله فيلم داستان از يک صبح تا شب يک زن است.دغدغه هاي يک روز يک زن را در اين کار به تصوير کشيده ام.
*چرااين بار به سراغ موضوعي زنانه رفته ايد؟
**اين تله فيلم بعد ازکار«از شنبه تا پنجشنبه» دومين فيلم من است که موضوعي زنانه دارد، البته آن کار در خصوص بحران ميانسالي بود که باز هم موضوعي زنانه داشت، ولي من در کل به اين تفکيک زنانه و مردانه اعتقادي ندارم واين تله فيلم هم بيان يک حس است همين.





*آقاي قاسم زاده شما تا کنون تله فيلمهاي زيادي را براي تلويزيون ساخته ايد، ولي هيچ کدام به اندازه تله فيلم «تنهايي»موفق نبوده اند، چرا؟
**هميشه مرگ دغدغه ذهني من بوده و خيلي به مرگ فکر مي کنم. نمي دانم موفقيت اين کار دلايل متعددي دارد.به نظرم موضوع تنهايي چون موضوعي عام شمول تر داشت بيشتر مورد توجه واقع شد. شايد چون همه ما تا به حال تجربه تنهايي داشته ايم برايمان لذت بخش تر بوده است وهمانطور که حتماً هم اين کار را ديده ايد در تيتراژ پاياني اين کار به تمام کساني که از دست داده ايم، تقديم شده است.
*دقيقاً بعد از همين تله فيلم مرگ يکي از مولفه هاي آثار شما شد؟
**همانطور که گفتم هميشه مرگ دغدغه ذهني من بوده است.اما دوست دارم اين نکته را توضيح بدهم. من هيچ وقت پشت کاراکترهاي فيلمم خودم را پنهان نمي کنم، تلفيق همه آ نها من هستم، اماهيچ کدام از شخصيت ها نماينده من نيستند! من به زندگي سالم فکر مي کنم و در عين حال به مرگ توأم با آرامش.
به عنوان يک فيلمنامه نويس و فيلمساز، به عنوان يک پدر، به عنوان يک همسرو...وظايفي دارم وتمام اينها بالطبع مي شوند مضاميني که دغدغه فکري من هستند و در ساخت فيلمهايم آنها را به کار مي گيرم. به همين دليل است که سفارشي کار نمي کنم. بايد مضمون و داستان با ذات من عجين باشد تا بتوانم حداقل براي بازيگرهايم توضيح بدهم که چه مي خواهم!
*فيلمهايي که شما ساخته ايد، به لحاظ زبان بصري وقاب بندي و انتخاب بازيگر و روايت قصه و در نهايت نوع کارگرداني بي شباهت به فيلمهاي سينمايي نيستند، پس چرا تا به حال تجربه ساخت فيلم سينمايي را نداشتيد؟
**از لطفتان ممنونم.ولي وقتي کار مي کنم برايم مهم نيست که روي نگاتيو ضبط مي شود يا ديجيتال، من قصه گو هستم وقصه هايم را تعريف مي کنم و بايد کارم را درست انجام بدهم؛ درست تعريف کردن قصه هيچ ارتباطي به سخت افزاري که کار مي کنيم ندارد. مشکل سينماي ما ناتواني و کم تواني در قصه پردازي است و ناگزيرم توضيح دهم که قصه گويي متعلق به فيلمنامه نويس است و پردازش آن قصه متعلق به کارگردان.هر چند متأسفانه، شرايط مالي کار در سينما هنوز برايم فراهم نشده است.
*ولي به نظر مي آيد يکي از ضعفهاي اساسي سينماي ما، کمبود فيلمنامه هاي خوب باشد.
**اين درست نيست، مشکل سينماي ما فيلمنامه نويسها نيستند، کارگردانها هستند که اگر فيلمنامه خوب دستشان برسد فيلم متوسط مي سازند و با فيلمنامه متوسط خروجي شان فاجعه است! چون شغلشان کارگرداني است و ذاتاً کارگردان نيستند و به لحاظ تکنيک سينمايي لحن قصه پردازي بلد نيستند برخي کارگردانهاي ما فاقد لحن ويژه در قصه پردازي هستند. در صورتي که سينماي حرفه اي جهان متکي به قصه پردازي است. کارگرداني از نظر من شغل نيست، يک جور نگاه است به جهان، کارگرداني گشودن يک پنجره جديد است.
