arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۸۱۰۰
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۰۸ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۶

نهاوندیان: خزانه خالی بود اسنادش هم موجود است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در روزگاری که بسیاری خواهان شکایت حقوقی از محمود احمدی‌نژاد بابت ویرانی‌های اقتصادی برجای‌گذاشته برای ایران در دولت‌های نهم و دهم هستند، او نه‌تنها در نامه‌ای به رئیس‌«جمهوری» ایران ادعا کرده بود که «هنگام تحویل ریاست‌جمهوری در سال ۱۳۹۲ خزانه کشور خالی نبوده و رئیس‌جمهوری فعلی در این زمینه «ادعای کذب» کرده است»، بلکه باز هم برای به‌دست‌گرفتن قوه مجریه، ثبت‌نام کرده است.
 
به گزارش انتخاب به نقل از شرق، اواسط اسفند گذشته، گزارشی روی خروجی وب‌سایت دولت بهار که اخبار مربوط به احمدی‌نژاد را پوشش می‌دهد، قرار گرفت که نشان می‌داد رئیس دولت‌های نهم و دهم در نامه‌ای به روحانی نوشته بود: «در سال ۱۳۹۲ یعنی اولین سال دولت فعلی مجموعا ۱۴۷‌هزار‌و ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد کسب شده و توسط خزانه به دستگاه‌ها برای هزینه اختصاص یافته است».
 
او به ‌جای پاسخ‌دادن درباره میلیاردها دلار درآمد نفتی در دوره متبوعش، فسادهای گسترده اداری و اقتصادی، تورم افسارگسیخته، رکود دامن‌گیر و...، در ادامه نامه‌اش به روحانی نوشته بود: در سال‌های ۹۳ و ۹۴ نیز درآمد دولت فعلی افزایش داشته و علاوه بر آن «صندوق توسعه ملی با ۵۵ میلیارد دلار سرمایه و ۳۲ میلیارد دلار موجودی و بانک مرکزی با حدود ۱۰۸ میلیارد دلار ذخایر ارزی و حدود ۲۲ میلیارد دلار طلب از محل فروش نفت، تحویل دولت فعلی شده است».  
 
احمدی‌نژاد در انتها، حسن روحانی را به طرح «ادعای کذب در آستانه مذاکرات هسته‌ای با بیگانگان» متهم و بر «حفظ موضع سکوت» خود تأکید کرده بود. او در بخشی از نامه هم خطاب به مردم نوشته بود: «شما به‌خوبی از شرایط و روندی که بر کشور و انقلاب می‌گذرد و همچنین از دلایل سکوت این خادم خود در قبال مسائل جاری اطلاع دارید. این‌جانب در نیمه دوم سال ۹۲ خواستار انجام مناظره‌ای تلویزیونی و شفاف شدم تا از رهگذر آن، مسائل به طور مستند برای مردم بیان شود، اما تکرار اتهامات، تنها پاسخی بود که به افکار عمومی داده شد».
 
پاسخی با تأخیر
حالا پس از حدود یک ماه محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری درباره ادعای احمدی‌نژاد مبنی بر اینکه در دولت وی خزانه خالی نبوده و دولت گذشته هم بدهکار نبوده است، گفته است: خوشبختانه همه اینها مواردی است که عدد و رقم آن کاملا روشن است. دستگاه‌های مسئول هم اطلاع‌رسانی‌های لازم را کرده و خواهند کرد.
محمد نهاوندیان در گفت‌وگو با ایلنا و در پاسخ به این پرسش که اگر بخواهیم شاخص‌ترین عملکرد اقتصادی دولت در سال‌جاری را نام ببریم به چه موضوعی اشاره می‌کنید، گفت: به گمان من دو عملکرد به‌ شکل درخشان در زمینه عملکرد اقتصادی دولت خود را نشان می‌دهد؛ نخست اینکه در سال گذشته اقتصاد ایران توانست رشد تولید کم‌نظیری رقم بزند؛ یعنی ما در سال ١٣٩٥ در مجموع توانستیم به نرخ رشدی بالاتر از هدف‌گذاری سند چشم‌انداز دست پیدا کنیم.
 
او ادامه می‌دهد: در سند چشم‌انداز نرخ رشد هشت درصد تعریف شده است. در هیچ‌یک از ۱۱ سالی که از تعریف این نرخ رشد گذشته، این مسئله حاصل نشده بود و متأسفانه در برخی سال‌ها این نرخ رشد منفی هم بود؛ اما امسال براساس گزارش ۹ماهه بانک مرکزی ما نه‌تنها به این نرخ رسیدیم، بلکه از آن گذر کردیم.
 
این افتخاری برای دولت و مردم است. رئیس دفتر رئیس‌جمهوری توضیح داد: نکته دوم مثبت‌شدن تراز خارجی است. ما اگر بخواهیم کلمه استقلال را در اقتصاد یک کشور ترجمه کنیم، خود را در تراز تجاری خارجی نشان می‌دهد. اینکه یک اقتصادی بتواند نه با فروش منابع تجدیدناپذیر نفتی، بلکه با فروش کالاهای غیرنفتی بیشتر نیازهای وارداتی خود را تأمین کند، یکی از بارزترین نشانه‌های درست‌بودن مسیری است که انتخاب شده است. نهاوندیان درباره ادعای احمدی‌نژاد مبنی بر اینکه در دولت وی خزانه خالی نبوده و دولت گذشته هم بدهکار نبوده است، گفت: خوشبختانه همه اینها مواردی است که عدد و رقم آن کاملا روشن است. دستگاه‌های مسئول هم اطلاع‌رسانی‌های لازم را کرده و خواهند کرد.
نظرات بینندگان