arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۹۸۶
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۴ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۰

توليد پرايد متوقف شد

"سايپا ديگر پرايد توليد نمي‌كند". اين جمله قائم مقام گروه خودروسازي سايپاست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
"سايپا ديگر پرايد توليد نمي‌كند". اين جمله قائم مقام گروه خودروسازي سايپاست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، پرايد همان مزدا 121 است كه ابتدادر دهه 1980 در ژاپن توليد مي‌شد. ارتباط كاري فشرده مزدا و فورد باعث شد كه طي چند ماه مزدا 121 با نام فورد فستيوا در آمريكاي شمالي توليد شود. در آن زمان آمريكاي شمالي، استراليا و ژاپن بازارهاي اصلي اين خودرو ارزان‌قيمت دانشجويي بودند.

فورد فستيوا در سال 1986 در آمريكا توليد مي‌شد، ولي با وجود استقبال زياد به دليل ايراد سازمان امنيت بزرگراه‌هاي آمريكا جلو توليد آن گرفته شد. در آن سال اين خودرو ناامن‌ترين خودرو آمريكا شناخته شد. توليد اين خودرو از سال 1987 از آمريكا به كياموتورز رسيد و در كره ادامه پيدا كرد. در حالي كه تازه كياموتورز شروع به توليد خودرو كرده بود، مزدا 121 چهره جديدي به خود گرفت تا كمي انتقاد ايمن نبودن از اين مدل برداشته شود. توليد مزدا با اين كد در سه مدل ديگر و تا سال 2002 ادامه يافت.

مدتي گذشت و بزرگ‌ترين معامله كياموتورز در آن سال ها انجام شد. پرايد در اوايل دهه 1370 شمسي از كره به ايران آمد و ظرف مدت 20 سال كاملا داخلي شد. پس از آنكه توليد پرايد در كره و در سال 2000 ميلادي پايان يافت و ليسانس اين محصول هم كاملا به سايپا رسيد.

حالا سعيد فلاحي - قائم مقام گروه خودروسازي سايپا، مي‌گويد كه توليد اين محصول در سايپا متوقف شده است. سايپا از اسفند پارسال موفق شده با تغيراتي در پلت فرم پرايد و تغيير نام آن به پلت فرم ايكس100 آن طور كه فلاحي مي‌گويد اين محصول را كاملا متعلق به خودش كند. حالا ديگر كيا موتورز به جز در مواردي مانند گرفتن خدمات مهندسي در برخي از بخش‌ها كه ظاهرا سودهاي ميليوني و ميلياردي براي اين شركت به دنبال دارد، كاري با اين محصول دهه هشتادي ندارد.

در حال حاضر چهار نوع پرايد، يا آن طور كه مديران سايپا اصرار دارند، چهار نوع محصول سايپا به نام‌هاي 111، 131، 132 و 141 توليد مي‌شود كه هر كدام با امكانات متفاوت به بازار مي‌آيند.

مدل ST اين خودرو فرمان هيدروليك، ترمز ضد قفل و كيسه ايمني هوا ندارد و در بازار هم پيدا نمي‌شود چون صادراتي است. مدل ديگر صرفا صادراتي پرايد هم LX است كه فقط فرمان هيدروليك دارد و با توجه به محدويت هاي قانوني در بازار داخلي عرضه نمي شود.

اما سه مدل خودروي سايپا كه در داخل عرضه مي شوند، با نام هاي اختصاري SL ، SX و EX در بازار شناخته شده‌اند.

مدل SL اين خودروها مجهز به ترمز ضد قفل است و ارزان ترين محصول هر گروه از خودروهاي سايپا هم هست.

مدل SX علاوه بر ترمز ضد قفل فرمان هيدروليك هم دارد و به اصطلاح مدل نيمه فول خودروهاي سايپاست.

مدل فول آپشن هم با دو حرف EX متمايز شده است كه هم ترمز ضد قفل دارد، هم فرمان هيدروليك و هم كيسه هوا و مشخص است كه گران ترين نوع اين محصولات هم هست.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مسعود
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۵
0
0
بابا پيشرفت دهه هشتاد ميلاديت ما رو كشته به خدا
هم تو جاده هم به خاطر عشقي كه به ماشين ايراني دارم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۵
0
1
نيگا كن تو رو خدا بنز و بي ام و و باقي خودرو سازها هر روز دنبال ارائه محصولات جديد با امكانات فوق العاده اي هستن كه تو ذهن ما ايرانيها هم نمي گنجه اونوقت سايپا اومده رو همون پرايد دهه هشتاد ميلادي كيسه هوا و ترمز ضد ققل گذاشته به نام 111 و 141 و ... به ما به نام خودرو جديد قالب مي كنه . اي داد بر ما
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۵
0
0
اه
تازه داشتیم بهش عادت میکردیما!!!!!
حقیقت گو
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۵
0
0
آخ جون !! کاش بقیه اش هم ( دست کم 80 % خودروهای دیگه هم تولید نمی شد یه خودرو به درد بخور ملت سوار می شدن که دست کم جونشون و الکی ندن عزرائیل!!!
محمود
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۵
0
0
خدمت دوستان عرض کنم که پراید رو اولین بار شرکت خودرو سازی فورد طراحی کرد و ساخت و روانه بازار کرد اما به دلیل استقبال کم از این خودرو شرکتش رو فروخت به ژاپن. اگه یه سری به اروپا بزنید همین پراید رو با مارک یا ارم فورد می بینید.اما در کل باید گفت این ماشین ارابه مرگ عزیزان ماست.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۶
0
1
پالانش رو عوض می کنند یه اسم دیگر روش می ذارن .
سایپا و ایران خودرو هر دو سر وپا یک کرباسند
اصلا جون مردم برایشان اهمیتی ندارد
نظرات بینندگان