arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۹۳۶۷
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۸ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶

چرا کمیته بین‌المللی بی‌طرف درباره حمله خان‌شیخون تشکیل نمی‌شود؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اظهارات مسئولان آمریکایی و انگلیسی در مورد حمله به خان‌شیخون از یک طرف و درخواست‌های ایران و روسیه برای تشکیل کمیته تحقیق بین‌المللی بی‌طرف از سوی دیگر، این سؤال را مطرح می‌کند که "دلیل کارشکنی آمریکا و انگلیس برای تشکیل این کمیته چیست؟".

به گزارش انتخاب به نقل از نسنیم، عبدالباری عطوان سردبیر این روزنامه در مورد حادثه خان شیخون نوشت: تا این لحظه هیچ کمیته بین المللی وارد خان شیخون نشده است، شهری که بنابر اعلام رسمی سوریه شاهد حمله هوایی نیروی هوایی این کشور به یک انبار سلاح بود که معلوم شد حاوی گاز شیمیایی بوده است، یا اینکه به‌گفته آمریکا و متحدانش این حمله توسط جنگنده‌های سوری با موشک حامل بمب شیمیایی صورت گرفت.

فشار آمریکا و انگلیس برای جلوگیری از تشکیل کمیته تحقیق
سازمان منع گسترش سلاح شیمیایی تا امروز تحت فشار مشترک آمریکا و انگلیس با درخواست روسیه و ایران مبنی بر تشکیل یک تیم جدید به‌منظور تحقیق در مورد حمله شیمیایی فرضی در خان شیخون مخالفت کرده است، حال آنکه بشار اسد رئیس جمهور سوریه اعلام کرد، دولت وی با ارسال نامه‌ای به سازمان ملل اعزام کمیته تحقیقاتی مستقل را خواستار شده است اما پاسخی نگرفته است و البته به نظر می‌رسد به‌زودی پاسخی دریافت نشود.

درخواست روسیه چیست؟
درخواست روسیه مبتنی بر این است که کمیته تحقیق در مورد استفاده از گاز خردل شیمیایی که عملاً مورد استفاده قرار گرفت، مطمئن شود و پس از آن روشن شود چگونه این گاز به خان شیخون رسیده است، به‌اضافه اینکه روسیه بازدید محققان از فرودگاه الشعیرات که هدف حمله هوایی موشک‌های تام هاوک آمریکا قرار گرفت خواستار شده است تا مطمئن شود در انبارهای این محل  سلاح شیمیایی وجود دارد یا خیر.

در این میان پرفسور تئودور باستل کارشناس آمریکایی سلاح شیمیایی، به‌طور کلی در صحت گزارش سرویس اطلاعات آمریکا به دونالد ترامپ به‌دیده تردید می‌نگرد.

در این گزارش تأکید شده است، هواپیماهای سوریه برای حمله به خان شیخون از سلاح شییمایی استفاده کردند.

پیش از حمله به خان‌شیخون، آمریکا از آن مطلع شده بود
در مقاله این کارشناس آمریکایی که اسناد و تحلیل‌های علمی ضمیمه آن شده است، تأکید شده است بمب شیمیایی مورد ادعایی که به خان شیخون اصابت کرده است، نمی‌تواند از هوا شلیک شده باشد بلکه در زمین وجود داشت و روسها 24 ساعت قبل از حمله به آمریکایی‌ها به‌طور رسمی اعلام کردند که جنگنده‌های سوری شهرک خان شیخون را هدف قرار خواهند داد.

پرفسور بوستل اعلام کرده آماده است به شهرک خان شیخون برود و در این خصوص شهادت بدهد که انفجار از زمین صورت گرفته است.

تشکیل کمیته بی‌طرف تنها راه‌حل روشنشدن واقعیت‌ها
تنها حقیقت ثابت تا این لحظه این است که 86 نفر از جمله دهها کودک در این شهرک جان باختند اما پی بردن به واقعیت‌ها به‌شکل کامل امکان پذیر نیست مگر اینکه کمیته تحقیق مستقل شامل کارشناس بین المللی بی‌طرف وارد این محل شوند و نتایج تحقیقات خود را به شورای امنیت یا شورای اجرایی سازمان ممنوعیت سلاح شیمیایی و یا هر دو ارائه دهند.

سابقه طولانی آمریکا و انگلیس در طرح دلایل جعلی و ساختگی
از سوی دیگر احتمال ساختگی بودن و تقلب که بشار اسد و بثینه شعبان مشاور سیاسی و رسانه‌ای وی به آن اشاره کردند، بعید نیست زیرا آمریکا و انگلیس در این خصوص سابقه طولانی دارند از جمله اینکه کالین پاول وزیر خارجه وقت آمریکا پیس از حمله به عراق در سال 2003 اعلام کرد سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا او را گمراه کردند و تصاویر و اطلاعات جعلی در خصوص کارخانه‌های عراقی متحرک سلاح شیمیایی در اختیارش قرار دادند.

همچنین تونی بلر نخست وزیر وقت انگلیس و شریک جرج بوش در حمله به عراق در برابر پارلمان از موضوع پرونده سلاح شیمیایی عراق صحبت کرد و گفت صدام حسین می‌تواند در مدت 45 دقیقه به سلاح شیمیایی تجهیز شود اما پس از آن معلوم شد بلر پارلمان را فریب داده بود.

در همین ارتباط بثینه شعبان در گفت‌وگو با شبکه المیادین تأکید کرد، روس‌ها به هیئت سوری که عازم مسکو شده بودند، اعلام کردند که ترامپ به پایگاه الشعیرات و یا سایر پایگاههای سوری حمله نخواهد کرد به این معنی که اطلاعات آمریکا دلایلی را برای توجیه این حمله آماده و جعل کرده بودند تا از این طریق رئیس جمهور آمریکا را یک فرد قدرتمند جلوه دهند.

چرا آمریکا و انگلیس در تشکیل کمیته بی‌طرف کارشکنی می‌کنند؟
به هر حال تحقیق بین المللی مستقل و بی‌طرف است که می‌تواند واقعیت را بهطور کامل روشن کند و کارشکنی آمریکا و انگلیس در تشکیل این کمیته موجب شک و تردید در  تمام اظهارات دو طرف می‌شود.

ما منتظر تشکیل این کمیته و حمایت از آن هستیم تا تحقیقات کامل را انجام داده و گزارش نهایی خود را با اسناد و دلایل قاطع ارائه کند اما از آنجا که این درخواست تقریباً محال به نظر می‌رسد، می‌توانیم برای تعدادی از انسان‌های بی‌گناه سوری که در آن جان باختند متأسف باشیم.
نظرات بینندگان