بعضي کارگردا نهاي ما در ساخت فيلمهايشان لحن ندارند، يعني با همان دانش فني فيلم ژانر وحشت مي سازند و با همان پلان بندي و قاب بندي فيلم کمدي!
در کارگرداني اعتقادم به پلانبندي است، نه حرکات آکروباتيک دوربين! من به پلانبندي و قاب بندي اهميت مي دهم و سعي مي کنم با بازي با اندازه پلان، قصه را تعريف کنم. هميشه يک پلان وجود دارد که جوهره آن سکانس است، بقيه اش فن کار است و رياضيات تصويري، تشخيص آن پلاني که جانمايه سکانس است کمي دشوار است وبه ذوق فيلمساز برمي گردد.
*برخي تله فيلم هايي که از تلويزيون پخش مي شود، فيلم هاي سطحي و ضعيفي هستند. به نظر شما اين مسأله به جدي نگرفتن ساخت تله فيلم ها توسط کارگردانها برمي گردد يا اينکه آنها تلويزيون را بستري براي آزمون و خطا مي دانند؟
**به نظرم صداوسيما در سالهاي گذشته هزينه اي را براي ساخت تله فيلم اختصاص داد (هم هزينه مادي و هم معنوي) تا نيروي خاص خودش را تربيت کند؛ در اين بستر آزمون و خطا هم، تعدادي از کارها خوب نشدند که به هر حال طبيعي است.
اکنون صداوسيما مجموعي از نيروها را در اختيار دارد؛ اعم از تصويربردار، صدابردار، طراح صحنه،فيلمنامه نويس و کارگردان که از دل همين انبوه تله فيلم ها بيرون آمده اند، شايد خيلي ها موافق نباشند، اما به نظر من مسير درستي بوده، صداوسيما همت و هزينه کرد، از بداقبالي است که کارهاي بد بيشتر به چشم آمدند، چون هم تعدادشان زياد شد و هم چشمان عيب بين بيشتر شده بودند.ولي من واقعاً از انجام اين کارها حيرت مي کنم.نمي دانم چرا بعضي ها عمرشان را به اين آساني مي فروشند.
ال؛ن خيلي از کارهاي ما شده کپي ضعيف کارهاي خارجي واين خيلي بد است، به بهانه اينکه فيلمنامه جديدي نداريم .نمي دانم شايد مديران واعضاي شورا خيلي اهل ديدن فيلم نيستند واز کارهاي روز دنيا اطلاعي ندارند وتشخيص نمي دهند که اين فيلمنامه دزدي است، البته الان هم مد شده، مديران ما دي وي دي را به فيلمساز مي دهند و مي گويند ايراني اش را بساز وبياور.
*به عنوان آخرين سؤال، از قابليتها و مشکلات حوزه تله فيلم بگوييد؟
**مشکل ما کارگردانها هستيم! کارگردانهايي که به دليل اينکه به پول احتياج دارند هر کاري را مي سازند. مشکل ما بازيگراني هستند که هر فيلمنامه اي را مي پذيرند. مشکل صدابردار و تصويربردارهايي هستند که مي دانند نتيجه کار بد است اما کار مي کنند، متأسفانه خود ما هم مشکل هستيم و هم راه حل! اما درباره قابليت هايش بايد بگويم بستر خوبي است براي فيلم سازي جدي و براي مضاميني که نمي توان در جاي ديگري طرحش کرد.الان اکثر کارها سري کاري شده است و گاهي کارها درزير بيست روز ساخته مي شود واين خيلي بد است.ولي من نمي توانم اينطور کار کنم. من فقط دوماه زمان براي مونتاژ کارم لازم دارم واين است که کمتر سراغ من مي آيند.شرايط کار براي کسي مثل من روز به روز دارد سخت تر مي شود.
ارسال به تلگرام
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"