arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۹۶۶
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۲ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۰

ناگفته‌های طرح سوال از رییس جمهور در مجلس هفتم

وی در گفت و گو با اعتدال، افزود: اگر دقت کنید مقام معظم رهبری در 14 محور درباره عدم کفایت سیاسی بنی صدر مطالبی را بیان کردند، که آن 14 محور الان می تواند مورد واکاوی و تحلیل نخبگان سیاسی قرار گیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حجت الاسلام علی عسگری نماینده مردم مشهد در مجلس هفتم و مشاور و رابط پارلمانی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سابقه سوال از رییس جمهور در تاریخ پارلمانی کشور گفت: سابقه نوع نظارت مجلس بر کار قوه مجریه  و به ویژه رییس جمهور در طول دوران مجالس مختلف ، فراز و فرود هایی داشته است. در مجلس اول که به نظر من قوی ترین مجلس نظام محسوب می شود ، اعمال نظارت بر رییس جمهور تا جایی پیش رفت که به عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور رای داد ، افرادی مثل شهید بشارت و دیالمه و خود رهبر معظم انقلاب آن زمان نماینده بودند و اینها کسانی بودند که در ارتباط با عدم کفایت سیاسی بنی صدر به عنوان موافق عدم کفایت سیاسی وی رای دادند و سخنرانی کردند.

وی در گفت و گو با اعتدال، افزود: اگر دقت کنید مقام معظم رهبری در 14 محور درباره عدم کفایت سیاسی بنی صدر مطالبی را بیان کردند، که آن 14 محور الان می تواند مورد واکاوی و تحلیل نخبگان سیاسی قرار گیرد.

عسگری ادامه داد: در مجلس هفتم و در زمان ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد ، یک تعداد از دوستان نماینده که من هم جزء آنها بودم ، در تلاش بودیم تا آقای احمدی نژاد رفتار های قانونی را مد نظر قرار دهد ، شتاب زده عمل نکند و از کارهایی که باعث وهن نظام در داخل و خارج از کشور می شود ، پرهیز داشته باشد.

وی گفت: در مساله دستگیری ملوانان متجاوز انگلیسی در آبهای ایران ، آقای احمدی نژاد شب اعلام کردند ملوانان انگلیسی متجاوزند و باید محاکمه شوند، اما صبح، بی هیچ مقدمه ای ، خودشان به بدرقه آنها رفته و نه تنها آزادشان کردند، بلکه به آنها هدیه هم دادند و این در حالی بود که در کشور خودشان حتی یک گروهبان هم به استقبال آنها نرفت؛  این عمل آقای احمدی نژاد برای انقلاب ، کشور  و مدیریت نظام ، یک نوع ضعف تلقی شد ، زیرا عمده رسانه های خارجی گفتند که بلر تهدید کرد و احمدی نژاد تسلیم شد ، یا گفتند که رئیس جمهور ایران نمی داند چه می گوید،  شب حرفی می زند و صبح طور دیگری عمل می کند.

مشاور مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در آن مقطع در مجلس هفتم 63 امضا برای سوال از رئیس جمهور جمع شد و طبق اصل 88 قانون اساسی پس از اعلام وصول هیات رئیسه ، رئیس جمهور یک ماه فرصت داشت تا در صحن علنی حضور یابد و به سوالات نمایندگان پاسخ دهد، که متاسفانه هیات رئیسه وقت مجلس به خاطر اینکه دچار یک نوع ضعف در نظارت بر دولت بود و همگرایی با دولت به صورت مطلق مبنای نظر بعضی نمایندگان بود و وظیفه اصولگرایی را با نام اصولگرایی فراموش کرده بودند و از سویی تلاش حامیان دولت در مجلس  و همگرایی و همسویی هیات رئیسه با دولت ، باعث شد طرح سوال از رییس جمهور در مجلس هفتم به جریان نیفتد.

وی گفت: البته ما امضایی پس نگرفتیم اما آنها اعلام وصول نکردند و آقای ولایتی را آن زمان آوردند تا از نظر یک دیپلمات کار کشته و مقبول ، نمایندگان را منصرف کند؛ در آن جلسه شخصا به ایشان عرض کردم شما 17 سال وزیر خارجه بودید، شرعا و قانونا همین یک کار آقای احمدی نژاد در قبال ملوانان انگلیسی را چطور توجیه می کنید که ایشان گفتند توجیهی ندارد.

عسگری تاکید کرد: اگر هیات رییسه مجلس هفتم همکاری می کرد در همان مقطع سوال از رئیس جمهور انجام می شد ، هم اکنون طرح سوال ، به یک تابو تبدیل نمی شد.

رابط پارلمانی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: مجلس وظیفه قانونی اش است تا اعمال نظارت کند ، این اعمال نظارت می تواند سوال یا استیضاح باشد و قانون اساسی هم برآن تصریح دارد؛ ما در موارد متعددی سوال از  وزرا را مطرح می کنیم که حتی به استیضاح وزیر انجامیده، سوال از رئیس جمهور هم در یک رتبه بالاتر همین وضع را دارد و این یکی از وظایف قانونی مهم و تصریح شده در بعد نظارتی کار نمایندگان در مجلس است.

عسگری تصریح کرد: متاسفانه بعضی از اعضای هیات رییسه مجلس هفتم که الان شدیدا از کارهای احمدی نژاد ناراحت هستند ، آن زمان طرح  سوال از رئیس جمهور را بزرگ جلوه دادند و حتی  علیه نمایندگان سوال کننده ، خصوصا بنده و آقای افروغ فضا سازی شد .

