arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۹۵۲
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۱ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۰

هکرها مرز نمي شناسند؛ ديابتي ها هم در امان نيستند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مريم افلاطوني: ديابتي ها هم از گزند هکرها در امان نيستند.

به گزارش انتخاب؛ اگر به بيماري ديابت مبتلا هستيد و براي کنترل ميزان قند خون و متعادل نگه داشتن سطح آن از پمپ انسولين و پاينده قند خون استفاده مي کنيد شايد کابوس هميشگي شما تمام شدن شارژ باتري آن(بي آنکه به يک باتري يدکي دسترسي داشته باشيد) بوده باشد.
اما گويا نگراني هاي بيماراني که از چنين ابزارهايي استفاده مي کنند بايد فراتر از شارژ باتري آنها باشد، زيرا بر پايه گزارش اخير يک پژوهشگر امنيتي که خود به ديابت مبتلاست، پمپ هاي انسولين و پاينده هاي قند خون در برابر خرابکاري هاي هکري مصون نيستند.

«جي رادکليف» بتازگي ميزان آسيب پذيري تجهيزات پايشگر خود را آزموده و پيش از آنکه يافته هاي اين بررسي ها را در همايش امنيت رايانه اي موسوم به «کلاه سياه» منتشر کند، آنها را در اختيار «آسوشيتد پرس» گذاشته است.

رادکليف موفق شده نقاط ضعفي را که ممکن است هکرها از طريق آنها کنترل پمپ انسولين را از راه دور به دست گرفته و اطلاعات پايشگرهاي قند خون را دستکاري کنند، شناسايي کند. بنابراين هکرها مي توانند ميزان انسولين پمپ شده به داخل خون بيماران ديابتي را کنترل کنند. بالا يا پايين رفتن سطح انسولين خون از حد مجاز مخاطره آميز است و حتي مي تواند مرگ بيماران را در پي داشته باشد.

دست اندرکاران صنعت توليد ابزارهاي پزشکي بر اين باورند، هک کردن اين وسايل دشوار است و تنها کساني از پس چنين کاري بر مي آيند که مهارت هاي ويژه اي داشته باشند. بنابراين براي ايمني ابزارهاي الکترونيکي پزشکي در برابر حملات هکري حساسيت چنداني به خرج نمي دهند.
از سويي، بسياري از اين ابزارها مانند پيس ميکر(تپش آراي قلبي) آن قدر کوچک هستند که هيچ پردازنده اي براي رمزگذاري «علايم ارتباطي» ندارند.

در دنيايي که روز به روز بيشتر فناوري زده مي شود و همزمان هکرها نيز مهارت هاي بيشتري به دست مي آورند بايد اميدوار بود پيش از آنکه دير شود شرکتهاي توليد تجهيزات پزشکي، راهي براي پيشبرد امنيت بيشتر اين ابزارهاي نجات بخش پيدا کنند.
نظرات بینندگان