arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۹۸۲
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۳ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۰

مراجع عظام: مراجعه روزه‌دار به دندانپزشکی بلامانع است

براساس نظر مراجع عظام مراجعه روزه‌دار به دندانپزشک تحت شرایط و تدابیر خاصی بلامانع است، اما چنانچه روزه باطل شود علاوه بر قضا، کفاره نیز به آن تعلق می‌گیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
براساس نظر مراجع عظام مراجعه روزه‌دار به دندانپزشک تحت شرایط و تدابیر خاصی بلامانع است، اما چنانچه روزه باطل شود علاوه بر قضا، کفاره نیز به آن تعلق می‌گیرد.

نماینده دفتر پاسخگویی به سؤالات آیت الله وحید خراسانی در پاسخ به پرسش مهر در رابطه با مراجعه به دندانپزشکی یادآور شد که کشیدن دندان در ایام روزه داری مکروه است و تا زمانی روزه را باطل نمی کند که چیزی به حلق نرسد.

وی اظهار داشت: توصیه شده است روزه داران در ایام روزه داری پس از افطار به دندانپزشکی مراجعه کنند.

دفتر پاسخگویی به سؤالات آیت الله وحید خراسانی نیز تأکید کرد که باطل شدن روزه به این ترتیب هم شامل کفاره و هم شامل به جا آوردن قضای روزه می شود.

در پی استفتاء مهر از دفتر پاسخگویی به سؤالات آیت الله نوری همدانی مشخص شد که مراجعه به دندانپزشکی در ایام روزه داری اشکالی ندارد. اما فروبردن آب حاصل از انجام عملیات دندانپزشکی و یا فروبردن خون حاصل از کشیدن دندان روزه را باطل می کند.

وی همچنین افزود: کشیدن دندان و تزریق بی حسی هیچ اشکالی ندارد اما فروبردن خون آن و یا آب دهان توأم با خون دندان روزه را باطل خواهد کرد.

بخش پاسخگویی به سؤالات دفتر آیت الله ناصر مکارم شیرازی نیز با اشاره به این که مراجعه کردن به دندانپزشکی در ماه رمضان اشکال ندارد گفت: در ایام روزه داری دندان کشیدن مکروه است و تزریق بی حسی اشکال ندارد اما درکل چیزی نباید از حلق فرو رود.
نظرات بینندگان