وی افزود: ای کاش آن زمان سوال از رئیس جمهور کلید می خورد و آقای احمدی نژاد موظف به پاسخگویی می شد؛ الان هم همین وضعیت است و جلوی اشتباه را از هر جا بگیری منفعت است.

عسگری گفت: وظیفه مجلس است تا در قصور های آشکار دولت که از ناحیه رئیس جمهور  صورت می گیرد ، با طرح  سوال ، مساله را تعقیب کنند تا از مشکل جلوگیری شود.

مشاور و رابط پارلمانی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه گفت: متاسفانه بعضی ها فکر می کنند مجلس شورای اسلامی یعنی مجمع تشخیص مصلحت نظام!  و به جای انجام وظیفه قانونی مجلس ، امور را مصلحت سنجی می کنند، شاید هم برخی نمایندگان دل و جرات ندارند ، چون آقای احمدی نژاد از برخی از آنها به قدر کافی نقطه ضعف دارد و می ترسند که تریبون سوال از رییس جمهور ، برای آنها زیان بخش باشد.

وی تاکید کرد: کاری که آقای مطهری و برخی دوستان برای طرح سوال از رییس جمهور در مجلس کردند ، هم با اصول انقلاب و قانون اساسی همخوانی دارد و هم وظیفه ذاتی آنها است و الان هم برای انجام این کار دیر نشده است.

عسگری خاطرنشان کرد: مسلم است که این کار از سوی دولت و حامیان آن سیاسی معرفی می شود، اما در عین حال نمایندگانی که چند ماه از وظیفه نمایندگی شان باقی است ،باید تا روز آخر نمایندگی هم بر وظیفه نمایندگی خود عامل باشند. وظیفه قانونی نظارتی وکلای مردم ، مهمتر از قانون گذاری است ، زیرا قانون شکنی و دور زدن قانون از سوی دولت به حدی بوده که صدای همه را در آورده است، اگر چه بهتر بود که سوال زودتر انجام می شد و کار به این مرحله نمی رسید ، اما هم اکنون هم نباید نزدیکی به انتخابات مجلس ، مانع انجام این کار شود.


نماینده اصولگرای مردم مشهد در مجلس هفتم در ادامه با اشاره به مباحث  پیرامون وحدت اصولگرایان و جریان انحرافی گفت: متاسفانه اصولگرایان ، جریان رسیدن به وحدت را  بیش از حد سیاسی کرده اند.

وی افزود: درمجلس هفتم آقای خاتمی ، شریف زادگان را به عنوان وزیر رفاه معرفی کرد ، اگر خاطرتان باشد شریف زادگان آدم متین  و اخلاق مداری است. من با ایشان مخالفت کردم و گفتم اصلاح طلبان این آرزو را به گور ببرند در مجلس هفتم یک وزیر مشارکتی از ناحیه آنها بتواند وزیر شود، چون من و نادران و برخی دیگر موضع گیری کرده بودیم که عضو شورای مرکزی مشارکت را به عنوان وزیر نمی پذیریم و فشار روی آقای خاتمی بود . صبح روز رای گیری شریف زادگان، دفتر آقای حداد فراخوان داد برای حضور در دفترش.  تمام ما  منتقدین رفتیم دفتر آقای حداد و موضوع را گفتیم که مجلس باید مخالفت کند که چرا وزیر رفاه باید عضو شورای مرکزی مشارکت باشد ، گفتند ما باید به شریف زادگان رای بدهیم،گفتیم بر مبنای چه ملاکی؟ وقتی سابقه وزارت ندارد و اصلاح طلب شناخته ای است و شوهر خواهر میر حسین موسوی است؟

آقای حداد عادل گفت: اگر ما به اولین وزیر رفاه دولت آقای خاتمی رای ندهیم در افکار عمومی طوری خواهند گفت که مجلس هفتم با رفاه مردم مخالف است ، ما گفتیم کسی را وزیر معرفی کنند که کار حزبی و باندی در وزارت رفاه نکند و دربست در خدمت رفاه مردم باشد بعد گفتند ما باید کاری کنیم که کشتی در حال حرکت اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری گل نشین نشود، لذا تمام تحلیل ها و اقداماتشان از موضع سیاسی بود.

عسگری تصریح کرد: این جریان اولین قدم بود برای شکستن اصولگرایی که وظیفه مندی  و قانون مداری فدا شد ، الان که نوبت رسیده به خودشان ، دعوا سر قدرت شروع شد و همان داستان لحاف ملا؛ دعوا برسر قدرت به شکل افراطی ، اصولگرایان را به سمت سقوط سریع سوق می دهد ، مگر اینکه عقلای اصولگرا جمع شوند و افراط را مهار کرده و اعتدال پیشه کنند که آن هم با شرایط فعلی نشدنی است و حداقل اقدامات آقای احمدی نژاد نمی گذارد.

وی ادامه داد: سران جریان موسوم به انحرافی از ریس جمهورتفکیک ناپذیرند. البته معنای اصلی انحراف نیز  زیاده خواهی، قدرت طلبی ، قانون گریزی و تمرد از امر ولایت است.

عسگری در خاتمه گفت: اصولگرایانی که جبهه تشکیل می دهند و ایستادگی می کنند و آن اصولگرایانی که تصادم  و تقابلشان با جریان انحرافی به جاهای باریک می کشد، به وحدت نمی رسند ، مگر اینکه پیش از انتخابات ، با راه های خاص خودش ، بحث جریان انحرافی  را تمام کنند.
نظرات بینندگان