arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۹۸۱
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۳ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۰

موسسه استاندارد: چاي‌ 30ساله را به خورد مردم مي دهند!

مديركل نظارت بر اجراي استاندارد موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران با ابراز تاسف شديد از وضعيت نامناسب بازار چاي كشور گفت: متاسفانه وضعيت به گونه‌اي شده كه بعضا چاي‌هايي را كه 30 سال در انبارها مانده با چاي‌هاي خارجي تركيب كرده و به مردم مي‌فروشند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مديركل نظارت بر اجراي استاندارد موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران با ابراز تاسف شديد از وضعيت نامناسب بازار چاي كشور گفت: متاسفانه وضعيت به گونه‌اي شده كه بعضا چاي‌هايي را كه 30 سال در انبارها مانده با چاي‌هاي خارجي تركيب كرده و به مردم مي‌فروشند.

فريدون بلغاري در گفت‌وگو با ايسنا، با اعلام اين‌ كه استاندارد چاي از سال آينده اجباري مي‌شود، اظهار كرد: تاكنون تنها چاي وارداتي از نظر كيفيت واستاندارد بررسي مي‌شد، اما از ابتداي سال آينده چاي توليد داخل نيز مشمول بازرسي و نظارت موسسه استاندارد مي‌شود.

او با اشاره به اين‌كه چاي‌هاي وارداتي تنها به صورت بسته‌هاي 20 كيلويي اجازه ورود به كشور را دارند، افزود: بنابراين چاي‌هاي خارجي كه با بسته‌بندي‌هاي كوچك در بازار مشاهده مي‌شوند، قاچاق بوده و مجوز واردات نداشته‌اند.

اين مقام مسئول در موسسه استاندارد در پاسخ به اين سوال كه چرا حجم چاي تقلبي و بي‌كيفيت در بازار داخلي به شدت افزايش يافته است؟ توضيح داد: متاسفانه مقدار زيادي چاي سنواتي در انبارهاي اطراف تهران، كرج و استانهاي شمالي وجود داشته كه در جامعه اين شائبه را به وجود آورده كه از اين چاي‌ها سوء‌استفاده مي‌شود و اين چاي‌ها با چاي‌هاي خارجي مخلوط شده و به مردم فروخته مي‌شود.

وي افزود: متاسفانه وضعيت نگهداري چاي در اين انبارها در حد فاجعه بوده و خود من در بازديدي كه از اين انبارها داشتم شاهد حضور جوندگاني مانند موش در اين انبارها بودم!

به گفته وي برخي از اين چاي‌ها به مدت 30 سال است كه در انبارها نگهداري مي‌شوند.

بلغاري در پاسخ به اين سوال كه چرا با وجود وقوع چنين تخلف آشكاري جلو فعاليت انبارهاي چاي سنواتي گرفته نمي‌شود؟ گفت: متاسفانه اراده قوي در اين زمينه وجود ندارد و عده‌اي نمي‌گذارند كه اين چاي‌ها از رده خارج شوند. در سيلي كه سال قبل در استانهاي شمالي رخ داد، بخشي از اين انبارها تخريب شدند. مگر اين‌كه سيل اين انبارها را از بين ببرد، در غير اين صورت بعيد مي‌دانم عده‌اي بگذارند اين انبارها تخريب و چاي موجود در آنها معدوم شوند.

اخيرا نيز يك مقام دولتي اعلام كرد كه بيش از 90 درصد چاي دولتي مصرفي در ادارات و نهادهاي دولتي كشور تقلبي هستند.

چاي‌كاران كشور اعلام كرده‌اند كه هزينه واردات هر كيلو چاي خارجي بيشتر از دو هزار تومان تمام نمي‌شود، اما واردكنندگان چاي خارجي را به چند 10 برابر قيمت در بازار مي‌فروشند.

با توجه به اين‌كه مردم ايران از چاي‌خورترين مردم در دنيا محسوب مي‌شوند، بازار چاي در ايران از ارزشي چند صد ميليارد توماني برخوردار شده است. اين وضعيت باعث شده تا مافيا در بازار چاي ايران نيز ورود پيدا كرده و با ترفندهاي مختلف سود كلاني را از اين بازار به جيب بزند.
نظرات بینندگان