arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۰۱۸
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۷ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۰

نقشه فرزند صالح براي جايگزيني پدرش

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
يک فعال سياسي يمني با اشاره به سخنان تلويحي فرزند علي عبدالله صالح رييس جمهور ديکتاتور يمن براي جايگزيني پدرش و در دست گرفتن قدرت، از آمريکا و عربستان سعودي به دليل حمايت از وي انتقاد کرد.

به گزارش انتخاب، " سعيد الحريري " شنبه در گفت و گو با العالم اشاره تلويحي فرزند علي عبدالله صالح مبني بر اعلام خود به عنوان حاکم نظامي يا رييس جمهور جايگزين پدرش را بيانگر پشتيباني عربستان و تاييد مشايخ قبايل تحت فشار عربستان و نقشه هاي آمريکا براي غلبه بر انقلاب مردمي يمن دانست.

الحريري تاکيد کرد که اوضاع در يمن به سمت تشکيل " شوراي رهبري انتقالي " پيش مي رود و فرزند صالح يکي از اعضاي اين شورا خواهد بود که در صدد است پس از نامزد کردن خود براي رياست جمهوري متصدي اين پست شود.

اين فعال سياسي يمني با انتقاد از برخي گروه ها و شخصيت هاي سياسي اين کشور گفت: آن ها مانند احزاب ديدار مشترک فقط به دنبال جاي پايي در حکومت براي خود هستند.

الحريري اظهار داشت: انقلاب يمن ديگر انقلابي مدني براي ايجاد تغيير در کشور نيست و به خيزشي براي به دست آوردن حاکميت تبديل شده است و برخي که چشم به مقام و قدرت دارند با منسوب کردن انقلاب به مشايخ يا نظاميان سعي دارند از آن به عنوان پلي براي رسيدن به قدرت بهره گيرند.

وي خاطر نشان کرد : بسياري از عوامل رژيم ، اعم از نظاميان و غيرنظاميان از ميدان السبعين ( هفتاد ) به ميدان التغيير منتقل شدند و هدف آن ها از اين کار حمايت از انقلاب و پشتيباني از آن نبوده است بلکه فقط براي حفظ جان خودشان بود.

الحريري تاکيد کرد: برخي از فرماندهان نظامي که در ميدان التغيير تحصن کرده اند ، نظامياني هستند که دستان آنها به خون مردم يمن آلوده است و حتي برخي از آن ها را افراد سارق و فاسد تشکيل مي دهند.

وي افزود : برخي از کساني که مدعي پيوستن به انقلاب هستند ، مالک زمين هايي هستند که به ناحق غصب کرده اند و مساحت برخي از آن ها با مساحت برخي کشورهاي کوچک حاشيه خليج فارس برابري مي کند.

اين فعال سياسي يمني در ادامه جوانان انقلابي يمن را به فاصله گرفتن از اين احزاب فراخواند و تاکيد کرد که اين احزاب فقط به دنبال منافع شخصي خود هستند و انقلابيون يمن بايد مسير و روند انقلاب را تصحيح کنند و رهبراني از ميان انقلابيون براي خود برگزينند.

وي درباره شوراي انتقالي نيز گفت : اين شورا ، از ابتدا مرده متولد شد و نمايانگر انتظارات ملت يمن چه در جنوب و چه در شمال نبود.

اين فعال سياسي يمني سپس با تاکيد بر ضرورت کناره گيري علي عبدالله صالح از قدرت بر اساس قانون اساسي يمن که قائل به واگذاري اختيارات رييس جمهور به معاون وي در صورت ناتواني از رسيدگي به وظايف خود به مدت بيش از دو ماه است ؛ تصريح کرد: در حال حاضر قانون اساسي در يک طرف است و واقعيت حاکم بر يمن چيز ديگري است زيرا سرنوشت انقلاب يمن به دست عربستان سعودي افتاده است و از طريق عوامل خود نظير شيوخ قبايل و افسران برجسته و عبدالله صالح و نزديکانش در حال دخالت در سرنوشت يمن است.
نظرات بینندگان