arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۹۰۵
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۲۰ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۰

در ماه رمضان 30درصد کمتر غذا بخوريد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در ماه مبارک رمضان بايد در مجموع، نسبت به ماه‌هاى ديگر ۳۰ درصد کمتر غذا بخوريم تا فوايد روزه و قصد اصلى آن محقق شود.

به گزارش انتخاب، يک متخصص تغذيه در گفت‌و‌گو با ميراث‌آريا تصريح کرد: با مصرف کمتر غذا در اين ماه، هم احساس نيازمندان را درک مي‌کنيم و هم وعده غذايى را که از آن پرهيز مى‌کنيم در اختيار نيازمندان قرار مى‌گيرد. کمتر غذاخوردن موجب مى‌شود تا ماده غذايى بيشترى براى ساير افراد فراهم و فشار به محيط زيست کمتر شود.

دکتر «مسعود کيمياگر» با تاکيد بر اينکه وعده‌هاي غذايى ماه رمضان حتما بايد در دو وعده افطار و سحرى مصرف شود، گفت: افطار و شام را نبايد در يک وعده غذايى قرار داد. به دليل اينکه در هنگام افطار افراد خيلى گرسنه‌اند بهتر است حجم غذايى که مى‌خورند کاهش يابد و شام را نيز با فاصله و جداى از افطار بخورند.

اين پزشک تصريح‌کرد: روزه‌داران بايد حتما روزه خود را با يک مايع ولرم و گرم مانند چاى، شير، آب جوش، سوپ يا آش باز کنند. البته به شرطى که غلظت آش همانند سوپ بوده و سفت و شفته نباشد.

«کيمياگر» با تاکيد بر اينکه خوردن سحر بخصوص براى نوجوانان و جوانان واجب است، اظهارداشت: هرگز نبايد بدون سحرى روزه گرفت. سحري بايد همانند صبحانه‌اى کامل يا ناهارى متوسط صرف شود و براى اينکه در طول روز کمتر احساس تشنگى به روزه‌داران دست دهد حتما بايد در وعده سحرى از سبزيجات، کاهو، کلم، گوجه، خيار و نان سبوس‌دار، استفاده شده و درعوض پلو، ماکارونى و مواد نشاسته‌اى کمتر مصرف شود.

اين متخصص تغذيه خاطرنشان‌کرد: بيماران ديابتى نوع يک که انسولين مصرف مى‌کنند، افرادى که در ساعات خاص دارو مى‌خورند، زنان شيرده، زنان باردار (پس از ۴ ماهگى)، افراد داراى مشکلات اعصاب و روان، سالمندان ناتوان و افرادى که نبايد خون و ادرار آن‌ها غليظ شود، از جمله افرادى هستند که از روزه گرفتن منع شده‌اند.

او اضافه کرد: زنان شيردهى که شيرخوار آن‌ها تغذيه کمکى دارد مى‌توانند با خوردن آب کافى و تامين نياز بدن خود، روزه بگيرند. همچنين بيماران ديابتى نوع ۲ که قندخون آنهاکنترل شده است و سالمندانى که توان لازم را دارند مى‌توانند روزه بگيرند.

اين پزشک با بيان اينکه بازده‌کارى افرادى که سحرى نمى‌خورند از ساعات مياني روز به بعد پائين مى‌آيد، توضيح‌داد: سردرد و سرگيجه روزه‌دار به علت افت قندخون اوست. اين افراد بايد حجم غذاى خود را هنگام سحر بيشتر کرده و از مواد قندى بيشترى استفاده کنند اما اگر اين سردرد و سرگيجه به حدى است که مخل کار و آموختن افراد و پرخاشگرى آن‌ها مى‌شود، بايدحتماً به پزشک مراجعه کنند.

او درباره «علت گرگرفتگى» عده‌اى قبل از خوردن افطار گفت: هورمون انسولين و قندخون روزه‌دار کم‌شده و تجزيه چربى‌ها بيشتر مى‌شود. افرادى که قبل از افطار دچار گرگرفتگى مى‌شوند بايد سوخت و ساز متابوليسم چربى خود را بررسى کنند که البته شايد يکى از علت‌هاى اين امر نخوردن سحرى باشد.
نظرات بینندگان