arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۹۷۶
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۲ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۰

بازداشت تيموشنكو در جلسه دادگاه/"به من شليك كنيد!

نخست‌وزير سابق اوكراين كه از سياستمداران مخالف دولت حاكم اين كشور است، به دليل برهم زدن جلسه دادگاه، بازداشت شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نخست‌وزير سابق اوكراين كه از سياستمداران مخالف دولت حاكم اين كشور است، به دليل برهم زدن جلسه دادگاه، بازداشت شد.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، يوليا تيموشنكو، نخست‌وزير سابق اوكراين به دليل آنچه برهم زدن "نظام‌مند و طراحي شده" جلسه دادگاه خوانده شد، از اين جلسه كه به منظور رسيدگي به اتهاماتش برگزار شده بود، اخراج شد و ماموران پليس وي را در ميان فريادهاي طرفداران معترضش، به بازداشتگاه منتقل كردند.

بر اساس گزارش خبرگزاري رويترز، اتهامات سوء‌استفاده از قدرت عليه تيموشنكو، سرسخت‌ترين رقيب "ويكتور يانوكويچ"، رئيس‌جمهور طرفدار روسيه اوكراين، انتقاد اتحاديه اروپا را باعث شده است.

اتحاديه اروپا هم‌اكنون در حال مذاكره با اوكراين به منظور استحكام بخشيدن به روابط دوجانبه است.

كاترين اشتون، رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا و "استفان فيول" كميسيونر بسط و گسترش اين اتحاديه، بازداشت تيموشنكو را مورد انتقاد قرار داده و در بيانيه‌اي مشترك اعلام كردند: ما به اوكراين تاكيد مي‌كنيم تا به اهداف و ارزش‌هاي مشترك كه هسته همكاري‌ها را تشكيل مي‌دهد، احترام بگذارد.

دادستان‌هاي اوكرايني نخست‌وزير سابق اين كشور را متهم كرده‌اند كه به صورت غير قانوني شركت دولتي "نفت‌وگاز" را به امضاي قرارداد گازي با روسيه در سال 2009 ميلادي مجبور كرده است.

اين در حالي است كه وي اتهاماتش را نمي‌پذيرد و رد مي‌كند.

تيموشنكو در لباس سفيد و با موهاي بافته شده، پس از آنكه قاضي "روديون كريف" پيشنهاد دادستان كشور را براي گناهكار بودن وي در مورد "تخلفات هدفمند و برنامه‌ريزي شده" قوانين پذيرفت، با اسكورت پليس از دادگاه خارج شد.

قاضي پرونده تيموشنكو اعلام نكرد كه بازداشت وي چه مدت به طول مي‌انجامد و جلسه دادگاه را به روز دوشنبه موكول كرد.

تيموشنكو كه دو بار بين سال‌هاي 2005 و 2010 ميلادي نخست‌وزير اوكراين بود، گفت اين پرونده عليه وي با انگيزه سياسي است و به دستور يانوكويچ كه با اختلاف چند راي توانست در انتخابات رياست جمهوري سال گذشته پيروز شود، به صورت جعلي ساخته شده است.

اين در حالي است كه يانوكويچ هرگونه دست داشتن در پرونده تيموشنكو را رد كرده است.

از زمان آغاز جلسه محاكمه تيموشنكو در ماه ژوئن سال جاري ميلادي، وي به صورت واضح قاضي "كريف" را در دادگاه مورد استهزاء قرار مي‌داده و او را "عروسك خيمه شب‌بازي و آلت دست يانوكويچ" خوانده است.

تيموشنكو در واكنش به بازداشتش در حالي كه به قاضي مي‌گفت "به دادستان يك اسلحه بدهيد"، گفت: به من شليك كنيد!

"ولاديمير فسنكو" تحليلگر مسائل سياسي از هسته مشاوران "پتنا" به خبرگزاري رويترز، گفت: او صبر دولت را به پا يان رسانده، آنها از رفتار او خسته شدند و تصميم گرفتند او را سر جايش بنشانند. اين يك نوع آزمايش است: چگونه مردم در اوكراين واكنش نشان خواهند داد؟ آيا مخالفان قادر هستند تظاهرات گسترده برپا كنند و چگونه غرب پاسخگوي اين امر خواهد بود؟

حزب تيموشنكو به حاميان وي اعلام كرده در مقابل دادگاه در مركز شهر كي‌يف، پايتخت، به برگزاري راهپيمايي‌هاي بيشتر دست بزنند.

درهمين حال وزارت امورخارجه روسيه اعلام كرد كه تمام قراردادهايي كه بين روسيه و اوكراين در سال 2009 منعقد شده است در تطابق كامل با قوانين دولتي دو كشور و حقوق بين‌المللي است.

وزارت امورخارجه روسيه به طور همزمان خواستار رسيدگي منصفانه و فارغ از سلايق حزبي به پرونده تيموشنكو شد.

يرزي بوزك، رييس پارلمان اروپا نيز ضمن اشاره به دستگيري تيموشنكو از آن تحت عنوان اقدامي با انگيزه سياسي ياد كرد.

وزارت امورخارجه آلمان نيز از دستگيري تيموشنكو ابراز نگراني كرد.

نظرات بینندگان