arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۰۰۵۳
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۰۹ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶

آمریکا ۲۷۱ کارمند یک مرکز تحقیقاتی سوریه را تحریم کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزارت خزانه‌داری آمریکا ۲۷۱ محقق و مقام سوری را به اتهام همکاری در تولید سلاح‌های شیمیایی تحریم کرد.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای از اعمال تحریم‌ علیه ۲۷۱ محقق و کارمند یک موسسه پژوهشی سوریه که گفته شده در تولید سلاح‌های شیمیایی دست داشته‌اند، خبر داد. این تحریم‌ها مجازاتی است که آمریکا به دلیل حمله شیمیایی به خان شیخون در استان ادلب سوریه اعمال می‌کند. در آن حمله که روز چهار  آوریل انجام شد و به نظام بشار اسد نسبت داده می‌شود بیش از ۸۰ نفر کشته شدند. تحقیقات بعدی نشان داد که گاز سارین یا گازی مشابه در این حمله به کار برده شده است. آمریکا در واکنش به این حمله یک پایگاه نظامی سوریه را مورد حمله موشکی قرار داد. نظام اسد داشتن هرگونه نقش در این حمله را رد می‌کند.

با تصمیم تازه وزارت خزانه‌داری آمریکا حساب‌های احتمالی  افراد سوری تحریم‌شده در آمریکا مسدود می‌شود و شرکت‌های آمریکایی اجازه معامله با آنها را نخواهند داشت. برخی از افراد تحریم‌شده مقام‌های ارشدی هستند که به خارج سفر می‌کنند و با نظام بانکی جهان ارتباط دارند.

اندکی قبل از انتشار بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور طی سخنانی اعلام کرد که شورای امنیت سازمان ملل در واکنش به حمله شیمیایی به خان شیخون سوریه منفعلانه عمل کرده است.

صدور یک قطعنامه در شورای امنیت در واکنش به حمله به خان شیخون به دلیل مخالفت روسیه تاکنون ممکن نشده است. روسیه محتوای قطعنامه‌های پیشنهادی که ناظر بر شروع تحقیق درباره عامل حمله خان شیخون بود را یک جانبه دانسته و گفته است که این قطعنامه‌ها پیشاپیش و قبل از انجام تحقیق نظام اسد را مقصر اعلام می‌کنند.

بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا در حالی انتشار یافت که روزنامه نیویورک تایمز ساعاتی پیشتر از قول سه مقام آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود، نوشت که با تشدید جنگ داخلی در سوریه، تحریم‌ها بخشی از تلاش‌های گسترده برای قطع منابع مالی و دیگر حمایت‌ها از بشار اسد و دولت او است. 

منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا اندکی پس از فاجعه خان شیخون از تدارک تحریم‌های تازه علیه سوریه خبر داده بود. او گفته بود که "تحریم‌ها خیلی مهم هستند و با هدف تاثیرگذاری کوتاه مدت اعمال می‌شوند."

نظرات بینندگان