arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۰۲۰۴
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۲۳ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶

واقع نگری یا عوام فریبی،نگاهی به تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری

دکترنبی الله رشنو ـ استاد دانشگاه
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فضای عوامانه حاکم بر نحوه ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری و هجوم گسترده طیف های متعدد برای ثبت نام ضمن ضعف آشکار در قوانین و مقررات مربوطه، بیانگر ناآگاهی بسیاری از آنها نسبت به الزامات کسب کرسی ریاست جمهوری و نیز عدم درک آنان از اهمیت ردای رئیس جمهور بوده است. در آن صحنه بسیاری از مراجعین برای نیل به حال و هوص شخصی و بویژه استفاده تبلیغاتی از رسانه ها به ستاد ثبت نام هجوم بردند و با دیده شدن در قاب رسانه های گوناگون به مراددشان رسیدند.

اما با اعلام نهائی اسامی کاندیداهای ریاست جمهوری و شروع فعالیتهای تبلیغاتی آنان برای انتخاب دوازدهمین رئیس جمهور کشورمان، انتظار عمومی از کاندیداها تأکید بر عقلانیت و واقع بینی در شعارها و برنامه های  گفتاری و رفتاری آنان است.

مسلما شعارها و تدابیر کاندیداها بوضوح نشان دهنده وزن علمی و اجرائی آنان و بخصوص حاکی از درک و شناخت واقعی و یا غیر واقعی و فریبنده از مسائل گوناگون داخلی و خارجی کشورمان خواهد بود. 

ایران ما در یک دوره هشت ساله و با گرفتار شدن در نوعی از خوشبینی سطحی و نیز سوئ استفاده بازیگران سیاست زده و قدرت طلب از علائق ارزشی و اعتقادی مردم که مسیر انتخاب واقعی ملت را دگرگون کردند،سکان ریاست جمهوری را به نابخردانی سپرد که زخمهای عمیق آن بر پیکر کشور و ملت ما تا سالهای متمادی باقی می ماند. 

آن تجربه عمدتا نشان از غلبه تبلیغات کاذب و سیطره امواج عوام فریبانه بر عقلانیت عمومی در سطح کشور بود.

اما اکنون به نظر میرسد که باید با مروری بر مجموعه تجربیات در یازده دوره گذشته انتخابات ریاست جمهوری و بخصوص با بررسی و شناخت جامع از نیازها، اولویتها،ظرفیتها و الزامات واقعی رشد و توسعه ملی و  بین المللی کشورمان،دقت نظر ویژه ای را برای انتخاب یک رئیس جمهور جامع الشرایط بکار بگیریم.

در همین راستا و بر اساس محورهای متعدد تبلیغاتی که در روزهای اخیر از کاندیداهای مربوطه دیده شده است، در برخی از تریبونها و جلسات آنان شاهد نوعی از تمرکز حریصانه بر تبلیغات فریبنده و تلاش برای کسب قدرت با توهین آشکار به شعور و آگاهی مردم هستیم.

این افراد با توجه به مشکلات گسترده اقتصادی که در کشورمان جاری است،با شعارهای کاذب و بدور از آینده نگری عملا در حال نمایش یک تراژدی بسیار غم انگیز برای سالهای آینده کشورمان هستند. میتوان گفت این افراد و افکاری که در حال انتشار آن هستند دهها برابر خطرناکتر از احمدی نژاد و مصائب دوره او می باشد. اقتصاد و اشتغال اکنون برای مردم ما بسیار حیاتی است،اما هرگونه حرکت در مسیر رشد و توسعه پایدار اقتصادی باید با درک مجموعه مسائل و ظرافتها و نیز با دور اندیشی و تامین زیرساختهای مرتبط با چرخه های داخلی و خارجی کشور صورت گیرد.  لذا برای سوار شدن بر اسب مراد قدرت،شایسته و زیبنده نیست که کارگزاران گشور با دروغ و تظاهر و برای فریب جامعه، از نیازها و انتظارات شایسته ملت سوئ استفاده نمایند. 

صداقت کاندیداها در فهم و درک آنان از مجموعه شرایط و اوضاع کشور باید در توجه و تأکید آنان بر ارائه برنامه های مدون و ترویج  برنامه سالاری در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، متبلور گردد.

هرچند که نیازهای اقتصادی و اشتغال در جامعه ما بسیار گسترده است،لیکن متأسفانه ظرفیتها و زیرساختهای موجود کشور به هیچوجه گویای ایجاد یک تا دو میلیون اشتغال سالیانه نبوده و شرایط بگونه ایست که مجموعه تدابیر فقط در سطحی از اقدامات پیگیرانه و پیشگیرانه کاربرد دارند. مطالعات گسترده بیانگر آن است که در ایران هرگونه برنامه ریزی استراتژیک برای دستیابی به رشد و توسعه پایدار مستلزم تأکید بر توانمندیهای متنوع محیطی و فضایی اعم از داخلی و خارجی بوده و نظام برنامه ریزی بلند مدت توسعه ملی باید از انحصار تمرکزگرایانه نگرشهای واحد و یکپارچه خارج گردد و ساختارهای فکری و اجرایی کشور با توجه به تنوع فضایی و محیطی و بخصوص با تأکید بر کثرت گرایی ژئوپلیتیک ایران ترسیم و تبیین شوند.

امید است کاندیداهای ریاست جمهوری به دور از تکرار فرصت سوزیهای مرسوم و با استفاده منطقی از اجماع افکار و توانمندیهای صاحبنظران زمینه های تحقق مطالبات شایسته آحاد ملت ایران را فراهم نمایند.

نظرات بینندگان