arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۹۵۳
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۰۹ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۰

نماينده زميني ها در راه مشتري

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 امير حسين کريمان: پايان مأموريت شاتل ها به معني خاتمه کاوش هاي فضايي نيست.

به گزارش انتخاب؛ نبايد تصور کرد با بازنشستگي شاتل ها، آژانس ملي فضايي آمريکا(ناسا) کاوش هاي کيهاني را براي يافتن سياره هاي دورتر پايان يافته تلقي مي کند، زيرا ناسا پس از مدتها زمينه چيني براي مأموريتي به سوي «ژوپيتر» يا همان «مشتري»، روز گذشته فضاپيماي «جونو» را - که به يک آسياب بادي شباهت دارد و از نور خورشيد انرژي مي گيرد - روانه بزرگترين سياره منظومه شمسي کرد.

کاوش کيهاني «جونو» را بايد تا به امروز طولاني ترين مأموريت فضايي دانست که نيروي الکتريکي آن از گوي آتشين تاباني تأمين مي شود که به آن خورشيد مي گوييم.

«جونو» با انرژي گرفتن از صفحات خورشيدي سه گانه اي به اندازه يک کاميون يدک کش، ديروز با موشک بدون سرنشين «اطلس 5 » به خارج از جو زمين فرستاده شد تا از آنجا رهسپار بزرگترين سياره منظومه شمسي شود.

ناسا اميدوار است با دست اندازي «جونو» به «مشتري» - که احتمالاً کهن ترين سياره منظومه شمسي ما باشد- به اطلاعات بيشتري درباره آن دست يابد. مأموريت فضايي «جونو»، نخستين مأموريت از کاوش هاي سه گانه مهم اخترشناسي به شمار مي رود که در يک بازه زماني چهار ماهه به مرحله اجرا گذاشته مي شوند.

اگر محاسبات رياضي انجام شده براي رساندن «جونو» به مشتري درست باشد و در طول اين سفر فرازميني، مزاحماني مانند خرده سياره ها با آن برخورد نکنند، اين فضاپيما تا رسيدن به مقصد تعيين شده 5 سال در راه خواهد بود .
نظرات بینندگان